Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Bělohradský: Všichni jsme oběťmi i katy

Lze změnit systém, v němž žijeme? Lze aspoň žít v nějakém výklenku vně něj? Filozof a sociolog Václav Bělohradský se pokouší na tyto otázky v rozhovoru odpovědět a říká: „V ,individualizované‘ společnosti nelze změny strategicky domyslet až ke změně systému. Věk apokalyptických výzev k nápravě zkaženého světa snad navždy pominul.“
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

B. Rudolf

26. 12. 2016 9:16
Slova vhodná pro obhájce nacistů

Reaguji na název článku!

Ano, je to tak. Naprostá většina lidí není bez viny a na naprosté většině lidí se někdo provinil. Ale to neznamená, že bychom měli rezignovat na spravedlnost. (Téměř) všichni jsme oběťmi a (téměř) všichni jsme viníky. Ale nejsme všichni katy.

Jakmile přestaneme rozlišovat mezi černou a bílou s (víceméně pravdivým) odůvodněním, že to jsou pouze extrémní odstíny šedi,staneme se snadnou kořistí. Boj proti korupci v České republice není až tak "pokroucený moralisticky" jako je pokroucený nedostatkem zkušeností, obtížností orientace v bludišti.

Moralistické pokroucení vzniká tím, jak se do čela boje proti korupci staví jako "spasitelé" lidé typu MUDr. Rátha. Proto je nutné odsoudit odposlechy, které ukázali jeho vztah ke korupci v pravém světle.

Náš svět je pro nás příliš složitý a naší civilizaci hrozí mimo jiné i díky tomu sebedestrukce. Snaha o morální život v lidském a nikoliv ve fanatickém smyslu je jednou z mála záchranných brzd.

0 0
možnosti

I. Patta 677

25. 12. 2016 8:44
Pan Bělohradský má problém.

Provětrává vědomosti sociologů, přesněji socio-patologů (sociologie.netstranky.cz/), jejichž úroveň je o level pod potřebnou úrovní společenského poznání. Díky tomu autor dochází k falešným závěrům, i když se tyto závěry snaží učinit přijatelnějšími vyslovením neurčitosti - snad („V ,individualizované‘ společnosti nelze změny strategicky domyslet až ke změně systému. Věk apokalyptických výzev k nápravě zkaženého světa snad navždy pominul.“)

Nikoliv pane Bělohradský, nekrolog který se snažíte vytesat na Vámi postavený náhrobek evropské civilizace je falešný. Řešení společenských výzev současnosti samozřejmě existuje. Detaily vidí každý, pokud si dá alespoň trochu záležet, stejně jako Vy. Bohužel svět se neskládá jen z detailů. Svět není plochý obraz sama sebe. Svět je vícerozměrný objekt, ve kterém hrají prim nikoliv detaily, ale souvislosti. Nestačí být jednooborovým specialistou, sociologem, ekonomem, psychologem, atd. Je zapotřebí přejít k mezioborovému studiu, tj. ke studiu souvislo

0 0
možnosti

I. Patta 677

25. 12. 2016 8:59
Re: Pan Bělohradský má problém.

Je zapotřebí přejít k mezioborovému studiu, tj. ke studiu souvislostí. Cestu nám již před téměř čtvrt tisíciletím ukázal hrabě du Buat-Nançay v díle „ Eléments de la politique ou recherche sur les vrais principes de l’économie sociale“, 1773 (Prvky politiky a výzkumu skutečných principů sociální ekonomiky). Rozvoj sociální ekonomie nám dává šanci splnit to, co sociologové desítky let jen slibují a ekonomové svými bezohlednými experimenty na lidech obecně a na rodinách s dětmi zvláště činí ke škodě naší i škodě našich dětí.

Končí jen bezbřehý liberalismus. Končí jen bezbřehá individuální lidská práva. Všechno bude vypadat jinak a dopadat líp, když jednotlivci budou muset přijmout následky svého jednání.

0 0
možnosti

J. Vávra 907

25. 12. 2016 4:24
Společenský život jako divadelní hra s dramaturgií

Děkuji za výborný text. Je radost číst text, který je analytický a podložený znalostí literatury v průřezu dlouhého obbdobí, a tak je možné poznat "cestu ke znalostem". Poznamenávám, že na Goffmana navázal Giddens: "... v dramaturgickém modelu, který používá Goffman, je společenský život pojímán jako hra, v níž vystupují herci na jevišti - nebo mnoha jevištích, protože to, jak jednáme, závisí na rolích, které právě hrajeme" (orig. Giddens 1989, s. 103; Giddens 1999, trans. Jařab, s. 98)

0 0
možnosti