Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čína je top investiční destinací na světě

USA

  23:53

Účetní společnost BDO sestavila celosvětový žebříček zemí, které jsou nejatraktivnější pro investice. Za Čínou se umístily USA a Brazílie.

Rozvíjející se země úspěšně konkurují rozvinutým. Takový závěr vyplývá z analýzy celosvětového žebříčku investičních destinací, který v minulých třech letech sestavila účetní společnost BDO. První se podruhé za sebou umístila Čína, za ní následují USA, Brazílie, Indie, Německo, Rusko a Velká Británie. Pořadí vzniklo na základě více než tisíce rozhovorů s finančními řediteli ze čtrnácti zemí.

Na sedm top investičních destinací světa připadá dle analýzy BDO víc než polovina světového HDP vytvořeného v roce 2011. Kritéria, která rozhodla o konečném pořadí, byla velikost trhu, hospodářský růst, místní infrastruktura, náklady na pracovní sílu či bariéry pro vstup na trh.

Paradox nesnadného podnikání

Závěry analýzy společnosti BDO potvrzují i statistická data. Pokud jde o objem přímých zahraničních investic, v první polovině letošního roku dle údajů Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) Čína předstihla USA. A stala se zemí, která od poloviny roku 2011 do poloviny letošního roku přitáhla nejvíc přímých zahraničních investic – víc než 59 miliard dolarů. Do USA to za sledované období činilo 57,4 miliardy dolarů, což představuje meziroční pokles o víc než 32 procent. Za USA se umístil Hongkong, následuje Francie, Velká Británie, Brazílie a Singapur. V letošním roce vůbec poprvé v historii získaly polovinu globálních investic rozvíjející se trhy.

Podnikání v Číně představuje pro každého kulturní výzvu

Kim Hayward, partner společnosti BDO, ale v deníku Financial Times v souvislosti s úspěchy Číny v lákání zahraničních investic upozornil na jeden paradox. V žebříčku Světové banky, jenž hodnotí země podle toho, jak snadno se v nich podniká, obsadila Čína ze 185 států 91. příčku. Před ní se umístila napřáklad Rwanda či Kazachstán. Na nepříliš lichovém umístění Číny se odrazily komplikované a zdlouhavé procedury, jejichž splnění je vyžadováno před zahájením byznysu, náročné vyřizování stavebních povolení a komplikovaný daňový systém.

Hayward je přesvědčen, že podnikání v Číně představuje pro každého kulturní výzvu. Kdo v ní chce uspět, musí mít jasnou představu o čínské unikátní etiketě a obřadech. „Je nemožné například očekávat, že při prvním setkání s jakoukoli čínskou společností se povedou formální obchodní jednání. Vybudování vzájemné důvěry je prvním krokem ve vytváření každého obchodního vztahu v Číně,“ píše ve Financial Times Hayward.