Lidovky.cz

Cirkus Miton aneb Když se hra s miliardami daří

  8:21
Ani jeden z „principálů“ cirkusu Miton – Michal Jirák, Milan Zemánek a David Špinar – nevypadá jako investiční manažer. „Nezakládali jsme investiční skupinu, chtěli jsme dělat něco s počítači, což nás bavilo, bylo to něco nového,“ říká v rozhovoru Milan Zemánek.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Pojď sem, no tak, polož to a pojď sem, neschovávej se. Trojice, která se právě na jednom pražském dvorku aranžuje před objektivem fotoaparátu, si se smíchem přitáhne čtvrtého, který šel jen tak kolem a nakoukl. Stejná situace se opakuje na schodech jen o pár minut později. Ani jeden z nich v šortkách a tričku nevypadá jako investiční manažer, přitom jsou Milan Zemánek a Michal Jirák partnery a David Špinar CeO naší nejrychleji rostoucí online investiční skupiny, kolemjdoucí Václav Štrupl a Tomáš Hodboď pak patří k jejím nejmladším společníkům. Původem Severočeši si sami říkají cirkus Miton a na českém internetu už odehráli představení jako Stahuj nebo Heuréka. Jejich zatím nejlepší kousek za sedmnáct sezon je ale nedávný miliardový prodej Slevomatu.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se stane, že v devatenácti nebo dvaceti založíte investiční skupinu?

ZEMÁNEK: Samozřejmě jsme tehdy před lety nezakládali investiční skupinu, chtěli jsme dělat něco s počítači, což nás bavilo, bylo to něco nového. Znali jsme se a měli nějaké dětské pokusy, prodávali jsme trička s Ondrou Raškou, se kterým jsme chodili na obchodní akademii. Byla to pro nás taková praxe. Seděli jsme u něj ve sklepě a trochu si hráli. Jirák: Asi jako všichni, kdo byli úspěšní v té době, jsme měli štěstí, že nám rodiče brzo koupili počítače. nemyslím, že je tam nějaká velká magie, bavili jsme se tím, co s tím počítačem dělat, a když člověk dohrál všechny hry, přemýšlel, co dál. S připojením online začal vytvářet webové stránky, kterých bylo strašně málo.

LIDOVÉ NOVINY: Dostali jste na začátku od někoho nějaké peníze, podporu zvenčí?

ZEMÁNEK: Měli jsme podporu hlavně od rodičů.

JIRÁK: Ale rozhodně žádní mentoři, akcelerátory, jako jsou dnes, nic takového.

ZEMÁNEK: Podporovali nás hlavně rodiče Tomáše Matějíčka, kteří už nějakou dobu podnikali, paní Matějíčková nám dělala účetnictví, dali nám malý kanclík, což bylo na začátku cenné, první web jsme dělali pro ně. mohli jsme se soustředit na to, co nás bavilo.

LIDOVÉ NOVINY: Kdo projekty vymýšlel?

To byla souhra náhod, každý přišel s něčím. Pamatuju si, jak se v roce 1999 začalo platit za domény a přes noc jsme registrovali spoustu domén podle seznamu vytištěného na jehličkové tiskárně.

ZEMÁNEK: To byla souhra náhod, každý přišel s něčím. Pamatuju si, jak se v roce 1999 začalo platit za domény a přes noc jsme registrovali spoustu domén podle seznamu vytištěného na jehličkové tiskárně. Dnes by byly samozřejmě zajímavé úplně jiné.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se kluci z Jablonce potkali s českým internetovým světem?

JIRÁK: Nejdřív to byly menší kroky, díky nimž jsme se ujišťovali, že to má smysl. Prodej Stahuj byl určitě velký přelom, díky němuž jsme měli peníze, které jsme mohli někam investovat. A to bylo sedm let od založení.

ZEMÁNEK: Díky tomu jsme mohli především odříznout věci, které jsme nechtěli dělat. Prodali jsme webhosting Stable.cz a přestali prodávat software. Pak jsme měli skupinu projektů, kterým jsme říkali média, jako Vaření, Hafíci nebo miciny.cz, tam jsme trochu naráželi na to, že jsme z Jablonce.

