Boeing ztrácí kvůli nehodám na konkurenční Airbus

Čtvrtá generace amerického letounu Boeing 737 měla zvrátit nadvládu Airbusu ve středně velkých letadlech. Dvě nehody v uplynulém půlroce však návrat na výsluní zkomplikovaly. Pro Boeing je to velká rána, která může ohrozit jeho vzestup. Úřady v řadě zemí čekají, zda se potvrdí, nebo vyvrátí, že mají stroje 737 MAX konstrukční vadu.

Roman Šitner 21.3.2019
Boeing 737 MAX po startu v americkém Seattlu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Boeing 737 MAX po startu v americkém Seattlu. | foto: Reuters
Boeing 737 MAX po startu v americkém Seattlu.

V uplynulých dnech přišel americký Boeing o miliardy dolarů. Akcie předního výrobce letadel padají v návaznosti na nehodu v neděli 10. března v Etiopii a na zákazy letů strojů 737 MAX ve velké části světa včetně Evropy, Číny, Kanady či Indie. To může ohrozit další objednávky. Pro Boeing je to velká rána, která může ohrozit jeho vzestup. Celkově je sice světovou jedničkou, ve středně velkých letadlech, jako je Boeing 737, ale ztrácí na konkurenční Airbus a jeho A320.

Pravě tyto stroje přitom táhnou trh a odráží se to i v růstu akcií obou společností, které vyrábějí rekordní počty strojů. Akcie Boeingu za poslední dva roky vzrostly zhruba o 150 procent, Airbusu „jen“ o sto procent. Úřady v řadě zemí čekají, zda se potvrdí nebo vyvrátí, že mají stroje 737 MAX konstrukční vadu. Letecké společnosti už hrozí, že své objednávky raději zruší.

Aktualizace softwaru

Například vietnamský Vietjet zvažuje, zda zruší objednávku na dvě stě letounů 737 MAX. Jeho základní varianta stojí podle ceníku v přepočtu 2,8 miliardy korun, skutečná cena ale může být v takto velkém kontraktu i poloviční. Obdobně se vyjadřují aerolinie z Keni, Indonésie nebo Ruska. Celkově to ohrožuje objednávky v katalogových cenách za 57 miliard dolarů. „Pokud se kvůli nejistotě budou rušit objednávky, problémy Boeingu by se mohly ještě zhoršit,“ konstatuje analytik společnosti CMC Market Michael Hewson.

Každá zrušená objednávka znamená, že aerolinie si letouny koupí u Airbusu, který tím svůj náskok opět zvýší. Rozhodující je, aby Boeing rychle přesvědčil veřejnost i své zákazníky, že jsou jeho letadla bezpečná a není důvod k obavám. Tomu má pomoci i chystaná aktualizace softwaru stroje.

Každá zrušená objednávka znamená, že aerolinie si letouny koupí u Airbusu, který tím svůj náskok opět zvýší. Rozhodující je, aby Boeing rychle přesvědčil veřejnost i své zákazníky, že jsou jeho letadla bezpečná a není důvod k obavám. Tomu má pomoci i chystaná aktualizace softwaru stroje, kterou firma připravila v reakci na říjnovou nehodu v Indonésii. Při té havaroval stejný stroj jako v neděli 10. března v Etiopii. Jenže navrhované řešení podléhá schválení americkým Federálním leteckým úřadem (FAA), jež se kvůli rozpočtové krizi v USA zpozdilo.

Podle listu Wall Street Journal byl úřad kvůli neschválenému rozpočtu bez peněz, a proto pět týdnů nereagoval na podněty Boeingu. Roste také tlak, aby Boeing sám letadla stáhl z nebe – a tedy hradil případné ztráty aeroliniím. Zatím problémy dopadají na dopravce. Aerolinie Norwegian už ale oznámily, že budou po Boeingu vymáhat odškodnění, protože problém dostatečně aktivně neřešil. Kritika dopadá i na FAA, který dosud neviděl důvod k zásahu, třebaže zbytek světa včetně Kanady už lety 737 MAX zakázal.

Letadlo 737 MAX

Americký prezident Donald Trump nicméně ve středu 13. března večer oznámil, že nové boeingy až do vyšetření celé záležitosti nesmějí létat ani v USA. Letadlo 737 MAX je výsledkem snahy Boeingu nepřenechat trh středně velkých letadel evropskému Airbusu. Ten na konci roku 2010 přišel s novou generací modelu A320, jíž připojil přídomek „neo“. Stroj byl o tolik úspornější, že Boeing zůstal úplně stranou. Z nového A320 se stalo nejrychleji se prodávající letadlo světa. Osm měsíců po představení mělo už více než tisíc objednávek a další se hrnuly.

Letadlo 737 MAX je výsledkem snahy Boeingu nepřenechat trh středně velkých letadel evropskému Airbusu. Ten na konci roku 2010 přišel s novou generací modelu A320, jíž připojil přídomek „neo“. Stroj byl o tolik úspornější, že Boeing zůstal úplně stranou. Z nového A320 se stalo nejrychleji se prodávající letadlo světa.

V Evropě navíc letadla začaly po stovkách objednávat i americké aerolinky, které byly do té doby věrné Boeingu. V USA tak urychleně přepracovali třetí generaci modelu 737, i když do té doby zvažovali i kompletně nový design stroje. Nakonec jen zlepšili aerodynamiku a použili stejné motory, jako má Airbus. Vznikl tak 737 MAX.

Letadla se postupně šířila do celého světa a splnila, co se od nich čekalo. Podle Fly Dubai jsou o 15 procent úspornější než předchozí generace. I díky tomu se konkurenční boj s Airbusem zase vyrovnal. Do současnosti Boeing nasbíral více než pět tisíc objednávek, téměř čtyři sta strojů už dodal. Airbus má zhruba 6500 objednávek a zhruba sedm set dodaných strojů.

Počet příspěvků: 3, poslední 22.3.2019 07:31 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.