Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Bártovy slevy: jen reklamní pouták!

  15:31

Na rozestavěných úsecích dálnic se uspořilo kolem dvou miliard korun. Nikoli však díky tlaku Víta Bárty na stavební firmy.

Vít Bárta tvrdí, že naštval a naštvává spoustu lidí. Slevami to ale nebude. foto: © ČTKČeská pozice

„Je jasné, že jsem naštval a naštvávám spoustu lidí. Ať už tím, že jsem na dopravě ušetřil sedm miliard, ať už tím, že firmy dál nutím ke slevám, ať chci miliardu po firmě Skanska, deset nebo dvacet procent slevy po firmě Kapsch,“ konstatoval stále ještě ministr dopravy Vít Bárta v rozhovoru pro MF Dnes, která vyšla 9. dubna. Výrazy slevy, stavební firmy a miliardové úspory lze z úst Víta Bárty slýchat dennodenně. Už devět měsíců.

ČESKÁ POZICE zjistila, jaký je skutečný stav šetření při výstavbě dálnic. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo tři dotazy:

  • Jaké poskytly stavební firmy slevy?
  • Jakých úspor bylo dosaženo na jednotlivých úsecích dálnic?
  • Jaká stavební společnost poskytla v souhrnu největší slevy?

Jako odpověď získala redakce tabulku s úsporami za jednotlivé dálniční etapy, které jsou nyní ve výstavbě. Suma úspor činí k dnešnímu dni 2,052 miliardy korun. O slevách se v tabulce ŘSD vůbec nehovoří.

Tabulka úspor dosažených na dopravních stavbách.

Jaký je rozdíl mezi slevou a úsporou? Ve vztahu Vít Bárta versus stavební firmy nejde ani v nejmenším o malicherné slovíčkaření.

O slevu jde v takovém případě, kdy je stavební firma ochotna sáhnout do svých marží nebo pokud najde efektivnější způsob a projekt dokáže bez jakýchkoli úprav postavit levněji.

Úspor při výstavbě dálnic lze dosáhnout tehdy, pokud ŘSD, jako zadavatel zakázek, zjistí, že není nutné držet tak velké finanční rezervy na jednotlivé projekty a jednoduše je rozpustí, nebo přehodnotí potřebu souvisejících staveb. Ty, které nejsou nezbytné, se z projektu vypustí. Hledání těchto úspor je plně v režii ŘSD.

Čísla nesedí

V polovině září minulého roku zveřejnila ČTK zprávu, že stavební firmy nabídly státu na zhruba stovce rozestavěných úsecích silnic a dálnic slevy v rozmezí nula až čtrnáct procent. Slevy ministerstvo dopravy vyčíslilo na 2,319 miliardy korun, což odpovídalo 2,6 procentům z celkových investic. Ponechme stranou, že údaje nekorespondují s těmi, co dnes prezentuje ŘSD.

Pokud by šlo skutečně o slevy, mohli bychom za více než dvě miliardy opravdu děkovat Vítu Bártovi, jeho vyjednávacím schopnostem a efektivnímu tlaku na stavební firmy. Jenže se začaly ozývat stavební firmy: tvrdí, že ve skutečnosti žádné slevy neposkytly. Ani ostrá slova Víta Bárty, ani jeho výroky o vyhladovění stavebních firem nikoho nedonutily, aby sáhl do svých marží. Suma, o kterou se snížily celkové náklady na výstavbu dálnic, je úspora, o které rozhodlo ŘSD. Samozřejmě, že o tom muselo jednat i se zhotoviteli, tedy se stavebními firmami.

„Stavební firmy neposkytly slevy. Jde pouze o úspory, kterých bylo dosaženo škrtnutím rezerv a vypuštěním některých objektů,“ potvrzuje Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha, které sdružuje většinu významných stavebních společností.

Sdružení pro výstavbu silnic Praha požádá ŘSD o detailní doložení částek, které ministerstvo dopravy považuje za slevy

Každá stavba ŘSD je takzvaným měřeným kontraktem. Stavbaři dostávají zaplaceno za skutečně provedené práce. Investor si drží rezervy, aby v případě potřeby mohl požadovat provedení víceprací a nemusel pokaždé čekat na uzavření smluvního dodatku. „Když se tato rezerva škrtne těsně před dokončením stavby, kdy je jasné, že se už nevyužije, může to vypadat jako sleva,“ tvrdí Petr Svoboda. Dodává, že po vystoupení Víta Bárty v diskusním pořadu Hydepark ve čtvrtek 14. dubna, kde znovu opakoval, že zajistil slevy,  Sdružení pro výstavbu silnic Praha požádá ŘSD o detailní doložení částek, které ministerstvo dopravy považuje za slevy. 

Je otázkou, zda stavební firmy mohly snížit své marže a slevit, nebo, jak samy tvrdí, není kam ustupovat. Možná by se lepšího výsledku dosáhlo vyjednáváním, nikoli vyhlášením války. Sdružení pro výstavbu silnic Praha si vyžádalo stanovisko k poskytování slev od mezinárodní právní kanceláře CMS Cameron McKenna. Memorandum má ČESKÁ POZICE k dispozici. V něm se mimo jiné konstatuje: „Základním předpokladem jakékoliv změny uzavřené smlouvy na plnění veřejné zakázky je souhlas obou smluvních stran, bez kterého nelze smlouvu jednostranně měnit.“ Ke slevám z uzavřených kontraktů tedy nelze nikoho nutit či ho veřejně perzekuovat.

Zeptejte se jinde

Dalo by se očekávat, že k ušetřeným miliardám, kterými se Vít Bárta tak často ohání, bude jednoduché získat doplňující informace. Opak je pravdou. Když se ČESKÁ POZICE obrátila s dotazy ohledně slev a úspor na ministerstvo dopravy, briskní odpověď úřadu zněla: „Tyto informace získáte pouze na ŘSD. Ředitelství silnic a dálnic je organizace s vlastní strukturou vedení i s vlastním tiskovým aparátem. Věřím, že se k požadovaným informacím brzy dostanete. Děkuji za pochopení. S pozdravem Jakub Ptačinský.“

Jeden aby se v tom vyznal... Loni, když Bárta nastupoval na úřad, zdálo se, že o výstavbě dálnic rozhoduje od začátku do konce sám. Má vše zmapováno a má promyšleno, jak se se stavebními firmami dohodnout na slevách. Paradoxem je, že část veřejnosti je doposud přesvědčena, že tomu tak skutečně bylo. Realita je taková, že co se týká výstavby dálnic, ŘSD dosáhlo úspor kolem dvou miliard korun. Kilometr dálnice v Česku vyjde dle studie společnosti Mott MacDonald v průměru na 350 milionů korun. Takže za uspořené peníze můžeme postavit asi 5,5 kilometru dálnic. Buďme za ně vděčni. Jen u toho nemusel Vít Bárta nadělat takové haló.