Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Boeing musí současnou situaci zvládnout v co nejkratší době

  10:28
Česká letecká společnost Smartwings má mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Celkem má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů 47 letadel. A absence sedmi z nich je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne sto milionů korun měsíčně,“ říká v rozhovoru Šimáně.

Miliardář Jiří Šimáně. foto:  Dan Materna, MAFRA

Uzemnění nového typu boeingu může zkomplikovat odlety Čechů k moři nebo na obchodní cesty. Majitel tuzemských aerolinií Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru nezastírá, že mu zákaz pro Boeing 737 MAX 8 a 9 dělá starosti. Sedm jeho letadel musí zůstat na zemi. „Nezbývá než rušit lety naplánované s těmito letadly,“ řekl.

Karanténa platí kvůli dvěma tragickým pádům tohoto stroje. „Naše škoda pravděpodobně přesáhne 100 milionů měsíčně,“ odhaduje Šimáně. Nevyloučil, že bude od výrobce vymáhat odškodné. Smartwings s celkem 47 letadly provozují nízkonákladové linky a cestovním kancelářím zajišťují charterové lety. Dopravce navíc počítal s tím, že letos z USA dorazí ještě 14 dalších boeingů. Aerolinky v Evropě zatím stíhají, v červnu však začne naplno sezona dovolených a s ní větší poptávka po létání.

LIDOVÉ NOVINY: Jak dlouho může podle vás zákaz provozu těchto letadel trvat?

Nezbývá nám nic jiného než rušit lety, které jsme měli naplánované s těmito letadly. To přináší komplikace a zvýšené náklady nejen nám, ale i našim partnerům či klientům. Jiné řešení ale neexistuje.

ŠIMÁNĚ: To lze velmi těžko odhadnout, máme od výrobce minimum konkrétních informací. Musíme věřit, že se situace vyjasní co nejdříve.

LIDOVÉ NOVINY: Máte odstavených sedm letadel. Jak moc to komplikuje standardní provoz Smartwings?

ŠIMÁNĚ: Náš provoz to komplikuje zcela zásadně, nezbývá nám nic jiného než rušit lety, které jsme měli naplánované s těmito letadly. To přináší komplikace a zvýšené náklady nejen nám, ale i našim partnerům či klientům. Jiné řešení ale neexistuje.

LIDOVÉ NOVINY: Jakých letů se rušení dotkne?

ŠIMÁNĚ: To je dnes těžké říci. Postupujeme podle situace s výhledem na několik následujících dní a současně přemýšlíme o tom, pokud se situace nezlepší, jak budeme kombinovat linky v červnu až září, abychom co nejméně narušili naplánované lety v tomto období. Veřejnost bude pochopitelně včas a srozumitelně o jakýchkoli změnách informována. Nicméně věříme, že se situace brzy vyřeší.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká vám zákazem pro letadla Boeingu vznikla škoda?

Postupujeme podle situace s výhledem na několik následujících dní a současně přemýšlíme o tom, pokud se situace nezlepší, jak budeme kombinovat linky v červnu až září, abychom co nejméně narušili naplánované lety v tomto období

ŠIMÁNĚ: Pohybuje se v rámci jednotek milionů denně, je těžké ji nyní přesně vyčíslit. Pravděpodobně bude přesahovat částku sto milionů měsíčně pouze na nepřímých nákladech, což jsou náklady na splátky letadel, pojištění, údržbu, posádky a tak dále.

LIDOVÉ NOVINY: Existuje možnost nějaké náhrady škod pro vaši společnost?

ŠIMÁNĚ: Kompenzace budou otázkou jednání, Boeing se musí postavit k této situaci čelem, žádná další možnost neexistuje.

LIDOVÉ NOVINY: Celkem máte objednáno 39 těchto strojů. Může mít toto opatření vliv na dokončení zakázky?

ŠIMÁNĚ: Nikdo po nás dost dobře nemůže chtít, abychom odebírali letadla, která stojí na zemi. Teď ale žádné závěry dělat nebudeme, ani nechceme. Boeing musí současnou situaci v co nejkratší době zvládnout, jinak budou náklady z ní vzniklé obrovské a v tom nejhorším scénáři i na hraně toho, co může sám zvládnout.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké máte s letadly Boeing 737 MAX 8 zatím zkušenosti?

Kompenzace budou otázkou jednání, Boeing se musí postavit k této situaci čelem, žádná další možnost neexistuje

ŠIMÁNĚ: Naše zkušenosti jsou ty nejlepší, předchozí typ 737 NG je nejprodávanějším letadlem na světě a naši piloti si ho nemohou vynachválit.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...