JIRÁK: To byl hlavní důvod, proč jsme se drželi a dodnes držíme e-commerce. Prostě jsme nebyli v Praze, nechodili na všechny večírky, neměli známé v mediálních agenturách, kteří by nám dávali peníze z kampaní.

ZEMÁNEK: Nefungovalo to tak, že kdo má větší návštěvnost, má víc reklamy, ale kdo má víc kamarádů, víc vydělává.

LIDOVÉ NOVINY: Jak tehdy vypadal český internet?

ZEMÁNEK: Pamatuju si, že se všichni se všemi chtěli kamarádit, měnili si bannery, vzájemně si pomáhali, jezdili spolu na bootcampy, které pořádal Tuesday Business network.

ŠPINAR: To jsme se potkali poprvé! někdy kolem roku 2000.

LIDOVÉ NOVINY: Kdy se to zkazilo?

Dokud všechno roste, jsou všichni kamarádi, jakmile růst skončí a začnou se různě ukrajovat rozpočty, jde kamarádství stranou.

ZEMÁNEK: Jakmile se začaly přerozdělovat mediální rozpočty, které byly omezené.

ŠPINAR: Dokud všechno roste, jsou všichni kamarádi, jakmile růst skončí a začnou se různě ukrajovat rozpočty, jde kamarádství stranou.

LIDOVÉ NOVINY: Na čem se poznalo, že český internet už nebude parta kamarádů?

ZEMÁNEK: Hodně zlé krve a žabomyších válek bylo kolem měření návštěvnosti.

ŠPINAR: Hlavně když velké internetové projekty přestaly být v rukou otců zakladatelů.

ZEMÁNEK: Někdy kolem roku 2007, jak jsme prodávali Stahuj. Centrum koupilo Atlas a pak se prodalo zahraničnímu fondu Warburg Pincus. Přišly cizí a velké peníze.

LIDOVÉ NOVINY: Pak jste začali dělat Heuréku?

JIRÁK: Ano, to byl zásadní projekt.

ZEMÁNEK: Také jsme měli první akvizice jako Hotel.cz nebo jsme se podívali do cestování projektem Turistik.cz, což byl ale pořád transakční byznys s chatami a chalupami. Tam jsme se naučili jednu věc, která pak dobře fungovala u Slevomatu – provozní kapitál, který se dal získat od lidí za objednávky třeba půl roku předem, se dal použít k financování růstu. Hodně jsme se naučili, spojovali jsme firmy i jejich týmy.

Pro mě bylo zásadní poučení, že byznys, který děláte, dělá často na světě už někdo jiný, takže je dobré se jich zeptat.

JIRÁK: V roce 2008 do Heuréky přišlo Allegro, což byla také velká změna. Pro mě bylo zásadní poučení, že byznys, který děláte, dělá často na světě už někdo jiný, takže je dobré se jich zeptat.

LIDOVÉ NOVINY: Inspirovali jste se jinými vzory?

ZEMÁNEK: Download.com byl jasně vzor pro Stahuj.

JIRÁK: Jak projekt roste, přestanete se na vzor dívat a děláte to po svém.

LIDOVÉ NOVINY: Dá se to dělat i dneska? Sociální síť si asi nezaložíte.

JIRÁK: Jistě, Facebook nebo Uber jsou globální byznysy, které z toho přímo těží. Často i velcí hráči se rozvíjejí do dalších zemí, aby podobným kopiím sami předešli. Je ale spousta projektů, které ani nemusí být z USA, ale někde fungují a mohou fungovat u nás. Třeba doručování jídla předtím, než přišlo Dáme jídlo.

LIDOVÉ NOVINY: Je něco, co chybí u nás?

ZEMÁNEK: Určitě hlasové ovládání, domácí asistenti, jako je Amazon echo.

JIRÁK: Velká příležitost, které my se nevěnujeme, je e-government. Jakmile se u nás začne skutečně rozvíjet, půjde na tom něco zajímavého postavit. Jako byly například jízdní řády.

