Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Bod zlomu. E-knihy poprvé předstihly tradiční papírové.

USA

  15:38

Čeští nakladatelé a knihkupci byli zatím zdrženliví,  letos na jaře však očekávejme prudké změny.

foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Prodej elektronických knih přesáhl v USA poprvé prodej knih vázaných. Vyplynulo to ze statistik za městíc leden 2011. Minulý týden o tom informovala asociace amerických nakladatelství (AAP). Zatímco čistý obrat z takzvaných e-knih vzrostl oproti stejnému období v předchozím roce o 116 procent na 70 milionů dolarů, prodej vázané literatury klesl o 11,3 procent na 49 milionů. E-knihy jsou nejrychleji rostoucím segmentem v jinak stagnujícím sektoru, konstatuje měsíční zpráva AAP.

Druhé největší americké knihkupectví Borders přišlo k zápasu pozděTen, kdo v Americe nestačil naskočit na digitální vlak, krachuje. Jako například kdysi druhé největší knihkupectví ve Spojených státech Borders, které bylo nedávno donuceno vyhlásit bankrot. „K zápasu přišli příliš pozdě. Digitální strategii zavedli teprve minulý rok,“ komentoval pád amerického obra expert týdeníku Publishers Weekly Jim Milliot s tím, že knihkupectví Borders nemělo vlastní webové stránky odpovídající dnešním normám. Později naopak nabízelo hned sedm elektronických čteček, což zákazníky mátlo.

Český trh i v tomto segmentu, jako ostatně ve většině dalších, za celosvětovým trendem pokulhává. Přesto by se tuzemské společnosti nerady dopustily stejných chyb jako jejich zahraniční kolegové, a tak se pozvolna začínají smiřovat s faktem, že digitalizaci neuniknou. „Nakladatelé a knihkupeci byli zatím zdrženliví, co se produkce e-knih týče. Již letos by však měla nastat zásadní změna,“ soudí manažer společnosti Neoluxor Jiří Bílek.

Česká skepse

Neoluxor by v příštích měsících chtěl zahájit prodej e-knih a e-čteček v internetovém obchodě, ale též přímo v kamenných prodejnách. E-kniha v kamenném obchodě je sice zvláštní paskvil, nicméně v případě České republiky dává smysl. „Češi mají nakupování stále spojené především s kamennými obchody a cítí se lépe, když nakupují právě tam,“ míní manažer Bílek.

Češi jsou v oblasti e-knih specifickou skupinou. Zatím jim chybí jakákoli gramotnost.

Možná právě osobní přístup pomůže překonat skepsi, která mezi českými čtenáři panuje. „Češi jsou v oblasti e-knih specifickou skupinou. Zatím jim chybí jakákoliv gramotnost.  Lidé nevědí, jakou e-knihu si mohou koupit do jaké e-čtečky. Která e-čtečka je pro ně vhodná a jak do ní knihy dostanou. Právě v tomto směru by chtěl Neoluxor zákazníky ve svých obchodech vzdělávat,“ tvrdí Bílek, který osobně upřednostňuje „vůni“ klasické knihy, nicméně velký potenciál těch elektroických spatřuje zejména v oblasti odborné literatury a skript pro studenty.

Zatím levnější o třetinu

O velké budoucnosti českého trhu s digitálními knihami je přesvědčen také Andreas Kaulfuss, generální ředitel jedné s největších firem podnikajících v rámci tuzemského knižního trhu Euromedia Group. Na stránkách www.ebux.cz  spustí dceřiná společnost německého koncernu Bertelsmann již 1. dubna pravděpodobně největší obchod s digitálními knihami v České republice.

„Kdybychom nebyli přesvědčeni o zajímavosti trhu, do tak velkého projektu bychom nešli,“ řekl šéf společnosti, která vlastní nakladatelství Knižní klub, Odeon, Ikar a Universum. Podle Kaulfusse je projekt silně inspirovaný lídrem na trhu s e-knihami gigantem Amazon.com. V nabídce internetové obchodu bude mimo stovek digitálních knih českých i zahraničních autorů i vlastní čtečka. Elektronické knihy budou oproti svým papírovým sourozencům levnější zhruba o třetinu.

Výhodná motivace

Na „relaunch“ svých webových stránek se připravuje internetové knihkupectví Kosmas. Novou podobu zákazníkům odhalí začátkem května. V sortimentu bude mít vlastní čtečku i e-knihy, které nabídne ve spolupráci s nakladatelstvím Argo. „První digitální novinkou bude kniha Miloše Urbana Boletus arcanus, které vyjde v dubnu na papíře a krátce nato v digitální podobě. V první vlně nabídneme 15 elektronických knih českých i zahraničních autorů, bude se jednat o průřez naší bestselerové nabídky,“ upřesnila PR manažerka společnosti Argo Marcela Turečková.

Nízkou cenu zatím umožňuje fakt, že nakladatelé mají knihy již připravené v tištěné verzi

Trend digitalizace se snaží podpořit také nakladatelství Portál, které od loňského 1. prosince nabízí devět e-knih za poloviční cenu. „Nízkou cenu nám umožnil fakt, že jsme knihy měli již připravené v tištěné verzi. Dlouhodobě by se takto nastavená cenová politika ale udržet nedala,“ řekla mluvčí Portálu Jitka Pourová, podle které by se nabídka do jara měla rozrůst na dvacet knih.  

Rapidní nárůst

Jedním z pionýrů v oboru je učebnicové nakladatelství Fraus. S interaktivními učebnicemi začalo experimentovat již v roce 2007. „Jedná se v podstatě o e-knihu doplněnou o videa, audia, fotografie, grafy, ilustrace, flashové animace nebo odkazy na webové stránky. Tyto učebnice používaly školy současně s interaktivními tabulemi,“ řekla ČESKÉ POZICI Iva Hosmanová. Podle marketingové manažerky společnosti Fraus zájem o digitální knihy rapidně roste.

„Trend následujeme postupnou digitalizací všech našich produktů. Například pro druhý stupeň základních škol jsme digitalizovali již 93 procent všech učebnic.“ Druhou stranu mince reprezentuje nakladatelství Albatros: „K e-knihám se nevyjadřujeme,“ vzkázal ČESKÉ POZICI generální ředitel Michal Krejčí. Jen aby český Albatros nedopadl jako americký Borders.