Chtěl bych dodat nejlepší řešení pro českou armádu

Ministerstvo obrany představilo podmínky pro tendr na nové pásové obrněnce za 53 miliard korun. Mezi čtyřmi zájemci je německá společnost Rheinmetall. Její viceprezident Oliver Mittelsdorf (46) v rozhovoru připouští, že pokud zvítězí jeho firma a lynx, mohl by v Česku vzniknout nový závod.

Martin Shabu 16.4.2019
Oliver Mittelsdorf, viceprezident německé společnosti Rheinmetall. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Oliver Mittelsdorf, viceprezident německé společnosti Rheinmetall. | foto: Foto Dan MaternaMAFRA
Oliver Mittelsdorf, viceprezident německé společnosti Rheinmetall.

Oliver Mittelsdorf (46), viceprezident německé společnosti Rheinmetall, jež se se svými obrněnci lynx účastní tendru na nové pásové obrněnce ministerstva obrany, v rozhovoru mimo jiné říká: „Rheinmetall se rozhodl nabízet lynx, protože jsme k tomu v minulých letech byli vyzváni. Pro nás to byl logický krok. Puma je propagovaná samostatně v rámci konsorcia PSM, kde je Rheinmetall partnerem. Rozhodnutí ohledně marketingu pumy jsou činěna v konsorciu PSM. Jde o zcela oddělený tým od lynxe.“

LIDOVÉ NOVINY: Je některá z 16 podmínek v tendru na nový pásový obrněnec pro Rheinmetall a jeho vůz Lynx nesplnitelná?

MITTELSDORF: Ocitoval bych jednoho ze svých kolegů: je to náročné, ale uskutečnitelné.

LIDOVÉ NOVINY: Od jednoho z účastníků jednání jsem slyšel, že po vyřčení všech podmínek ministerstva obrany zavládlo v sále několikavteřinové ticho. Bylo to tak?

Jako bývalý voják jsem zvyklý, že když přede mnou hovoří ministr obrany, nevyskočím a nezačnu křičet skvěle, pane. Spíš jsem si pomyslel – dobrá, a teď abychom začali pracovat. Samozřejmě je třeba všechny informace vstřebat. Přiznám se, že se mi od středy 27. března honí v hlavě myšlenky.

MITTELSDORF: Z mého pohledu to bylo velmi tiché setkání, protože se vše překládalo. Jako bývalý voják jsem zvyklý, že když přede mnou hovoří ministr obrany, nevyskočím a nezačnu křičet skvěle, pane. Spíš jsem si pomyslel – dobrá, a teď abychom začali pracovat. Samozřejmě je třeba všechny informace vstřebat. Přiznám se, že se mi od středy 27. března honí v hlavě myšlenky.

LIDOVÉ NOVINY: Jak si stojí lynx, který je vyroben jako prototyp a není zaveden v armádách NATO, například v oblasti balistické ochrany? Nebude s potvrzením jeho deklarovaných schopností problém?

MITTELSDORF: Toho se nemusíte obávat. Nechci ale o tom hovořit, protože jde o vysoce utajovanou záležitost. Zaznělo to ostatně i na středečním jednání. Na jedné straně sice musí být tendr transparentní, ale na druhé musíme dodržet důvěrnost informací. Platí to jak pro ministerstvo obrany, tak pro zájemce z řad dodavatelů.

LIDOVÉ NOVINY: Jedním z častých argumentů je, že existuje riziko, že by Rheinmetall nemusel vozy dodat včas. Tedy do roku 2025, kdy má být všech 210 strojů zavedeno v armádě. Zvládnete to?

MITTELSDORF: Pro nás je to možná dokonce snadněji splnitelné než pro některé jiné konkurenty. Lynx je velmi modulární typ vozu. Používáme otevřené rozhraní (interface) a toto vozidlo jsme od počátku koncipovali tak, abychom splňovali vojenské standardy, standardy NATO i nejnovější postupy v průmyslové výrobě.

LIDOVÉ NOVINY: Proč Rheinmetall nabízí Česku v jedné soutěži dva vozy? Kromě lynxe má podíl i ve výrobě pumy.

