Lidovky.cz

Chci jasně definovat značku Baťa

  9:15
„Vedení Bati mělo v každé zemi dost velké pravomoci dělat, co chtělo. Což mělo za následek, že na spoustě trhů máme rozličné postavení. Rozhodli jsme se proto sladit marketing, abychom měli všude stejnou image. Samozřejmě s úpravami pro lokální zákazníky,“ říká v rozhovoru pravnuk zakladatele obuvnického impéria Thomas Archer Bata.

Pravnuk zakladatele firmy Tomáše Bati - Thomas Archer Bata. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Usměvavý mladík si přehodí přes krk tkaničkami svázané boty a ochotně zapózuje na střeše pražského obchodního domu Baťa. „Tyhle boty jsou nejprodávanější v historii naší firmy. Vyrábějí se od 30. let a každoročně se jich prodá na deset milionů párů,“ vypráví nadšeně v rozhovoru. Mluví anglicky, svou vizáží ale nezapře, že patří do známé české podnikatelské rodiny. Thomas Archer Bata se narodil v Torontu, jeho domovem je ale nyní Praha, odkud bude řídit marketing společnosti po celém světě.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik párů bot má doma nejmladší člen rodu Baťů?

BATA: Je to někde mezi stovkou a stopadesátkou párů.

LIDOVÉ NOVINY: A kolik z nich je od Bati?

Kdykoli se u nás objeví nějaká nová zajímavá bota, hned ji chci vyzkoušet. Takže se dá říct, že každý týden mám nový pár.

BATA: Většina. Do toho ale počítám i další značky bot, které v našich obchodech prodáváme. Pravdou je, že kdykoli se u nás objeví nějaká nová zajímavá bota, hned ji chci vyzkoušet. Takže se dá říct, že každý týden mám nový pár. Osobně mám nejradši sportovní boty, je to asi i tím, že patřím k mladší generaci. Ale rád nosím třeba i mokasíny.

LIDOVÉ NOVINY: Mimochodem, jak lze rozpoznat kvalitní botu?

BATA: Není to lehké. Kvalita boty závisí tak z 85 procent na materiálu, z něhož je vyrobena. Zbytek je odvislý od toho, jak je bota ušita. Když vezmete botu do ruky a materiál a švy vypadají pevně, tak je solidní pravděpodobnost, že jde o kvalitní obuv. Jestli ale boty skutečně stojí za to, zjistíte až po třech nebo čtyřech měsících nošení. Samozřejmě je můžete otestovat v laboratoři, to ale asi doma dělat nebudete.

LIDOVÉ NOVINY: Do Česka jste se vrátil, protože společnost Baťa buduje v Praze globální oddělení, které by mělo řídit její marketing po celém světě. Znamená to tedy, že ve vašem obchodním domě na Václavském náměstí se bude vymýšlet, jaká reklama poběží v Indii?

Kvalita boty závisí tak z 85 procent na materiálu, z něhož je vyrobena. Zbytek je odvislý od toho, jak je bota ušita.

BATA: Do určité míry se to tak dá říct. Působíme momentálně v 76 zemích světa a do nedávné doby bylo naší filozofií decentralizovat marketing. Jinak řečeno, vedení Bati mělo v každé zemi dost velké pravomoci dělat cokoli, co chtělo. Což mělo za následek, že na spoustě trhů máme zcela rozličné postavení. Rozhodli jsme se proto sladit marketing, abychom měli všude stejnou image. Samozřejmě s úpravami pro lokální zákazníky.

Budeme ale vycházet všude ze společného základu. Všechny kreativce a designéry proto chceme koncentrovat v Praze. Stejně tak tu bude sídlit i náš digitální tým. Jelikož chceme do budoucna hodně růst v digitálním byznysu, budeme se na tuto sféru hodně soustřeďovat.

LIDOVÉ NOVINY: A to vše řídíte vy?