LIDOVÉ NOVINY: Měli jste v portfoliu také server Moviezone, což vypadalo jako jeden z vašich neúspěchů. Co se stalo?

Segment filmů je strašně zajímavý, typická ukázka, kdy se celý trh zamkne na jednom hráči. V tomto případě ČSFD, která se nezměnila už roky.

JIRÁK: Segment filmů je strašně zajímavý, typická ukázka, kdy se celý trh zamkne na jednom hráči. V tomto případě ČSFD, která se nezměnila už roky. Je to dobrá služba, byli první a dnes je to neoddiskutovatelný zdroj informací. My jsme chtěli najít jinou cestu k fanouškům filmů. Dohodli jsme se, že do toho s Moviezone vstoupíme, přebrandujeme, posuneme víc k mainstreamu, možná půjdeme víc do databáze, ale k tomu nikdy nedošlo. Takže to byl střípek do naší skládačky médií, ale jak jsme říkali, reklama nikdy nebyla naše nejsilnější stránka. Věnovali jsme se víc jiným projektům a Moviezone zůstal hodně fanouškovský, hardcore projekt.

LIDOVÉ NOVINY: Je něco, u čeho si říkáte, že jste to opustili moc brzo?

ZEMÁNEK: Heuréku bychom určitě dokázali tlačit ještě dál, to byl krásný, luxusní projekt v e-commerce, kde ale nemáte balíčky, se kterými musíte chodit na poštu. Prodali jsme ji úplně v roce 2011 a od té doby se toho tam příliš nezměnilo.

LIDOVÉ NOVINY: A jak se tedy stalo, že jste začali prodávat slevy?

ZEMÁNEK: To se stalo velmi snadno. koupili jsme v nějakém balíčku server Spa.cz, kde běžely akce na zlevněné lázeňské pobyty. Což bylo zajímavé díky prodeji dalších služeb, kde si hotely dělaly lepší marži, a viděli jsme, že to funguje. Zároveň jsme sledovali vznik Grouponu a vlastně hned čtrnáct dnů poté, co vznikl Slevomat, jsme se potkali s Tomášem Čuprem, který tady byl ještě na návštěvě z Anglie, kde žil. Ze začátku jsme pomohli hlavně marketingem a kontakty a začali dělat slevy.

LIDOVÉ NOVINY: Nakolik jste byli aktivní vy sami?

Slevomatu se sedm let věnovali jeden až dva lidé za nás. Určitě je to projekt, kterému jsme v sumě dali nejvíce energie.

ZEMÁNEK: Hodně. Tomáš měl zkušenosti s podnikáním, ale bylo to také o vazbách, kontaktech, podnikání tady v Česku.

JIRÁK: Hlavně to byla služba, která rostla strašně rychle a uřídit ten růst byl hlavní úkol. Tomáš Matějíček, který to měl za nás na starosti na tom dělal s druhým Tomášem.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká byla investice do Slevomatu? Nejen peníze, ale i čas, energie a další…

JIRÁK: Slevomatu se sedm let věnovali jeden až dva lidé za nás. Určitě je to projekt, kterému jsme v sumě dali nejvíce energie. Počáteční investice nebyla tak výrazná, další peníze ale přišly na akvizice a hlavně jsme reinvestovali většinu sedmiletého zisku.

LIDOVÉ NOVINY: Měnila se vaše role v posledních letech? A kdy jste si řekli: Prodáme to?

JIRÁK: Měnila. Na počátku to bylo o nastavení firmy pro zvládnutí růstu, později akvizice, expanze, rozvoj Skrz.cz jako součásti skupiny, podpora nových CeO atd. Někdy to bylo náročné kvůli hodně zapojeným subjektům, ale vždy to byly „starosti úspěchu“. O Slevomat byl zájem téměř od počátku, my jsme se rozhodli teprve loni v létě.

LIDOVÉ NOVINY: Kdybyste měli říct, jak se vám prodej vyplatil, je to pro vás větší transakce, než byla Heuréka?

