Lidovky.cz

Byl Radek Šmerda jádrem sváru mezi lidovci?

  4:03

Celostátní výbor strany údajně jednal o tom, že by bývalý ministr dopravy – ač nestraník – měl vést jednu z odborných komisí KDU-ČSL.

Chyby při čerpání eurodotací připustil i náměstek ministra vnitra pro informační technologie a projektové řízení Radek Šmerda. Za spoluviníka označil i ministerstvo pro místní rozvoj. foto: © ČTKČeská pozice

Jméno někdejšího ministra dopravy a vlivného státního úředníka Radka Šmerdy se údajně stalo jádrem sporu uvnitř KDU-ČSL. Ač nestraník, měl se Šmerda stát předsedou jedné z odborných komisí strany. Na celostátním výboru, který se konal 21. června, se však část lidovců proti Šmerdovi postavila. Vedení odborných komisí proto stále není stanoveno a jejich složení bude muset řešit předsednictvo strany.

Dle informací ČESKÉ POZICE Šmerdu ve výboru prosazoval předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. Ke Šmerdovým podporovatelům patří také bývalý vlivný lidovec Jan Kasal. Ten se může cítit Šmerdovi zavázán. Poté, co se po volbách v roce 2010 nedostala KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny, hledal Kasal práci. Tehdy zakotvil jako poradce pro legislativu právě u tehdejšího náměstka ministra dopravy a státního tajemníka resortu Radka Šmerdy.

Předseda KDU-ČSL na dotaz ČESKÉ POZICE, zda může informace o Šmerdovi potvrdit, prostřednictvím SMS zprávy uvedl: „Drby z celostátního výboru nekomentuji. Odborné komise jsou ustanoveny, personální složení bude předsednictvo teprve schvalovat.“ Sdílnější nebyl ani 1. místopředseda strany Marian Jurečka. Jan Kasal ČESKÉ POZICI odpověděl, že se od sjezdu ze všech jednání omluvil. „Podle statutu odborných komisí předsedy jmenuje předsednictvo strany, jehož členem nejsem,“ dodal Kasal.

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek: „Drby z celostátního výboru nekomentuji.“Vystudovaný právník Radek Šmerda začínal na konci devadesátých let coby asistent u lidoveckého poslance Jiřího Havlíčka. Později se dostal na ministerstvo obrany, nejprve jako poradce, poté vedl kabinet ministryni Vlastě Parkanové. V roce 2007 byl jmenován jejím náměstkem.

Další kariérní vzestup zažil Šmerda v souvislosti s nástupem Věcí veřejných do vlády. V létě 2010 se stal náměstkem tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty. Když se pak musel Bárta na jaře 2011 z vlády poroučet, nahradil ho v čele dopravy právě Šmerda. Jenže po několika měsících se s „véčkaři“ rozešel a na ministerský post rezignoval 20. června 2011.

Krátce nato zamířil Šmerda na ministerstvo vnitra – nejprve jako poradce, poté tam působil ve funkci náměstka odpovědného za strategie a programové řízení. Ještě předtím, než vnitro opustil (rezignaci podal 10. ledna letošního roku), spekulovalo se o dalším Šmerdově angažmá. Nejčastěji se v této souvislosti zmiňovala Česká pošta či dozorčí rada Českých drah. V budoucnu se tyto předpovědi vyplnily jen částečně.      

Politické vazby

Radek Šmerda je sice nestraník, ale má úzké vazby na politiky, nejen lidovecké. Své politické krytí pro ČESKOU POZICI vysvětlil loni v září tak, že má konkrétní vztahy s konkrétními politiky, nikoli se stranami. Vždy ho prý oslovili osobnosti, kterých si vážil, a respekt byl oboustranný. Dle Šmerdy to byl případ jeho angažmá na ministerstvu obrany, na dopravě i vnitru.

Donedávna vlivný úředník Radek Šmerda je dnes „pouze“ členem dozorčí rady České pošty a předsedou představenstva Poštovní tiskárny cenin. Bude si chtít „polepšit“ v případě, že ve volbách, ať již předčasných či řádných, se do Poslanecké sněmovny po pauze vrátí KDU-ČSL? ČESKÁ POZICE se zaslala Šmerdovi dotazy, zda se o něm na celostátním výboru KDU-ČSL jednalo v souvislosti s vedením odborné komise a zda by měl o takovou aktivitu zájem. Zůstaly ale bez odpovědi.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.