BATA: Ano, já jsem šéfem marketingového a produktového oddělení.

LIDOVÉ NOVINY: Ptám se kvůli tomu, že jste stále poměrně mladý. Nemáte problémy se získáním respektu svých kolegů a podřízených?

Působíme momentálně v 76 zemích světa a do nedávné doby bylo naší filozofií decentralizovat marketing. Všechny kreativce a designéry proto chceme koncentrovat v Praze. Stejně tak tu bude sídlit i náš digitální tým.

BATA: Víte, já už pracuji tak dlouho, že mi tahle otázka ani nepřijde na mysl. Už jako dítě jsem prázdniny trávil v továrně. A miloval jsem to. Strašně rád jsem dělal s lidmi a myslím, že jsem s nimi vždycky vycházel. Z rodiny jsem si odnesl, že s nimi vždycky musím jednat fér. Občas samozřejmě byly problémy, ale většinou jsem si se všemi rozuměl.

LIDOVÉ NOVINY: Nepracoval jste jen u Bati, v minulosti jste byl také stážistou ve společnostech Nike a H&M. Jaká to byla zkušenost?

BATA: Ano, to bylo rok předtím, než jsem nastoupil na univerzitu. Bylo to báječné, získal jsem mnoho blízkých přátel. Skvělá věc podle mě byla, že Nike je firma s výbornou marketingovou strategií. Oproti tomu je Baťa společnost zaměřující se především na výrobu. Jsme lidi, kteří mají rádi obuv a příliš nepřemýšlí nad marketingem. Když pracujete u Nike, první, co se u něj naučíte, je vytvořit příběh, který když spojíte s filozofií řemesla, máte velmi silné poselství.

LIDOVÉ NOVINY: Když jste byl dítě a teenager, bavili jste se doma o vašich slavných předcích?

BATA: Trochu ano. Vyrůstal jsem v Torontu, kde celá naše rodina žila, a trávil jsem hodně času se svým dědečkem Tomášem Baťou juniorem, který celou firmu po druhé světové válce vlastně znovu vybudoval. Samozřejmě nám hodně vyprávěl o svém tatínkovi Tomáši Baťovi, který společnost založil, a vůbec nám často povídal o svém životě.

Když pracujete u Nike, první, co se u něj naučíte, je vytvořit příběh, který když spojíte s filozofií řemesla, máte velmi silné poselství

Myslím, že to nejdůležitější, co jsem se od něj naučil, bylo neustále si uchovávat optimismus a nikdy se nevzdávat. A taky že vždycky může být hůř. Víte, když jste pozitivní, ovlivníte tím i lidi kolem sebe a vytvoříte nesmírně silnou atmosféru. Lidé pak dokážou věci, o nichž by se jim jinak ani nesnilo.

LIDOVÉ NOVINY: Kromě nakažlivého optimismu jsou ještě nějaká jiná „baťovská obchodní pravidla“, jichž byste se ve své práci rád držel?

BATA: Jistěže. Byznys se samozřejmě vyvinul a má dnes úplně jinou podobu než před sto lety, ale myslím, že jedno u nás zůstává stejné. Pracujeme ve firmě, jejímž posláním je pomáhat společnosti. Zní to možná nadneseně, ale ve všech našich továrnách a obchodech se snažíme být co nejblíže lokálním komunitám.

A také se snažíme, aby všichni naši zaměstnanci cítili, že jsou součástí jedné rodiny. Výsledkem je, že většina lidí u nás pracuje velmi dlouho, mnozí u nás stráví celou kariéru. To je také důvod, proč naše společnost existuje již přes 120 let a překonala všechny překážky, které jí stály v cestě.

LIDOVÉ NOVINY: Když o té věrnosti značce mluvíte, chcete i vy zůstat značce Baťa věrný celý život?

Když jste pozitivní, ovlivníte tím i lidi kolem sebe a vytvoříte nesmírně silnou atmosféru. Lidé pak dokážou věci, o nichž by se jim jinak ani nesnilo.