Na jedné straně sice musí být tendr transparentní, ale na druhé musíme dodržet důvěrnost informací. Platí to jak pro ministerstvo obrany, tak pro zájemce z řad dodavatelů.

MITTELSDORF: Není to přesný obraz. Rheinmetall se rozhodl nabízet lynx, protože jsme k tomu v minulých letech byli vyzváni. Pro nás to byl logický krok. Puma je propagovaná samostatně v rámci konsorcia PSM, kde je Rheinmetall partnerem. Rozhodnutí ohledně marketingu pumy jsou činěna v konsorciu PSM. Jde o zcela oddělený tým od lynxe.

Rheinmetall je velká skupina s více než 20 tisíci zaměstnanci, z čehož devět tisíc pracuje v obranné části. Rheinmetall také nedávno vytvořil joint venture s britskou společností BAE Systems, v níž vlastní většinu. Je běžné, že u nás pracují dva týmy vedle sebe a nevyměňují si informace. Každá země má své požadavky ohledně důvěrnosti informací. Je to pro nás denní chleba.

LIDOVÉ NOVINY: Který z vozů má podporu německé vlády v Berlíně?

MITTELSDORF: V tuto chvíli se tolik nezabývám německou stranou, více se zaměřuji na českou stranu. Chtěl bych dodat nejlepší řešení pro českou armádu. Lynx i puma jsou nakonec oba německé výrobky. Předpokládám, že německá vláda bude konzultovat mimo jiné i s námi a rozhodne se nějakou formou podpořit obě řešení.

LIDOVÉ NOVINY: Jde o strategickou zakázku, která může vyústit v těsnější spolupráci s dodavatelskou zemí…

Používáme otevřené rozhraní (interface) a toto vozidlo jsme od počátku koncipovali tak, abychom splňovali vojenské standardy, standardy NATO i nejnovější postupy v průmyslové výrobě

MITTELSDORF: V případě, že se rozhodnete pro lynxe nebo pumu, to určitě povede k těsnější spolupráci mezi Českem a Německem, obdobně jako je tomu už dnes v civilní sféře. Je tam mnoho shodných prvků, jako jsou zbraňové systémy, kanon, munice nebo protitankové střely.

LIDOVÉ NOVINY: Podstatná část výroby by měla být v Česku. Kam byste chtěli umístit výrobu?

MITTELSDORF: Jak už jsem řekl, od středy se mi v hlavě honí mnoho myšlenek. Ve středu bylo také jasně řečeno, že musí být zapojen státní podnik. Proto vyhodnocujeme všechny možnosti pro výrobu v již existujícím zařízení. Máme ale také variantu, že bychom vybudovali v Česku zcela nový závod, jako tomu je v australském Brisbane. V této fázi ale nechci zveřejnit žádné další podrobnosti.

LIDOVÉ NOVINY: Ptám se, protože české firmy mají potíže sehnat pracovní sílu. V Česku máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v EU. Jste si toho vědom?

MITTELSDORF: Čelíme stejné výzvě v Německu s naším programem Land 400, ale vedeme si dobře. Naši lidé v oddělení HR odvádějí skvělou práci. Rheinmetall je atraktivní zaměstnavatel. Máme mnoho závodů po celém světě. Můžete se ve společnosti rozvíjet v obranném průmyslu anebo přejít do části, která se věnuje výrobě pro automobilový průmysl.

LIDOVÉ NOVINY: Zmínil jste projekt přezbrojení v Austrálii. České ministerstvo se jím také inspirovalo a požaduje, stejně jako česká armáda, osádkový typ věže...

Rheinmetall je atraktivní zaměstnavatel. Máme mnoho závodů po celém světě. Můžete se ve společnosti rozvíjet v obranném průmyslu anebo přejít do části, která se věnuje výrobě pro automobilový průmysl.

MITTELSDORF: Pro osádkovou věž se rozhodly i v USA.

LIDOVÉ NOVINY: V čem se hodí více na moderní bojiště?

