Budoucnost patří propojení světa aut, chytré techniky a aplikací

Veletrh CES v Las Vegas již před mnoha lety přesáhl svůj původní obor spotřební elektroniky a každoročně se na něm představuje i spousta novinek z automobilového průmyslu. Letos především ukázal, že digitální technika je pro moderní automobily nezbytná, což předvádí například automobilka Fisker a její nové plně elektrické SUV Ocean.

První obrázek nového elektrického SUV značky Fisker | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První obrázek nového elektrického SUV značky Fisker | foto: Fisker Inc.
První obrázek nového elektrického SUV značky Fisker

Kromě bláznivých konceptů a překvapení letos veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas především ukázal, že digitální technika je pro moderní automobily nezbytná. Jak úzké v budoucnu bude propojení světa aut, chytré techniky a aplikací, předvádí například automobilka Fisker. Její nové plně elektrické SUV Ocean má tuto značku snílka a skvělého automobilového designéra Henrika Fiskera rozšířit po celém světě. Vůz jako takový ukázala firma již dříve, ale na CES předváděla jeho California Mode, který z jízdy v něm učiní zážitek blízký jízdě v kabrioletu.

A především firma odhalila, jak se bude Fisker Ocean prodávat a kolik zhruba bude stát. Fisker i zde ukázal, že automobilový svět může za pár let zamířit zcela jiným směrem. Původně se totiž vůbec Fisker Ocean prodávat neměl, ale zájem zákazníků donutil firmu dát vozu i konkrétní cenovku. Ta začíná na částce 37 499 dolarů, v přepočtu asi 850 tisíc korun bez daně a cla. Na vcelku prostorné a praktické SUV s dojezdem zhruba 500 kilometrů na jedno nabití to nezní špatně, byť cena v Evropě bude podstatně vyšší.

Přilákání k elektromobilům

Fisker ale hodlá vůz spíš než k prodeji nabízet k pronájmu. Firma spustila během veletrhu předobjednávky a oznámila, že vůz budou moci zákazníci získat na časově v podstatě libovolně dlouhý pronájem. Stačí složit úvodní platbu tři tisíce dolarů (asi 68 tisíc korun) a pak si vůz měsíčně pronajímat od 379 dolarů, asi 8600 korun. To činí z Fiskeru Ocean jeden z nejdostupnějších elektromobilů na trhu. Zejména když se zákazník nemusí obtěžovat s žádnou návštěvou dealera, zkoumáním propagačních stránek a podobně.

Fisker chce nabízet nikoli automobil, ale dostupnou a velmi komfortní službu mobility. Pokud alespoň částečně uspěje, je to směr, kterým se budou muset vydat i ostatní automobilky. Také je to cesta, jejíž pomocí by firmy mohly přilákat klienty k jinak stále docela drahým elektromobilům.

Auto si totiž lze předobjednat výhradně v mobilní aplikací pro chytré telefony s Androidem a iOS. Momentálně vyžaduje rezervace zálohu 250 dolarů (asi 5700 korun). Fisker navíc přijímá rezervace na vůz odkudkoli ze světa, neomezuje zákazníky jen na vybrané země. Je otázkou, kdy firma klienty z odlehlejších koutů, kam lze zařadit i Česko, obslouží, ale své služby chce skutečně nabízet po celém světě. Dodávky vozu by měly být zahájeny na konci roku 2021, možná na začátku roku 2022.

Fisker slibuje, že například zákazník nebude muset s vozem do servisu – v aplikaci se objedná a síť Fiskeru to vyřeší za něho – pověřená osoba vůz vyzvedne a pak jej zase přistaví zpět. Fisker chce nabízet nikoli automobil, ale dostupnou a velmi komfortní službu mobility. Pokud alespoň částečně uspěje, je to směr, kterým se budou muset vydat i ostatní automobilky. Také je to cesta, jejíž pomocí by firmy mohly přilákat klienty k jinak stále docela drahým elektromobilům.

Z těch, které zamíří do prodeje, se na CES ukázal koncept Nissan Ariya, což je předobraz budoucího plně elektrického SUV japonské značky. Model doplní v nabídce současný hatchback Leaf. „Domácí“ automobilka Jeep se pochlubila plug-in hybridními modely, které ponesou místo tradičního štítku „4x4“ označení „4xe“. Elektrifikace se týká modelů Wrangler, Compass a Renegade, vozy ujedou na energii z baterií zhruba 50 kilometrů.

Hlasové ovládání i volantu

Jasným automobilovým trendem z CES jsou pak způsoby ovládání palubních systémů vozu. Dotykový displej zůstává dominantní záležitostí, různé koncepty i řešení blízká sériové výrobě (třeba vozy značky Byton) ukazují, že displeje budou v autech zabírat stále více místa. Je proto možné, že váš příští vůz bude mít displej v podstatě přes celou šířku palubní desky. Desetipalcové displeje palubního systému pak budou v blízké budoucnosti samozřejmostí. Uspět chtějí výrobci ohebných displejů (třeba čínská značka Royole), zajímavou novinkou se pochlubila francouzská firma Hap2U.

Internetový gigant Amazon se spojil s automobilkou Lamborghini a na stánek společně firmy postavily oranžové Lamborghini Huracán, jehož palubní systém má integrovanou hlasovou asistentku Alexa. Ta však není jen pro vozy této značky, ale i Audi, Seat, Ford, Lincoln, Toyota, Lexus a dalších, takže i hlasové ovládání, na které je uživatel zvyklý třeba z chytré domácnosti, si klestí cestu i „za volant“.

I když své řešení předváděla na prototypu, který vypadal jako smartphone, její displej se skutečnou hmatovou odezvou si nejspíš v sériovém provedení najde nejprve cestu právě do automobilů. Tlačítka tu jsou pod prstem cítit jako tlačítka a displej umí imitovat různé povrchy a třeba různou mechanickou odezvu ovladačů, což by mohlo zpříjemnit ovládání některých prvků vozů poslepu. Dříve to s tlačítky na palubní desce nebyl problém, dnes s dotykovými displeji je takové ovládání někdy trochu divoká disciplína. Výrobci aut by pak nejraději v budoucnu proměnili v displej celé čelní sklo aut.

Ještě než to nastane (to bude asi až v době rozmachu autonomní mobility), budou tu konvenčnější řešení. Německý gigant Bosch se například chlubí 3D displejem pro přístrojový štít, který má přinést lepší čitelnost a názornost zobrazovaných informací, což má snížit nepozornost řidiče. Něco podobného už má i nový Peugeot 208, řešení firmy Bosch ale najde širší uplatnění. V blízké budoucnosti by se v autech také mohl objevit displej Virtual Visor od stejné firmy.

Tento displej s kamerou nahrazuje sluneční clonu a zatmaví jen místa, odkud na řidiče míří oslňující paprsky. Samozřejmě i sem by se daly promítat užitečné informace. Ideální cestu, jak zaujmout, zvolil gigant Amazon. Spojil se s automobilkou Lamborghini a na stánek společně firmy postavily oranžové Lamborghini Huracán, jehož palubní systém má integrovanou hlasovou asistentku Alexa. Ta však není jen pro vozy této značky, ale i Audi, Seat, Ford, Lincoln, Toyota, Lexus a dalších, takže i hlasové ovládání, na které je uživatel zvyklý třeba z chytré domácnosti, si klestí cestu i „za volant“.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.