BATA: V různých etapách svého života mám na tuto otázku odlišné odpovědi. Určitě chci být ve společnosti nějak zapojen, už jen kvůli tomu, že firma Baťa drží v mnoha ohledech pohromadě i naši rodinu. Ctíme stejné hodnoty, máme stejné touhy. Ale chcete-li upřímnou odpověď, ano, chci zůstat ve firmě Baťa.

LIDOVÉ NOVINY: A jak dlouho plánujete zůstat v Praze?

BATA: Nestanovil jsem si žádnou lhůtu. Mým cílem je, aby obchodní oddělení dobře fungovalo, vytvořit jeho silnou kulturu. A dál uvidíme. Kdo ví?

LIDOVÉ NOVINY: Nějakou dobu tu tedy asi pobudete, snažíte se učit česky?

BATA: Rozumím velmi dobře, ale konverzace mi pořád ještě moc nejde. Jako dítě jsem se nikdy česky neučil, poprvé jsem češtinu slyšel jako teenager. Víte, můj dědeček odešel do Kanady a nikdy ho ani nenapadlo, že by se jednou mohl vrátit do Česka. Proto se rozhodl zasvětit svůj život Kanadě, své děti vychovával jako Kanaďany.

LIDOVÉ NOVINY: Vyrůstal jste v Kanadě, cítíte se tedy jako Kanaďan?

Byznys se samozřejmě vyvinul a má dnes úplně jinou podobu než před sto lety, ale myslím, že jedno u nás zůstává stejné. Pracujeme ve firmě, jejímž posláním je pomáhat společnosti.

BATA: Cítím se jako světoobčan. Strávil jsem život v mnoha zemích. Žil jsem v Jižní Americe, ve Švýcarsku, v Anglii. Když žijete na tolika místech, vaši rodiče pocházejí z několika zemí, díváte se na národnost jinak.

LIDOVÉ NOVINY: Vraťme se ještě k vaší práci ve firmě, jaké jsou momentálně hlavní cíle, kterých byste chtěl dosáhnout?

BATA: Chci jasně definovat naši značku. Když přijedete na různá místa světa, lidé většinou znají značku Baťa, ale nedokážou jasně říct, jakou přesnou pozici zastáváme. Vědí jen, že vyrábíme boty. A v současnosti je tolik značek produkujících obuv, že se prostě nějak musíte vymezit.

LIDOVÉ NOVINY: Zvažujete i to, že byste do výroby zavedli nějaké moderní technologie jako například 3D tisk?

BATA: Zajímáme se o něj a jsme ve fázi vývoje. Věříme v jeho potenciál, ale tato technologie má i svá omezení. Číslem jedna je materiál. Hojně používáme 3D návrhy při navrhování pro výrobu prototypů. K reálné výrobě ale podle mě dojde až v následujících pěti nebo šesti letech, teprve poté budeme moci mluvit o velké sériové produkci. Je to ještě pořád hudba budoucnosti.

LIDOVÉ NOVINY: Obuvní průmysl je nyní ovlivněn trendem tenisek. Chce se i Baťa zaměřit na tento druh obuvi?

Strávil jsem život v mnoha zemích. Žil jsem v Jižní Americe, ve Švýcarsku, v Anglii. Když žijete na tolika místech, vaši rodiče pocházejí z několika zemí, díváte se na národnost jinak.

BATA: Dobrá otázka. Chystáme se zaměřit na výrobu tenisek, ale v nabídce jsme poněkud konzervativní. Prodáváme především tradiční typ bot. Chystáme se ale oslovit i mladší zákazníky, kteří po teniskách touží. V dubnu dokonce uspořádáme speciální týden módy, na který budou pozváni novináři a designéři z celého světa. A právě tam představíme naši novou řadu tenisek. To bude super.

LIDOVÉ NOVINY: V rámci firmy Baťa jste působil po celém světě, myslíte si, že jsou čeští zákazníci něčím specifičtí?

BATA: Domnívám se, že jsou v celosvětovém srovnání poměrně nároční. Jsou racionální a chtějí dobrou kvalitu za výhodnou cenu. Také si myslím, že sledují trendy a nejsou tak konzervativní. Je tu generace lidí, kteří baží po barvách a moderních produktech.

LIDOVÉ NOVINY: Když jste cestoval po světě, měl jste pocit, že většina zákazníků ví, že Baťa je česká značka?

BATA: Upřímně, většina lidí to neví, protože společnost je decentralizovaná a v každé zemi se vyvíjí trochu jinak. Takže Italové si myslí, že Baťa je italská značka, Indové si zase myslí, že jsme indická společnost, protože v jejich zemi má Baťa dlouhou historii. Dvě až tři generace lidí vyrůstaly s naší firmou, proto Baťu považují za svou společnost. V tomhle je Baťa specifický.

Chystáme se zaměřit na výrobu tenisek, ale v nabídce jsme poněkud konzervativní. Prodáváme především tradiční typ bot. Chystáme se ale oslovit i mladší zákazníky, kteří po teniskách touží.

Stali jsme se první mezinárodní společností v době, kdy se všechny firmy zaměřovaly na lokální trhy. Teď ale znovu začínáme mluvit o našem dědictví, o příběhu naší značky, který je velmi unikátní. Vlastně jsme si ani neuvědomovali, jaký je v něm potenciál. Lidé ve společnosti ho berou jako něco normálního. Teď je ale na čase ho sdílet a zviditelnit.

LIDOVÉ NOVINY: Baťa působí po celém světě, jsou rozdíly mezi tím, co prodáváte v Česku a dejme tomu v Itálii?

BATA: Občas rozdíly samozřejmě jsou. Ty největší vycházejí z rozdílného klimatu. Ale třeba pokud jde o dámskou obuv, tam se rozdíly po celém světě stírají.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik vlastně Baťa ročně vyrobí bot?

BATA: 220 milionů párů bot. Většinu dnes vyrábíme v Asii, máme továrny v Indii, Bangladéši a Indonésii. Pro rychlejší distribuci jsme se rozhodli vyrábět více v Evropě. S tímto systémem jsme spokojeni, a proto bychom chtěli i další výrobu přenést do Evropy. A stále udržujeme i výrobu v Česku, máme továrnu na Moravě, blízko Uherského Brodu, kde ročně vyrobíme 350 tisíc párů bot.

LIDOVÉ NOVINY: Celý život jste strávil mezi botami. Cítíte se nějak poznamenaný svou profesí? Soudíte třeba lidi podle jejich bot?

BATA: Je pravda, že se hodně dívám lidem na nohy. Ale upřímně respektuji osobní volbu každého a nesoudím lidi jen podle toho, co mají na sobě. Snažím se spíše pochopit, co hledají. To je ostatně úkol obuvní společnosti – porozumět frustracím lidí a snažit se je jich zbavit.

Thomas Archer Bata (29)

  • Pravnuk zakladatele společnosti Baťa se narodil v kanadském Torontu.
  • Vystudoval střední školu ve skotském Etonu. Následně absolvoval studia politologie na Univerzitě v Edinburghu.
  • Od srpna 2005 do března 2006 se věnoval obchodnímu plánování v H&M v Ženevě.
  • V letech 2006 a 2007 dělal sportovní marketing pro společnost Nike. Posléze působil v event managementu města Edinburghu.
  • Od poloviny roku 2011 vedl několik měsíců obchod Baťa na Václavském náměstí a staral se o koncepci značky.
  • Následně působil v rámci Bati v Jižní Americe. Loni se do Prahy vrátil, aby tu vedl globální oddělení, jež bude řídit marketing společnosti ve všech 76 zemích, kde působí.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.