MITTELSDORF: LANCE věž, kterou Rheinmetall montuje do svých vozidel, je kompletně digitalizovaná. Vše řídíme pomocí počítačů. Je v ní ale snadnější přístup ke zbraňovým systémům. Nabíjení probíhá automaticky uvnitř, aniž by vojáci museli opustit prostor, ve kterém jsou chráněni. To je zjevná výhoda. Přidává se také výhoda spojená se snadnějším výhledem do okolí. Jde o rozhodnutí zákazníka. Řekne-li, že chce mít dálkově ovládanou věž, je naším úkolem ji dodat. Podle mě neexistuje správná odpověď na otázku, který z typů věží je lepší. Každý má své výhody i nevýhody.

LIDOVÉ NOVINY: Jak významný je pro vás tendr v Česku ve srovnání s ostatními projekty?

MITTELSDORF: Je to nejvýznamnější program pro letošní a následující rok. Z pohledu dalšího rozvoje těchto systémů je to pro mě jako šéfa obchodu těchto vozidel nejdůležitější program pro příštích deset let.

LIDOVÉ NOVINY: Podle ministerstva obrany bude důležité zapojení českých firem. S kým chcete spolupracovat, pokud v tendru uspějete?

Jde o rozhodnutí zákazníka. Řekne-li, že chce mít dálkově ovládanou věž, je naším úkolem ji dodat. Podle mě neexistuje správná odpověď na otázku, který z typů věží je lepší. Každý má své výhody i nevýhody.

MITTELSDORF: Už máme české dodavatele v několika programech. Jde například o společnost Ray Service. V minulých měsících jsme hledali potenciální dodavatele, kteří by odpovídali požadavkům pro výrobu bojového vozidla. Kontrolovali jsme, že nejenže deklarují, že něco dokážou, ale že to skutečně vyrobí. Máme na tři desítky vytipovaných partnerů. Přemýšlíme také o transferu technologií do Česka, a to nejen pro tento program, aby zdejší firmy mohly dodávat do našich celosvětových programů.

LIDOVÉ NOVINY: Nedávno i do českého tisku pronikly zprávy, že se slovinská vláda rozhodla odstoupit od kontraktu na nákup vašich kolových obrněnců Boxer kvůli skrytým nákladům, které zakázku prodražují. Jak daleko je tento nákup?

MITTELSDORF: Co já vím, kontrakt nebyl zrušen. Stále se o něm jedná. Přemýšlím, kdo má zájem šířit tyto fámy, když jednání o kontraktu dál probíhá. Nakonec je to ale rozhodnutí zákazníka.

Co nahradí stará bévépéčka?

České ministerstvo obrany ve středu 27. března představilo 16 kritérií, která rozhodnou, kdo dodá armádě 210 nových pásových bojových vozidel pěchoty v hodnotě až 53 miliard korun. Pásoví obrněnci musejí uvézt jedenáct vojáků, mít osádkovou věž a kanon ráže 30 milimetrů. Minimálně 40 procent z nabídkové ceny zakázky se musí vrátit zpět do Česka zapojením firem z tuzemského obranného průmyslu. Na zakázce se musí podílet také minimálně jeden státní podnik. Do května by měli čtyři vybraní zájemci předložit své nabídky.

CV90

Mezinárodní společnost BAE Systems nabízí vozidlo CV90. Stroj s osádkovou věží pojme tři vojáky a může převézt osmičlenný výsadek. Stroje používají armády sedmi evropských zemí.

ASCOD 2

Firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) nabízí Ascod 2. Jeho posádku podle provedení tvoří tři vojáci a osm až deset členů výsadku. Je schopen nabídnout osádkovou i bezosádkovou věž.

Lynx KF31

Rheinmetall samostatně nabízí i vozidlo Lynx, kehož součástí je osádková věž Lance. Posádku tvoří tři vojáci, lehčí typ uveze ve výsadku dalších až šest vojáků, těžší osm.

Puma

Německé konsorcium PSM (společný podnik firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme) nabízí bojová vozidla Puma, sestavená na základě požadavku pro německou armádu. Osádku tvoří tři lidé, výsadek dalších šest až sedm. Stroj může být osazen bezosádkovou věží.

Počet příspěvků: 3, poslední 17.4.2019 09:26 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.