Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

České „NE“ uznání Palestiny by mohlo zkomplikovat prodej L-159 do Iráku

  22:05

Podle informací ČESKÉ POZICE může mít rozhodnutí české diplomacie o požadavku Palestinců na vlastní stát dopady na tuzemský byznys.

Prodej českých bitevníků L-159 do Iráku zatím vůbec není jistý. Obchod může ovlivnit i postoj Česka k palestinským požadavkům v OSN. foto: © ČTK, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Ministerstvo zahraničí obeslalo české velvyslance v blízkovýchodním regionu s dotazy, jaké dopady by mělo rozhodnutí České republiky hlasovat ve Valném shromáždění OSN proti uznání palestinské svrchovanosti či se zdržet hlasování. Vedlo by to ke zhoršení vztahů s dotčenými zeměmi? V případě zdržení se hlasování by se zřejmě neodehrálo nic dramatického. Arabský svět by věděl, že jsme se proti Palestincům otevřeně nepostavili.

Podle několika důvěryhodných zdrojů z diplomacie a byznysu, jejichž identitu ČESKÁ POZICE z pochopitelných důvodů nemůže uvést, by však otevřené české „NE“ palestinským požadavkům zkomplikovalo byznys s Irákem, přičemž aktuálně se jedná o prodeji  českých podzvukových bitevníků L-159.

Obchod neohrožuje jen Palestina

V říjnu by měl přijet na oficiální návštěvu do Prahy irácký premiér Núrí Malikí. Na oplátku květnové návštěvy premiéra Petra Nečase v Bagdádu. Především se však s napětím očekává další vývoj jednání o prodeji letadel L-159 pro irácké vzdušné síly. O způsobech prodeje až 24 strojů L-159 Albatros pro iráckou armádu se debatuje již několik měsíců. Setkání vrcholných státníků by tyto diskuse mohlo uzavřít. Pokud se však Češi otevřeně postaví proti návrhu Palestinců, z návštěvy Malikího podle našich informací možná sejde, a dosažení dohody ohledně L-159 se výrazně ztíží. Představitelé arabských zemí totiž velmi citlivě reagují na palestinsko-izraelský spor. V jejich domovinách patří toto téma mezi volební.

Česko nabízí Bagdádu sice nepříliš používané, ale starší jednomístné modely bitevníků, Iráčané chtějí nové a dvousedadlové

Podle několika důvěryhodných zdrojů ČESKÉ POZICE, které se zabývají prodejem letounů na české straně, ale není palestinská otázka rozhodně jediným slabým místem plánovaného kontraktu. Iráčané si totiž přejí stroje nové a v dvousedadlovém provedení. České ministerstvo obrany (které v současnosti letadla vlastní) však spolu s jejich výrobcem, společností Aero Vodochody, nabízejí Bagdádu sice nepříliš používané, ale starší jednomístné modely bitevníků.

Debata se proto nyní točí i okolo toho, jestli Iráčané kývnou pouze na částečnou modernizaci L-159 nebo se spokojí s balíčkem starších a modernizovaných typů. Výroba nových letadel není příliš reálná. Byla by dost náročná pro výrobce (Aero Vodochody) a nevyhovovala by ani ministerstvu obrany, které se chce zakonzervovaných L-159 zbavit. Takový obchod by nakonec znamenal i mnohem vyšší pořizovací cenu. V současnosti se proslýchá, že kontrakt má dosáhnout objemu v řádu miliard korun.

Iráčané jsou při armádních kontraktech velmi opatrní. Nechtějí opakovat nedobrou zkušenost s nákupem „nových“ letadel An-32 z Ukrajiny. Po dojednání obchodu s Ukrajinci se z výrobních čísel jednotlivých komponentů ukázalo, že zakoupené stroje jsou sestaveny z repasovaných dílů. Tento případ měl za následek politický skandál a vzájemné obviňování iráckých politiků a armádních představitelů z korupce. Zároveň se promítl do zvýšené citlivosti irácké strany na případné mixy starého a nového vybavení letadel.

Autor: