Cesta velkého čínsko-polského přátelství skončila pískovištěm a vyhazovem

Evropští stavbaři žádají unii, aby přijala závazná pravidla, která zabrání nekalé konkurenci při veřejných zakázkách.

Polskou dálnici A2 Číňané stavět nebudou. Po firmě Covec zbylo jen staveniště. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Polskou dálnici A2 Číňané stavět nebudou. Po firmě Covec zbylo jen staveniště. | foto: © ReutersČeská pozice
Polskou dálnici A2 Číňané stavět nebudou. Po firmě Covec zbylo jen staveniště.

Měla to být cesta velkého čínsko-polského přátelství. Nebude. Dálnici A2 čínská státní firma Covec stavět nebude. Místo vozovky teď zůstalo jen rozlehlé pískoviště.

Čínské fiasko při výstavbě polské dálnice stálo křeslo prezidenta firmy Covec Fang Jüan-minga Vítězství Číňanů v tendru vyvolávalo od počátku kontroverzní reakce. Hlavně stavební firmy poukazovaly na dumpingovou cenu. Nyní vyzývají Evropskou unii, aby přijala opatření, která v budoucnu zabrání nekalé konkurenci.

Čínské fiasko při výstavbě polské dálnice stálo křeslo Fang Jüan-minga, prezidenta společnosti Covec. Informaci zveřejnil týdeník Caixin Weekly. Covec, dceřiná společnosti China Railway Group, jedné z největších stavebních a inženýringových firem v Asii, prý odmítla informaci komentovat. Caixin nicméně konstatuje, že důvodem Fangova propuštění je právě „zklamání z neúspěchu v Polsku“.

Šloby to i levněji, ale ne v Evropě

Covec vyhrál před dvěma lety soutěž na výstavbu dvou úseků dálnice A2 za 447 milionů dolarů. Nabídnutá cena byla 48 procent pod odhadovanými náklady a o 23 procent nižší, než činila nabídka uchazeče, který skončil jako druhý. Okamžitě po zveřejnění ceny, s níž Číňané v tendru zvítězili, se objevily spekulace, že jde o dumping umožněný díky podpoře čínské vlády.

Zástupce Coveku to však striktně popírá. „V Číně bychom byli schopni dosáhnout zisku ještě za mnohem nižší cenu, ale evropský trh je podstatně tvrdší,“ uvedl v úterý nejmenovaný zdroj z firmy pro list China Daily. Dodal, že v Polsku v posledních dvou letech mnohonásobně vzrostly ceny surovin a poplatky za nájem stavebního zařízení. Jenže už jednou podepsanou smlouvu nemohli Číňané měnit.

Firma Covec se dostala do problémů s likviditou krátce poté, co se výstavba dálnice rozběhla. Byla v prodlení s úhradou faktur lokálním subdodavatelům. Deník China Daily citoval polského velvyslance v Číně Tadeusze Chomickeho, který tvrdí, že „evropské standardy a pravidla jsou jiné než ty, které platí v Číně. Na tento fakt byl Covec již od počátku několikrát upozorněn“.

Dostavíme, ale za víc

Společnost Covec v polovině června navrhla, že dálnici sice dokončí včas, ale za mnohem vyšší částku, než jakou uvedla v podkladech k tendru. Polská strana odmítla a stavba se zastavila. Poláci nyní požadují náhradu přesahující 271 milionů dolarů. Deník People Daily uvádí, že pokud chtějí Číňané expandovat do Evropy, nemohou se spolehnout na své zkušenosti z domácího trhu nebo z jiných rozvíjejících se zemí. Společnosti prý potřebují detailní due diligence a studie proveditelnosti, a teprve poté mohou chystat nabídky do tendrů.   

Pokud chtějí Číňané expandovat do Evropy, nemohou se spolehnout na zkušenosti z domácího trhu nebo z jiných rozvíjejících se zemíPolský velvyslanec v Číně pro China Daily uvedl, že „čínské firmy mohou stále získat zakázky v Polsku a využít zemi jako odrazový můstek na evropský stavební trh“. Existuje ale i početná skupina Poláků, kteří čínské stavbaře s nadšením rozhodně nevítají. Již koncem loňského roku se proti Číňanům postavila polská lobbistická organizace stavebních firem OIGD. U Evropské komise si stěžovala, že jde o neférovou konkurenci.

Stavbaři poukazovali na to, že Číňané uspěli v tendru na základě cen, které jsou nižší než náklady. OIGD dokonce apelovala na šéfa Evropské komise Josého Manuela Barrosa, aby Evropská komise přijala antidumpingová opatření vůči Coveku. Polské stavaře podpořila také European Construction Industry Federation (FIEC). Také se domnívá, že Covec vyhrál zásluhou dumpingu, a jde tedy o jasný důkaz deformované a nekalé konkurence.

FIEC vyzval v polovině června Evropskou unii a příslušné národní orgány a instituce, aby prosazovaly zadávání státních zakázek a veřejných prací „na základě spravedlivých a vzájemně vyrovnaných pravidel a podmínek, které by platily po celém světě“. 

Čínský efekt

Ve výzvě se mimo jiné konstatuje, že je zcela nepřijatelné, aby se na státem vlastněné firmy ze třetích zemí nevztahovala schválená pravidla, podle nichž musejí při plnění státních zakázek pracovat firmy a dodavatelé ze členských zemí EU. Dle federace se musí legislativa Evropské unie upravující zadávání veřejných zakázek upravit tak, aby „zaručovala dodržování stejných pravidel pro všechny uchazeče ze zemí EU i třetích zemí. Zejména aby vylučovala možnost nerovné soutěže mezi soukromými a státem vlastněnými firmami“.

Opatření by se měla týkat i cen. FIEC uvádí příklad, kdy vítězná nabídka státem vlastněné firmy byla 70 procent pod odhadnutými stavebními náklady a o 30 procent nižší než nabídka podaná stavební firmou z unie. Dle FIEC jde o prokazatelnou státní subvenci, která je v Evropské unii nelegální. Zamezit nekalé soutěži by měla závazná pravidla o mimořádně nízkých cenových nabídkách – ALT (abnormally low tenders).

V Evropě se v některých případech přizvaly do tendrů čínské firmy, kterých zadavatelé využívali jako nátlakový prostředek. Pro tuto taktiku se vžilo označení čínský efekt. Očekávalo se, že všichni soutěžící kvůli čínské účasti maximálně sníží své nabídky. V Polsku se ale tato strategie příliš nevyvedla.

Počet příspěvků: 1, poslední 28.7.2011 11:48 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.