Ceska Pozice

Česká vláda nehodlá dotovat nákup elektromobilu běžnými zákazníky

S masovějším přijetím elektromobilů zákazníky sice budou dotace v celé Evropě spíše mizet, ale český trh s těmito vozy je zatím na chvostu Evropské unie a větší podporu (ne nutně přímé dotace) by potřeboval. Podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je z hlediska podílu elektrických vozů na trhu až na 21. místě (0,4 procenta).

Škoda Vision iV na autosalonu v Ženevě | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Vision iV na autosalonu v Ženevě | foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz
Škoda Vision iV na autosalonu v Ženevě

Česká republika je v přijímání elektromobility na chvostu Evropy a jen tak se na tom nic nezmění. Premiér Andrej Babiš (ANO) po skončení druhého kolokvia o budoucnosti českého autoprůmyslu prohlásil, že dotace na elektromobily pro fyzické osoby stát nezvažuje. Elektromobilita se tak bude muset v Česku rozvíjet přirozenou cestou.

Automobilka Škoda uvede v příštím roce na trh svůj první elektromobil, který vzejde ze studie Vision IV. Někteří zájemci o vůz možná doufali, že s uvedením „domácího“ elektromobilu by mohl stát zvážit konečně i dotace na nákup elektromobilu pro běžné zákazníky. S tím však podle premiéra Babiše vláda nepočítá a stát se bude držet spičasných nástrojů podpory elektrických vozů a bude klást důraz na závěry vzešlé z druhého kolokvia o budoucnosti českého automobilového průmyslu, které se konalo v sídle Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Přísné cíle emisí CO2

Nadále tak budou moci dotace za určitých podmínek získat státní instituce a také firmy. Další přímá finanční podpora ale v plánu není, stát počítá především s dalšími kroky, jako je nižší zdanění používání služebního elektromobilu pro soukromé jízdy nebo nákup ekologických automobilů v rámci veřejných zakázek.

K rychlému „přepřáhnutí“ na elektromobilitu nutí automobilky přísné cíle emisí CO2, které schválila v loňském roce Evropská unie. Automobilky počítají s tím, že aby v roce 2030 splnily flotilový průměr až pouhých 59 gramů CO2 na kilometr, budou muset v tom roce vyrábět až 40 procent vozů s bezemisním provozem.

V roce 2025 by 29,7 procenta vozů, které nakupují státní a veřejné instituce, mělo mít emise maximálně 50 gramů CO2 na kilometr jízdy, v roce 2030 by stejné procento veřejnou sférou kupovaných aut mělo mít nulové emise. České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) také navrhuje, aby stát zvážil vracení DPH ze zakoupených elektromobilů i fyzickým osobám.

K rychlému „přepřáhnutí“ na elektromobilitu nutí automobilky přísné cíle emisí CO2, které schválila v loňském roce Evropská unie. Automobilky počítají s tím, že aby v roce 2030 splnily flotilový průměr až pouhých 59 gramů CO2 na kilometr, budou muset v tom roce vyrábět až 40 procent vozů s bezemisním provozem.

„Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v roce 2030 pak 40 procent je velká výzva a doufejme, že to všichni zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to dobře rozmysleli,“ řekl premiér. Dosáhnout takových podílů v Česku bude ještě složitější než na celoevropské úrovni.

Ohrožená ekonomika

I když je pravda, že s masovějším přijetím elektromobilů mezi zákazníky budou dotace v celé Evropě spíše mizet, český trh s těmito vozy je zatím na chvostu EU a větší podporu (ne nutně přímé dotace) by potřeboval. Podle údajů AutoSAP, které bylo pořadatelem kolokvia, je z hlediska podílu elektrických vozů na trhu až na 21. místě (0,4 procenta), za námi jsou jen Polsko a Řecko.

Pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou, zainteresovanými stranami, regiony a obcemi zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského automobilového průmyslu, a tudíž i celé české ekonomiky

Elektromobily, které tak musejí po splnění flotilového průměru automobilky prodat, budou ty české muset nejspíš prodávat jinde než na našem trhu. „Pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou, zainteresovanými stranami, regiony a obcemi zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského automobilového průmyslu, a tudíž i celé české ekonomiky,“ varoval na kolokviu Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP.

Velkým problémem zůstává nedostatek dobíjecích míst pro elektromobily. Stát plánoval mít v Česku do roku 2021 asi 1200 dobíjecích stanic, zatím jich je čtyři sta. Není proto jasné, zda se podaří plán naplnit. V roce 2025 pak bude třeba další tři tisíce dobíjecích míst a v roce 2030 ještě 20 tisíc, vyplývá z údajů AutoSAP.

Luděk Vokáč
zpět na článek


© 2019 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.