Čínská firma Covec zavádí na polském trhu normalitu

Konkurenti čínských stavbařů sugerují myšlenku, že je nezbytně třeba zahájit antidumpingová opatření.

Čínská firma Covec buduje v Polsku dva úseky dálnici A2. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínská firma Covec buduje v Polsku dva úseky dálnici A2. | foto: © Aureliusz PedziwolČeská pozice
Čínská firma Covec buduje v Polsku dva úseky dálnici A2.

„Věřím, že to bude cesta velkého polsko-čínského přátelství,“ prohlásil před několika měsíci Fang Jüan-ming, šéf China Overseas Engineering Group (Covec), během slavnostního odpálení do vzduchu viaduktu v obci Nowa Wieś na okraji Bolimovského pralesa. Čínská firma právě zde začala budovat jeden ze dvou úseků polské dálnice A2. Poté, co před rokem zvítězila v tendru na jejich provedení. A doufá, že právě touto cestou zamíří na celý trh Evropské unie.

Stížnost polských silničářů

„Tím dosáhli svého. Vrazili nohu do dveří a už jsou na našem trhu. Teď je odtud těžko dostaneme,“ povzdechl si jeden z konkurentů v rozhovoru pro varšavské vydání deníku Gazeta Wyborcza. Ostatní se pustili do akce už dřív. „Nabídka předložená konzorciem čínských státních podniků obsahuje překvapivě nízkou cenu vůči předmětu objednávky. To lze považovat za nekalou konkurenci,“ napsali 16. prosince 2009 Wojciech Malusi, předseda Celostátní hospodářské komory pro stavbu silnic (OIGD), a její prezidentka Krystyna Łazarzová v dopise šéfovi Evropské komise (EK) José Manuelu Barrosovi. Dle nich je cena, kterou Covec předložil ve své nabídce, snížená „minimálně o 600 milionů zlotých (150 milionů eur)“ – zhruba 3,72 miliard korun. Totéž si myslí konkurence. Dle poražené firmy Mostostal dosahují náklady na výstavbu jednoho kilometru dálnice deseti milionů eur (zhruba 250 milionů korun). Číňané chtějí budovat za dvě třetiny této ceny.

Právě proto, jak v dopisu Barrosovi napsali Malusi a Łazarzová, lze předpokládat, že tato firma předem počítá se ztrátami během provádění investice: „Předpokládané ztráty během provádění tohoto kontraktu pokryje vláda Čínské lidové republiky.“ V této souvislosti vyzývají šéfa EK Barrosa, aby se zabýval problémem státních intervencí do činnosti čínských firem vybraných k výstavbě dálnice v Polsku. Dokonce sugerovali myšlenku, že je nezbytně třeba zahájit antidumpingová opatření, aby firmy ze třetích států byly dodatečně zdaňované, jako je tomu v případě dodatečného zdanění některých výrobků z těchto zemí.

Letos v dubnu polské kolegy podpořili silničáři ze zbývajících evropských států. Evropská federace stavebního průmyslu (FIEC) dokonce protestovala nejen u šéfa EK Barrosa, ale i v Evropské investiční bance (EIB), která má projekt podpořit půjčkou ve výši 500 milionů eur (zhruba 12,5 miliardy korun). „Žádná soukromá firma nemůže konkurovat Čínské lidové republice,“ řekl v rozhovoru pro německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung generální ředitel FIEC Ulrich Paetzold.

Nejen Covec

Všichni si však nemyslí, že Covec používá nepovolené metody. Během oslav v obci Nowa Wieś polský ministr dopravy Cezary Grabarczyk podotkl, že se některým spolupráce Polska a Číny nezamlouvá. A dodal: „Proto doufám, že je přesvědčíte dobrou kvalitou práce a dodržením termínu provedení.“ Čínskou firmu hájí i zadavatel – Generální ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA). „Všechny nabídky byly přibližně o 30 procent levnější než rozpočet a čínská se nijak radikálně od konkurence nelišila,“ řekl novinářům tiskový mluvčí GDDKiA Marcin Hadaj.

Cena stanovená Číňany se od rozpočtu nelišila o 30, ale o 52 procent

Cena stanovená Číňany se však od rozpočtu nelišila o 30, ale o 52 procent. „Nejsme chamtiví,“ podotkl Jerzy Frenkiel, předseda společnosti Decoma, která má dálnici A2 budovat v konsorciu s firmou Covec. Ještě skromnější než Číňané se ukázali Švédové. Skanska zvítězila v tendru na výstavbu jednoho z úseků rychlostní silnice S8 s cenou o 53 procent nižší, než přepokládal rozpočet GDDKiA. „Co když však Číňané nekazí trh, jak tvrdí konkurence, ale jen na něm zavádějí normalitu?“ táže se týdeník Newsweek Polska.

Odpověď Evropské komise

Polští silničáři každopádně nic nezmohli. „Neexistuje žádný právní předpis pro subjekt vyhlašující tendr, který by ho omezoval, aby k tendru nepřipustil účastníky ze třetích států. Včetně čínských firem, které se k tendru hlásí z Číny,“ odepsala jim jménem šéfa Evropské komise Barrosa Ewa Synowiecová, šéfka zastupitelstva EK v Polsku.

O tom, kdo se tendru zúčastní, totiž rozhoduje jeho vyhlašovatel. Ten má právo nabídku odmítnout, pokud nabízející není schopný dokázat, že státní pomoc opodstatňuje nízkou cenu a je mu poskytnuta v souladu se zákonem. Navzdory tomu však platí, že zásady veřejné pomoci se v rámci EU týkají jen jejích členských států a nevztahují se na subvence garantované jinými zeměmi. A vyčítaný dumping?

Synowiecová v dopise Malusimu a Łazarzové tvrdí: „V současnosti neexistují žádné mnohostranné dohody, které by stanovovaly pokuty za subvence v oblasti služeb a jež by byly srovnatelné s ustanoveními Světové obchodní organizace, jako je Dohoda o subvencích a vyrovnávacích opatřeníchnebo Dohoda o antidumpingu. Ty se vztahují jen na obchod se zbožím. Proto nelze aplikovat platné právo EU, které chrání obchod, na obranu před subvencemi ve stavebních službách garantovaných třetími státy.“

Nelze počítat s uzavíráním se evropského trhu konkurenci ze států, jako je Čína

Šéfka zastupitelstva EK ve Varšavě Synowiecová nakonec připomněla, že rovný přístup k trhu veřejných zakázek je klíčovým prvkem politiky EU týkající se obchodu: „Evropská komise, vybavená v oblasti obchodu negociačním mandátem EU, se plně angažuje v otvírání trhu veřejných zakázek třetím státům ve smyslu Smlouvy o veřejných zakázkách Světové obchodní organizace. Velmi usilujeme o lepší přístup k nejslibněji se rozvíjejícím světovým trhům, jako je Čína.“

Stručně řečeno, nelze počítat s uzavíráním se evropského trhu konkurenci ze států, jako je Čína. Mohla by se totiž uzavřít před evropskými firmami, což by pro mnohé z nich mohlo mít katastrofální následky. Jedním si však Číňané z firmy Covec mohou být jistí. Všichni se jim budou dívat na prsty a oprávněné instituce budou podrobně kontrolovat jejich investice. Bedlivě využijí každé klopýtnutí firmy Covec, aby čínskému koncernu bránili v jeho cestě do Evropy. Rozhodně to nebude jednoduché.

Další pokus

Čínská firma Covec zatím hledá v Polsku další brány do Evropy. Číňané sice neuspěli v tendru na výstavbu druhé linky varšavského metra, protože levnější nabídku podalo italsko-turecko-polské konzorcium, ale už dva roky budují hotel Gromada v Krakově. A získávají uznání. „Nikdy dřív jsem neměl natolik disciplinované a dochvilné dělníky, kteří si hledí své práce,“ řekl deníku Dziennik Polski vedoucí stavby Mariusz Saletra, jediný Polák ve skupině.

Číňané se snaží vstoupit i do další oblasti. V listopadu předvedli ve Varšavě dovednosti ve výstavbě superrychlých železničních tratí. Polská vláda chce do roku 2020 postavit obdobu TGV. Takzvanou linii Y, která spojí Varšavu s Vratislaví a Poznaní, a u Lodže se rozvětví do tvaru písmene, od nějž byl vyvozen její název. Trasou o celkové délce 450 kilometrů by vlaky měly jezdit rychlostí 350 kilometrů za hodinu. „Když jsem letos čínskému ministru blahopřál k výstavbě tří tisíc kilometrů superrychlých tratí, odpověděl mi, že už jich mají sedm tisíc. V Číně se buduje rychleji, než se k nám dostávají informace,“ poznamenal ministr dopravy Grabarczyk v úvodu semináře.

Vše naznačuje, že obdobná situace s čínskými firmami čeká celou Evropu. Než se nadáme, budou všude. Stejně jako nás dnes všude obklopuje čínské zboží. Byť by se člověk sebevíc snažil, jejich nákupu se nevyhne.

Počet příspěvků: 1, poslední 22.6.2011 09:08 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.