JIRÁK: Ano, je to větší celková transakce.

LIDOVÉ NOVINY: V dalších projektech pak měl Tomáš Čupr větší podíl?

Z málokterých byznysů mohou být miliardové firmy i jen v Česku, z Rohlíku může. Je to obrovský trh, není to nika.

JIRÁK: Ve Slevomatu měl na začátku 50 procent, pak se podíl snížil. Taky si přizval Martina Kormana, který měl zkušenosti z podnikání a dodal mu určitou rozvahu. To byl důležitý moment a pak už rychle navázalo Dáme jídlo a na něj Rohlík. Rozvážka jídla byl koncept, který jsme zkoumali už dřív, ale přišlo nám to malé a šli jsme dělat něco jiného. Ale o něco později jsme s Tomášem Čuprem přemýšleli, co dál, a řekli jsme si, že to zkusíme. Rohlík pak navazoval na logistiku rozvozu a postupně dávalo smysl to osamostatnit.

ŠPINAR: Z málokterých byznysů mohou být miliardové firmy i jen v Česku, z Rohlíku může. Je to obrovský trh, není to nika.

LIDOVÉ NOVINY: Bonami byste brali třeba jako niku?

ZEMÁNEK: Určitě.

JIRÁK: Bonami vzniklo tak, že jsme sledovali segment nábytku, tam nám přišlo, že to nikdo nedělá dobře. Říkali jsme si, jak to udělat a vyhnout se skladům a krabicím. To nešlo, tak jsme to chtěli udělat chytře i s krabicemi a nabízel se právě koncept shopping clubu. Všichni nacpali peníze do skladů a nábytku, my do marketingu. Nejdřív jsme přivedli lidi a pak teprve koupili nábytek.

ŠPINAR: Shopping club je nika, ale prodej nábytku online rozhodně není, to je obrovský trh.

LIDOVÉ NOVINY: Nestavíte ale asi novou Ikeu?

ZEMÁNEK: No, už máme desetinu jejího obratu v Česku.

JIRÁK: Je to vždycky otázka, co dál, podobně jako u Dáme jídlo a Rohlíku. když se daří Bonami, je otázka, co dál – podobný vývoj, návaznost má módní vyhledávač Biano. Nebudeme si pořizovat obří sklady, ale můžeme jít klidně i naproti Ikee.

ZEMÁNEK: Jenom teda nemáme ty masové kuličky...

LIDOVÉ NOVINY: Jak velkou konkurencí pro české hráče mohou být zahraniční obři jako Amazon nebo Alibaba?

Nikdo asi neudělá chybu, když investuje do Facebooku, Googlu nebo Amazonu. Pak jsou tady ale rizikovější investice, e-commerce věci jako Zalando.

JIRÁK: Často se na jednu stranu těží z toho, že někdo tu cestu prošlape, ale určitě to je obrovská konkurence, se kterou se musí počítat. V USA se říká, že je nesmysl spouštět jakýkoliv e-commerce projekt, kde je Amazon silný, a ten se teď tlačí i do módy a potravin. Navíc se jim to zatím daří celé řídit.

LIDOVÉ NOVINY: Kdybyste si měli vsadit na jednu velkou světovou firmu, která by to byla?

JIRÁK: Velká čtyřka je asi očividná, ale sázel bych na obraz, nakupování a vyhledávání pomocí fotek. Dnes se všichni tlačí do videa, takže je to trochu ve stínu, jako například Pinterest. investičně to ale není chyba.

ZEMÁNEK: Nikdo asi neudělá chybu, když investuje do Facebooku, Googlu nebo Amazonu. Pak jsou tady ale rizikovější investice, e-commerce věci jako Zalando. Může to být české kiwi, které má našlápnuto, když se jim podaří vyřešit vnitřní efektivitu, může vystřelit do nebes. mám trochu strach z byznysů, kde je velkým nebezpečím regulace, jako jsou drony, Uber nebo Airbnb. Stačí pár bláznivých politiků a mohou to celé zničit.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.