Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Bude obchvat Prahy první dopravní stavbou, kterou někdo odskáče?

  12:55

Již deset let upozorňuje NKÚ na opakující se pochybení při výstavbě dopravní infrastruktury. Doposud nebyl nikdo potrestán.

Závěrečná zpráva NKÚ z auditu pražského silničního okruhu není pro daňové poplatníky zrovna příjemné čtení (na snímku Lahovická estakáda). foto: © ČTKČeská pozice

KOMENTÁŘ Kateřiny Menzelové / Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mohou poděkovat shodě okolností a zejména protikorupční policii, že v pondělí večer zatkla Davida Ratha a že zpravodajství o poslancově údajné korupční kauze ihned ovládlo média. V záplavě těchto informací totiž téměř zapadla závěrečná zpráva z auditu pražského okruhu, jehož výsledky zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Přitom nálezy NKÚ se již také zabývají orgány činné v trestním řízení.

Kontroloři prověřovali financování pražského okruhu za období od začátku roku 2006 do září loňského roku. Zjistili při tom, že náklady vyjdou místo 48 miliard korun, které byly kalkulovány v roce 2001, bezmála na 107 miliard korun a že stavba bude dokončena nikoliv v roce 2008, jak se zpočátku předpokládalo, ale až v roce 2020. NKÚ při kontrole navíc odhalil desítky pochybení včetně několika porušení zákona o veřejných zakázkách.

Deset let to samé

Že se infrastrukturní projekty prodražují a termíny jejich dokončení posunují, neslyšíme poprvé. ČESKÁ POZICE zveřejnila shrnutí z jedenácti kontrol provedených v uplynulých deseti letech, o nichž NKÚ informoval v materiálu nazvaném Cena zakázky z pohledu Nejvyššího kontrolního úřadu. Kontrolou prošla příprava nových projektů i modernizace již dokončených komunikací. V závěru materiálu kontroloři konstatují, že „na základě zjištění lze přístup státních investorů stěží nazvat chováním a postojem řádného hospodáře“.

Jak je možné, že pokud o problémech věděli všichni ministři dopravy, kteří se za posledních deset let v úřadu vystřídali, narážejí auditoři při kontrolách na opakující se pochybení?Všechny nálezy NKÚ má vždy k dispozici vláda, dotčená ministerstva se k nim vyjadřují a navrhují nápravná opatření. V případě infrastruktury je to ministerstvo dopravy. Jak je tedy možné, že pokud o problémech věděli všichni ministři dopravy, kteří se za posledních deset let v úřadu vystřídali, narážejí auditoři při dalších kontrolách na stále se opakující pochybení?

Ve zmíněném materiálu Cena zakázky z pohledu NKÚ se konstatuje, že pokud už byla snaha něco změnit, šlo dle úřadu spíše o prázdná gesta než o opatření, která by měla skutečný dopad. Uveďme konkrétní příklad. Ministerstvo dopravy přijalo v roce 2009 krizový plán. Resort tehdy vedl Gustáv Slamečka. Cílem plánu bylo „dosažení úspor při výstavbě dopravní infrastruktury“. Očekáváte, že se navrhnutá opatření projevila v nižších nákladech dopravních staveb? Ani náhodou. Kontroloři konstatovali, že účinnost plánu byla nulová.

Úspor nelze dosáhnout

Proč tomu tak je? Stačí se podívat na některé úkoly, které si ministerstvo dopravy samo v materiálu stanovilo. Do konce září 2009 chtělo novelizovat zákon o vyvlastnění pozemků, na nichž se má stavět infrastruktura. Novela měla umožnit, aby stavební práce mohly být zahájeny dříve, než se stát dohodne s majitelem parcel na jejich ceně. To se ve stanovené lhůtě prosadit nepodařilo.

Dalším bodem krizového plánu byla změna norem při projektování pozemních komunikací, mostů a tunelů. Jenže později ministerstvo dopravy dospělo k závěru, že normy není nutné měnit. Měly být též provedeny expertízy připravovaných staveb zaměřené na možné úspory. NKÚ tvrdí, že v případě D3 byla kontrola provedena u dvou úseků. Závěr zněl, že žádných úspor dosáhnout nelze. 

Součástí Slamečkova plánu bylo také zavedení cenových normativů. V materiálu ministerstvo dopravy přiznává, že „dosud neexistovala jednotná metodika pro stanovení ceny stavby při sestavení investičního záměru“. Cenové normativy vypracovalo v roce 2009 ČVUT. Jenže nadšení nezavládlo.

„ŘSD samo cenové normativy nepoužívalo s odůvodněním, že byly vypracovány až po přijetí investičních záměrů, které byly předmětem kontroly,“ tvrdí NKÚ. Cenu nákladů stanovil projektant, který údajně vycházel ze znalosti obdobných staveb z minulosti. ČESKÁ POZICE zaslala zhruba před dvěma týdny ŘSD dotazy, zda se řídí cenovými normativy a pokud ano, od jakého roku. Otázky zůstaly bez odpovědi.

Průměrná cena za kilometr dálnice činí dle společnosti Mott MacDonald 500 milionů korun. V případě již dostavěného úseku pražského okruhu se dostáváme na částku 850 milionů korun za kilometr. A kilometr v úseku, který se ještě nestaví, přesáhne jeden a půl miliardy. Je bezesporu pravdou, že silnice povede v náročném terénu. Zabýval se ale vůbec někdo efektivností a ekonomickou stránkou stavby?

Nízká motivace a neschopnost

Situaci, jaká panuje ve výstavbě infrastruktury, zřejmě nejlépe vystihl viceprezident NKÚ Miloslav Kala. Na dotaz České televize, zda je vůbec v Česku nějaká významná silniční stavba, u které nejsou pochybnosti o použití finančních prostředků, začátkem tohoto týdne odpověděl: „Obávám se, že v České republice takovou stavbu nenajdeme.“ 

Kontroloři vidí problém v motivaci zabývat se náklady projektu a v (ne)schopnosti řídit velké infrastrukturní projektyKontroloři jsou přesvědčeni o tom, že vinu nelze svalovat na nedostatečnou legislativu. Problém vidí v motivaci zabývat se náklady projektu a v (ne)schopnosti řídit velké infrastrukturní projekty. Veřejnost je masírována informacemi o tom, že se u problematických úseků dálnic postaví dehonestující tabule, nebo kolik stovek vad bylo objeveno na nové komunikaci. To však nikoho nezajímá. Chceme kvalitní dálnice, dostavěné v termínu a za srovnatelné ceny se zahraničím.

Vraťme se ke kontrole financování pražského okruhu. Kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby podal NKÚ trestní oznámení. Doufejme, že věc nevyšumí a že viníci budou potrestáni. Zkrátka, že tenkokrát vše dopadne happy endem. Jinak je na místě obava, že v závěrečné zprávě NKÚ z nějaké další kontroly výstavby dopravní infrastruktury se opět dočteme, že se stavělo dráž a se zpožděním.