Lidovky.cz

BMW ukázala nový elektromobil pro bezemisní městskou mobilitu

Elektromobilita

  22:10

Elektromobil i3 je v mnohém revoluční. Zatím však v Česku chybí dostatek dobíjecích stanic.

foto: © BMWČeská pozice

Zatím je v ulicích vozů vozů na čistě elektrický pohon vidět pomálu. Automobilky se jim věnují spíše okrajově a často vznikají tak, že do běžného sériově vyráběného vozu místo spalovacího či vznětového motoru namontují elektromotor a uloží do něj desítky kilogramů vážící baterie.

BMW šlo na vývoj přesně opačně. Hodně zjednodušeně řečeno: nejdříve vzali baterie a kolem nich pak zkonstruovali vůz, aby přesně sedl na potřeby elektromobilu. „BMW i3 je prvním prémiovým automobilem světa, který byl od počátku svého vývoje navržen pro pohon elektrickým systémem,“ říká Veronika Jakubcová z BMW.

Novinku automobilka představila světu tento týden na autosalonu ve Frankfurtu, fotografie už však byly zveřejněny v polovině prázdnin. Kdo očekával, že automobil přejede na jedno nabití celé Německo, zatím se nedočká. Jedná se o městský automobil.

Dojezd lze prodloužit až na 340 kilometrů

Prostor pro posádku je vůbec poprvé vyroben celý z karbonu, takže je o třetinu lehčí, než kdyby byl hliníkový. Ekologicky ladění zákazníci ocení, že interiér je vyráběn výhradně z přírodních či recyklovatelných materiálů, potahy jsou například z ovčí vlny.

Baterie nezaberou celý kufr, jak tomu alespoň v počátcích vývoje elektromobilů bylo, ale jsou uloženy velmi nízko, schované pod nohama posádky. Takto nízko umístěné těžiště je příslibem dobrých jízdních vlastností.

Z nuly na sto zrychlí za 7,2 sekundy a při běžném městském provozu ujede na jedno nabití 130 až 160 kilometrů. Dojezdovou vzdálenost lze prodloužit až na 200 kilometrů přepnutím na ECO PRO+ mód. V takovém případě vůz automaticky omezí například výkon klimatizace.

Poslední možností, jak prodloužit dojezd, je přikoupení jednotky REX. V jednoduchosti se jedná o malý spalovací motor, který umí baterii dobíjet. Dojet se s ním pak dá až 340 kilometrů. Na první pohled se může zdát, že se snad vývojáři zbláznili. Vyvíjejí elektromobil, aby se vyhnuli emisím vylučovaným klasickými motory, aby ho mohli pak do vozu zpětně namontovat. Opodstatnění to však mít může. Na běžné ježdění po městě se bez něj obejdete, když však chcete vyrazit dále, může se vám hodit, a zároveň přitom nebudete spalováním znečišťovat ovzduší ve městech.

Druhou praktickou výhodu REX ocení zejména čeští zákazníci. Těm se totiž zatím bohužel může snadno stát, že nestihnou dojet k nejbližší dobíjecí stanici. Rychlodobíjecí stanice kompatibilní s i3 jsou v Česku zatím jen tři, což je zároveň asi největší překážkou, ač dle automobilky se jedná o výstavbě dalších.

Kromě rychlodobíjecích stanic, ve kterých dobíjení trvá asi půl hodiny, lze dobít vůz doma. Běžně to trvá 6-8 hodin, pokud si zároveň koupíte speciální minidobíječku, lze čas zkrátit až na tři hodiny.

První zákazníci si budou moci v Česku vůz koupit od listopadu a podle informací ČESKÉ POZICE bude stát kolem 900 tisíc korun. Pro řadu zákazníků hodně, nicméně už se nejedná o parodii na vůz v podobě těžkopádných elektromobilů bez klimatizace či topení.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.