Boeing B-787 Dreamliner vlétá do reality a zahajuje provoz

Z Tokia vyletí Dreamliner do Hong Kongu již ve středu. Z plných 35 procent se na vzniku revolučního letounu podílely japonské firmy.

Martin Rychlík 24.10.2011
Japonská ANA si objednala 38 kusů B-787-8 a 15 verzí B-787-9. První dva letouny již má. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Japonská ANA si objednala 38 kusů B-787-8 a 15 verzí B-787-9. První dva letouny již má. | foto: ©? Boeing, ANAČeská pozice
Japonská ANA si objednala 38 kusů B-787-8 a 15 verzí B-787-9. První dva letouny již má.

Ani není divu, že první leteckou společností, která do své flotily získala letoun Boeing B-787 Dreamliner, se stala japonská All Nippon Airways (ANA). Při pohledu na uhrančivé video, jež pár dní přes spuštěním komerčního provozu uvolnila společnost Clay Lacy Aviation Astrovision, se zdá, že „snivý letec“ v sobě skrývá cosi lehkého, křehkého i japonského...

Kompozitní Dreamliner se má stát po letech průtahů a potíží, jež doprovázely jeho zrod, nejefektivnějším dopravním letounem dneška. Ve srovnání s bratrským B-767 totiž spotřebuje až o pětinu méně paliva, tvrdí firma Boeing. K dnešnímu datu si již 57 světových aerolinek objednalo celkem 797 dreamlinerů. Prototyp vzlétl prvně 15. prosince 2009, letos v srpnu získal B-787 nutné civilní certifikace a v září se společnost ANA dočkala prvního kusu.

Poté, co Prahu nedávno navštívil největší civilní letoun Airbus A-380 německé Lufthansy, jenž výrobci i přepravci zajistil nevídanou míru (laciné) reklamy, si ČESKÁ POZICE dovoluje upozornit i na konkurenční parádu. Propagační video B-787 natočil tým pilota Claye Lacyho, který má na kontě více než 50 tisíc letových hodin a se svým speciálně upraveným Learjetem 25 se věnuje letecké fotografii a filmařině. A že to umí, je dobře vidno:

Nádherně prohnutá křídla o rozpětí 60 metrů jsou zřejmě nejcharakterističtějším prvkem letounu, od nějž se očekávají velké věci. Čeká je i mnoho leteckých fanoušků, pro něž společnost ANA zřídila i zvláštní facebookovou stránku, která má nyní 95 612 členů. Nafilmovaný stroj má imatrikulaci N787EX a výrobní číslo ZA002, poněvadž je druhým vyrobeným letounem typu B-787 Dreamliner. Japonci počítají se dvěma verzemi.

Snový krasavec má v sobě cosi japonského. A není to jen poetický dojem.Snový krasavec má v sobě cosi japonského, což nebyla jen poetická metafora. Podle aerolinek ANA se na výrobě éra podílel Nippon z plných 35 procent! O trup a části křídel se postaraly Kawasaki Heavy Industries, centraplán je dílem Fuji Heavy Industries, vnitřní struktury pocházejí od Toray Industries a za řadu kompozitových součástí včetně nátěru vděčí letoun Mitsubushi Heavy Industries.

Na to vše budou jistě upozorněni cestující, kteří ve středu 26. října v historické premiéře přelétnou z Tokia do Hong Kongu. Pravidelné lety budou zahájeny 1. listopadu. Nejen proto, že se okénka pro výhled cestujících zvětší u B-787 až na půlmetrovou výšku, ale i proto, že nelze zapomenout na perfektní servis letušek ANA, můžeme jim cestu vysněným strojem jen závidět. A koukat na ni.