Ceska Pozice

Česká doprava má zpoždění

Propojování mýta s Evropskou unií vázne. Chybí tisíc kilometrů dálnic i nové zdroje financování staveb, zaznělo na konferenci Lidových novin a České pozice.

Ministr dopravy Antonín Prachař (vpravo), Michal Petrtýl (CSC), Karel Feix (Kapsch). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Antonín Prachař (vpravo), Michal Petrtýl (CSC), Karel Feix (Kapsch). | foto: MAFRA - Petr TopičČeská pozice
Ministr dopravy Antonín Prachař (vpravo), Michal Petrtýl (CSC), Karel Feix (Kapsch).

Ve sjednocování svého mýtného systému s ostatními zeměmi Evropské unie Česko zaostává. Na konferenci Doprava a logistika, kterou organizovaly Lidové noviny a jejich internetový magazín Česká pozice, to řekl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která je dodavatelem mýtného systému v Česku.

„Evropská unie se již dříve rozhodla, že by se mýtné systémy v Evropě měly sjednotit takovým způsobem, aby řidič mohl s jednou jednotkou, kterou používá v rámci svého státu, projet celou Evropou. Bohužel Česká republika v této oblasti trochu zaostává. Dnes už existuje takové propojení s Rakouskem, Skandinávií, Španělskem či Polskem a Češi jsou jedni z posledních,“ uvedl Feix.

Tento koncept se podle něj sice už dostal do zákonů a Kapsch státu předložil nabídku zavedení takového systému, ale kromě průběžných jednání se zatím nic jasnějšího neděje. Řeč je o takzvané Evropské službě elektronického mýtného (EETS). Podle ní by všechny země Evropské unie měly zprovoznit potřebnou infrastrukturu a umožnit přístup poskytovatelům jednotné služby do svých mýtných systémů nejpozději do 13. října letošního roku.

„Vylepšení“ k horšímu

Další důležité téma otevřel nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Konkrétně šlo o probíhající změny legislativy, které by měly urychlit výstavbu dopravní infrastruktury. „Za 23 let se nám zásadnější posun nepodařil. Chybí nám zhruba tisíc kilometrů dálnic a nepostavili jsme ani metr nových kolejí, jen modernizujeme koridory, upravujeme techniku a zvyšujeme bezpečnost na železnici, čímž zvyšujeme její propustnost,“ prohlásil Prachař.

Radim Passer, István Léko.

István Léko, Karel Muzikář ml., Petra Buzková.

Tento stav je podle něj výsledkem toho, že stát nemá v rukou nástroje, aby prosadil svou vůli v budování infrastruktury. „Celý proces se de facto děje na bázi náhody a ničeho jiného,“ konstatoval ministr.

„Vláda schválila ve zrychleném režimu novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která platí od ledna loňského roku. Ten název je paradoxní, protože celý proces pouze zpomalila,“ podotkl Prachař.

Zákon je podle jeho mínění dobrý v tom, že zamezil spekulacím s cenami pozemků, kdy někdo koupil zemědělskou půdu a následně ji prodával násobně dráž jako stavební parcelu.

„Problém je, že také stanovil ceny, které jsou dnes v řádu korun za metr čtvereční. Prakticky se bavíme o cenách od 16 do 70 korun. Za těchto podmínek není žádná motivace pozemky prodávat, tudíž směřujeme do vyvlastňovacích řízení, která se dějí na obecních úřadech a poštveme proti sobě občana a obecní zastupitelstvo. Následuje zpravidla odvolání k soudu a máme proces trvající několik let,“ vysvětlil Prachař.

Kde vzít peníze?

Na trzích a od soukromníků Obecná shoda mezi všemi diskutujícími panovala nad otázkou investic do dopravní infrastruktury – peněz je málo.

„Pětina stavebních kapacit je nevyužitá. Čtyři z pěti firem zredukovaly počty svých zaměstnanců. Čtvrtina stavebních podniků propouštění ještě připravuje,“ připomněl ve svém příspěvku předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS Michal Štefl. V podobném duchu hovořila i Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

Jednou z možností, jak situaci řešit, by mohlo být takzvané rozvolněné financování. „Na Státním fondu dopravní infrastruktury to svého času vymyslel pan Pavel Švagr. Princip spočívá v podstatě v tom, že nějaký soukromý subjekt investuje do stavby své peníze a stát to pak pomalu splácí. Různí ministři dopravy proti tomu bojovali, ale mně se zdá, že by se na tuto možnost nemělo zapomínat,“ uvedl Štefl. Může jít o předem domluvený splátkový kalendář, prodloužení splatnosti faktur nebo další způsoby.

Často zmiňovaný byl i Státní fond dopravní infrastruktury, který z evropských fondů, dotací ze státního rozpočtu, mýta a další zdrojů infrastrukturu financuje. Podle většiny diskutujících by měl mít možnost přístupu na kapitálové trhy, o což samotný fond dlouhodobě usiluje. V dřívějších dobách byl hlavním oponentem tohoto záměru exministr financí Miroslav Kalousek, který argumentoval tím, že fond dopravní infrastruktury si zcela jistě nebude moci půjčovat levněji než Česká republika. Navíc by tak vznikal prostor pro skryté zadlužení země.

Doprava a logistika

Konference Lidových novin a jejich internetového magazínu Česká pozice proběhla 25. dubna v pražské City Congress - Aureole v budově City Tower.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Hlavní témata konference:

  • budování a investice do dopravní infrastruktury, řízení dopravních systémů,
  • investice do rozvoje dálnic, silnic a železnic + problematika mýtného,
  • „big data“ a jejich využití v návaznosti na mobilní operátory,
  • problematika parkování.

Mluvčí panelu:

  • Antonín Prachař (ministr dopravy)
  • Michal Petrtýl (CSC Computer)
  • Michal Štelf (OHL ŽS)
  • Karel Feix (Kapsch)
  • Helena Horská (Raiffeisenbank)
  • Miloš Mastník (T-Mobile)

Partnery konference byly: CSC Computer, KPM CONSULT - OHL ŽS, Kapsch, Ministerstvo dopravy ČR, Raiffeisenbank, Skanska.

Jiří Táborský
zpět na článek


© 2019 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.