Lidovky.cz

Česká online jednička hledá svou budoucnost

  9:58
Zdá se, že vyhledávání budoucností Seznamu.cz nebude a musí hledat něco nového a možná neznámého. Není to snadné, což ukazuje i stažení dlouholetého kormidelníka Pavla Zimy z postu generálního ředitele. Snad Seznam cestu najde.

Rošáda ve vedení Seznamu.cz. foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice

Navenek vykazuje stále lepší výsledky, pod povrchem se ale česká internetová jednička otřásá. O sporech v nejvyšším vedení Seznam.cz se na trhu mluví už delší dobu, spekulace ale značně přiživil ve středu 23. listopadu konec dlouholetého generálního ředitele Pavla Zimy v nejvyšším postu. Firma to razantně popírá a tvrdí, že jen „dokončuje změny započaté jarním rozšířením počtu členů představenstva“.

Zimova pozice se přitom zcela ruší, zůstává jen jako místopředseda představenstva. Na místě jedničky ho nahradí letitý kolega Michal Feix, který byl znovu dosazen na obnovený post výkonného ředitele. Za zásadní změnou je podle několika na sobě nezávislých zdrojů ze společnosti právě souboj mužů, kteří stáli u jejích začátků. Především pak se třetím do hry – ředitelem rozvoje obchodu Seznamu a také místopředsedou představenstva Tomášem Kapalínem. Rozhodující přitom je, kam se přikloní přízeň vlastníka Iva Lukačoviče.

Odlišné hlasy zevnitř

Navenek Seznam jakékoliv spory odmítá a tvrdí, že všichni šéfové harmonicky spolupracují, hlasy zevnitř ovšem znějí poněkud jinak. „Strašně nám chybí Ivo. Prakticky už ho nevidíme a čím dál víc se pletichaří, místo aby se dělala pořádná práce,“ řekl LN zdroj, jenž si nepřál být jmenován. Příčinou pletich má být návrat Tomáše Kapalína – přezdívaného Kápo – před více než rokem. A to na přání samotného Lukačoviče, který přitom měl osobně stát i za Kapalínovým odchodem z firmy před deseti lety.

Navenek Seznam jakékoliv spory odmítá a tvrdí, že všichni šéfové harmonicky spolupracují, hlasy zevnitř ovšem znějí poněkud jinak

Nedávno ho však prý starý známý přesvědčil, že firma potřebuje výrazné změny, a Kapalín se stal jeho „očima a ušima“ ve vedení, uvedl zdroj z firmy. Především ale zaměstnanci a obchodní partneři hovoří o odlivu loajality nového nejvyššího šéfa vůči dlouholetému kolegovi Zimovi. „Přitom Pavel zachránil Faxovi (přezdívka Michala Feixe – pozn. red.) před časem místo,“ kroutil hlavou jeden z nich.

Oba manažeři spolu úzce spolupracovali především po stažení Lukačoviče z výkonného vedení Seznamu v roce 2006. Otěže převzal právě Zima a Feix postupně vedle něho vyrostl do pozice provozního a následně výkonného ředitele. Po určitou dobu pak Seznam dokonce označoval své vedení za dvojvládí – Zima měl na starosti strategické vedení, Feix pak provozní řízení.

Neuskutečněná expanze

Koncem roku 2012 však ohlásil návrat do firmy Ivo Lukačovič i se starým sloganem Seznam: najdu tam, co neznám. Před médii se skrývající miliardář se zálibou v létání se měl věnovat hledání nových cest a projektů. Feix naopak postupně ustupoval na post šéfa rozvoje byznysu, a dokonce šéfa regulace. Do vrcholového vedení se vrátil až letos v dubnu. Většinou nepříliš jasně vysvětlované změny ve vedení firmy se obecně spojovaly s hledáním dalšího zaměření portálu.

Seznam dlouho mluvil o utajovaných projektech i expanzi do zahraničí, která se zatím neuskutečnila. Šlo především o strategii v mobilním světě, kde má díky celosvětově dominantnímu systému Android jasný náskok konkurent Google.

Seznam dlouho mluvil o utajovaných projektech i expanzi do zahraničí, která se zatím neuskutečnila. Šlo především o strategii v mobilním světě, kde má díky celosvětově dominantnímu systému Android jasný náskok konkurent Google. Naposledy oznámil Seznam strategii zaměření na obsah a faktickou proměnu na mediální dům. Vedle serveru Novinky.cz (který provozují společně s mateřskou firmou deníku Právo, ve které Lukačovič také vlastní podíl) jde hlavně o portál Stream.cz a nový projekt Seznam Zprávy.

Obsah dostal na starost přímo dosavadní generální ředitel Zima. Nově však Seznam vytváří pozici obsahového ředitele, kterým bude Igor Kalaš. I o něm se mluví jako o člověku loajálním Tomáši Kapalínovi, který ho do firmy měl přivést. Jakékoliv neshody nicméně lidé z vedení firmy popírají, stejně jako zprávy o pozici Tomáše Kapalína coby šedé eminence. Prý jde jen o pomluvy schopného manažera a obchodníka.

Mobilní Seznam

Seznam, najdu tam, co neznám – Google, najdu tam, co hledám. Drsný vtípek, který se před několika lety rozšířil na účet české internetové jedničky, bez skrupulí vyjadřuje souboj ryze domácí firmy s globálním hegemonem. Paradoxně změnil ve firemním sloganu slovíčko „hledám“ zpět na „neznám“ po svém návratu do vedení její zakladatel a majitel Ivo Lukačovič.

Dnes je jasné, že vyhledávání budoucností Seznamu nebude a musí pro ni hledat něco nového a možná dosud opravdu ještě neznámého. Není to přitom vůbec snadná cesta, což dokládá i aktuální stažení dlouholetého a spolehlivého kormidelníka Pavla Zimy z postu generálního ředitele. Problém je jednoduchý a nedá se s ním vlastně nic moc dělat.

Na PC jsou lidé zvyklí nastavit si v prohlížeči domovskou stránku Seznamu, a ta je tak jeho největší zbraní, která ovlivňuje návštěvnost webů na českém internetu často víc než třeba Facebook nebo Twitter. Jenže v mobilních telefonech se systémem Android od Googlu je přednastavené vyhledávání americké společnosti. Seznam se sice snaží bojovat, třeba vlastním mobilním prohlížečem s úctyhodným počtem stažení, rozdíl mezi dříve rovnocennými soupeři se ale zvětšuje s každými Vánocemi a přílivem nových mobilů a tabletů.

Ke cti vedení Seznamu slouží, že se nedovolávají žádného zásahu státu, ba právě naopak. A navíc uznávají, že si Google úspěch odpracoval a zaslouží. Pro sebe pak hledají cestu v nabídce obsahu, tedy videí, článků a před časem i hudby. Na rozdíl od portálů třeba zpravodajské weby rostou. Do českým jazykem vykolíkovaného rybníčku si ostatně globální firma jen tak nesáhne, a ani se jí to pro trh naší velikosti nevyplatí.

Seznam je firma, která si zaslouží respekt za unikátní a úspěšný souboj s globální konkurencí. Především za inovace a služby, které to českým uživatelům z obou stran přineslo. Je to společnost, která v Česku platí stamilionové odvody a daně, zaměstnává stovky lidí, vychovává programátory a kultivuje prostředí. Konkurence je prospěšná především zákazníkům, tak snad Seznam cestu najde, ať už bude jakákoliv.

Jak Klesla

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.