Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Český Uber: Opakované snižování cen jízd vede k odchodům řidičů

  19:03
Uber na konci léta již podruhé letos zlevnil jízdné ve službě UberPOP. Ta umožňuje stát se taxikářem i řidičům–amatérům, kteří nevlastní profesní licence. Jenže právě ti teď ve velkém Uber opouštějí.

Mobilní aplikace Uber. foto:  František Vlček, MAFRA

Pravidelní uživatelé dopravní aplikace Uber v Praze si poslední dobou musejí stále častěji na objednaný vůz počkat. Americký startup sice tvrdí, že průměrná doba přistavení auta je 4,29 minuty, v praxi ale lidé odvoz za pět minut neseženou mnohdy ani v centru, natož ve vzdálenějších pražských čtvrtích. Firmě totiž odcházejí řidiči.

Uber na konci léta již podruhé během letošního roku zlevnil jízdné ve službě UberPOP. Ta umožňuje stát se taxikářem i řidičům–amatérům, kteří nemají profesní licence. Stačí jen ucházející vůz. Jenže právě tito řidiči teď ve velkém Uber opouštějí. Při ceně 9,90 koruny za kilometr a 25 procentních odvodech se jim to nevyplatí. Někteří navíc musejí odvést i 21 procent DPH.

Obtížný rychlý odvoz

„Hodně řidičů kvůli tomu odešlo. Zůstali většinou jen ti, kteří kromě Uberu jezdí i pro další aplikace nebo pro taxi dispečinky,“ řekl LN jeden z řidičů, který sám má licenci, v autě vozí taxametr a před jízdou vždy sundává nebo nasazuje označení vozidel taxislužby, aby vyhověl pravidlům. Uber si totiž zakládá na tom, že není taxislužba, a jakékoliv označení striktně zakazuje.

Zvýšený zájem lidí o přepravu, která po zlevnění vyjde už výrazně levněji než tradiční taxi, pak v kombinaci s nedostatkem řidičů způsobuje, že zejména ve špičce a ve večerních hodinách může být sehnání rychlého odvozu složité

Zvýšený zájem lidí o přepravu, která po zlevnění vyjde už výrazně levněji než tradiční taxi, pak v kombinaci s nedostatkem řidičů způsobuje, že zejména ve špičce a ve večerních hodinách může být sehnání rychlého odvozu složité. Buď chybí auta, nebo řidiči objednávku zruší, protože jim zároveň přišla lepší nabídka. Podle firmy však žádné problémy nejsou.

„Naopak od posledního snížení cen došlo ke znatelnému nárůstu jak počtu cestujících, tak počtu uskutečněných jízd. Tedy snížení cen se projevilo ve vyšší poptávce ze strany cestujících. To je mechanismus, který pozorujeme na každém trhu, kde snížíme ceny. V dlouhodobém horizontu je to pro řidiče příznivé, protože se jim zvýší počet jízd za hodinu, a tedy zůstávají v pohybu. Je totiž třeba mít na paměti, že řidiči vydělávají peníze jen tehdy, pokud vezou cestujícího,“ uvedla tisková mluvčí Uberu Barbora Polachová.

Zlepšení pracovních podmínek

Řidiči jsou jiného názoru. Mezi těmi, kteří v aplikaci stále jezdí, se dokonce vytvořila zhruba stočlenná skupinka „odborářů“, která po firmě žádá návrat starých ceníků a další zlepšení pracovních podmínek. Jde o kuriózní situaci, kterou už ale Uber zná ze svého domovského trhu v USA, kde v některých městech došly spory až před soud.

Mezi těmi, kteří v aplikaci stále jezdí, se vytvořila zhruba stočlenná skupinka „odborářů“, která po firmě žádá návrat starých ceníků a další zlepšení pracovních podmínek

„Vyjednat něco v Česku bude problém, protože zdejší pobočka je podřízená těm zahraničním. Dříve jsem Uber podporoval, má potenciál konkurovat i legální cestou. Současně jsem ale každou jízdou riskoval postih a navíc teď ježdění pro Uber přestalo dávat ekonomický smysl,“ řekl LN řidič Martin, který patří mezi ty, již po zlevnění Uber opustili.

„Filozofií snížení cen bylo, aby byl Uber dostupnější pro ještě větší skupinu lidí a nabídl více jízd a více práce pro řidiče, tedy zvýšil celkový příjem na řidiče. A jak jsme si již několikrát ověřili v zahraničí, snížení cen má pozitivní vliv na celkový hodinový výdělek řidičů. A to samé očekáváme v Praze,“ stojí si za svým firma.

Protestní akce

Z rozkolu v Uberu těží konkurence. Přestože tito řidiči se v minulosti vyznačovali především neochotou udělat si licenci, což taxislužby kritizují, nyní obracejí. Řada odcházejících už se zaregistrovala na pražském magistrátu a čeká na volný termín zkoušek.

Řidiči tradičních taxislužeb proti internetové konkurenci dlouhodobě brojí a v poslední době se stále častěji odehrávají protestní akce proti šoférům Uberu

„Poslední dobou jsme zaznamenali, že desítky Uber řidičů si dodělávají potřebné oprávnění na taxislužbu a chtějí jezdit legálně přes Liftago. Pokud projdou pohovorem a kontrolou vozu a dokladů, provoz přes Liftago jim umožníme,“ uvedl Ondřej Krátký, spoluzakladatel konkurenční taxi aplikace Liftago.

Významným faktorem v rozhodování, jestli jezdit, či nejezdit pro Uber, přitom může být i otázka bezpečnosti. Řidiči tradičních taxislužeb proti internetové konkurenci dlouhodobě brojí a v poslední době se stále častěji odehrávají protestní akce proti šoférům Uberu. Nedávno se na internetu objevilo video, kde skupinka aktivistů vozidla Uberu blokuje a oblepuje nálepkami odkazujícími na nelegální přepravu.