Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Anonymous bojují o své logo

  12:06

Takzvaní hacktivisté se mstí francouzskému obchodníkovi, který si údajně přivlastnil jejich logo.

Decentralizované internetové hnutí Anonymous od počátku srpna vyzývá k útokům na francouzského výrobce oblečení. Společnost si totiž nechala u tamního národního institutu průmyslového vlastnictví jako obchodní známku zaregistrovat nejznámější logo internetových aktivistů – vyobrazení muže v obleku s otazníkem namísto hlavy.

„Jejich arogance a ignorance se neobejde bez trestu,“ vyhrožují členové aktivistického hnutí na webu věnovanému aktivitám Anonymous, nazvaném anonnews.org. „Anonymous napadne veškeré internetové stránky této společnosti a nedáme si pokoj, dokud registrace u Institut National De La Propriété Industrielle nebude anulována a společnost se veřejně neomluví.“

Psaní, jak je u Anonymous zvykem, doprovází rovněž video, ve kterém „Anonové“ zdraví občany světa a prosí své bratry a sestry, aby zakročili a přidali se k operaci, jež nese název Operation AnonTrademark. Nelíbí se jim, že společnost provozující web Pickapop.fr teď vlastní práva k logu, a chtějí se tímto způsobem pomstít.

Výrobce triček Pickapop.fr ještě před startem kyberaktivistických útoků na svých stránkách prodával trička jak s logem Anonymous, tak s mantrou internetových válečníků „We are legion, we do not forgive, we do not forget, expect us“. Dnes, několik dní po ohlášení útoků, uživatel hledající pod adresou Pickapop.fr francouzského obchodníka, narazí pouze na černobílou pustinu a psaní ředitele společnosti, jakéhosi pana Auffreta. Z toho se překvapivě vyklubal velký fanda Anonymous.

Z výrobce triček, jakéhosi pana Auffreta, se překvapivě vyklubal velký fanda Anonymous„Jsme malá společnost. Naše zisky jsou minimální, často prodáváme jen dvě až tři položky denně,“ píše Auffret s tím, že se značku pokusili zaregistrovat jen proto, aby posléze byla dostupná pro všechny a v žádném případě na ni nechtěli uplatňovat copyright. „Nikdy nebylo mým úmyslem přivlastnit si logo Anonymous, protože dobře vím, že je nás všech. Jen se domnívám, že je někdy dobré používat nepřátelské zbraně k obraně, a proto jsem sáhl po autorském zákoně. Chtěl jsem tak zajistit svobodu loga, které nebylo ve Francii nijak chráněno,“ doplnil šéf firmy.

Prý se snažil zabránit situaci, kdy by se logo dostalo do rukou někoho mnohem nebezpečnějšího, kdo by mohl zcela zakázat jeho reprodukci a distribuci. Takové nebezpečí prý stále hrozí v téměř všech zemích. Auffret rovněž podotkl, že logo smí ve Francii nyní používat každý, kdo se ztotožňuje s ideály Anonymous a bude chtít sympatizantům hnutí pomáhat. V závěru zprávy ještě dodává: „Není nic příjemného sledovat, jak internetová komunita napadá vaše stránky, byznys a vlastně celé živobytí. To, že jsem byl napaden neprávem, je ale mnohem bolestivější, než sledovat úpadek svého podnikání.“

Nesmyslnost celé události trefně zaznamenali uživatelé ve svých komentářích jak pod videem na YouTube, tak pod článkem blogu Mashable, který téma zaznamenal jako první. „Pokud opravdu chceme být Anonymous, tak proč lpět na symbolech. Aby nám dávaly obličej? To nedává smysl,“ soudí Jorentju na YouTubu. A Tamer Bekir se na Mashablu naprosto správně ptá: „Nechápu to. Jak si mohou Anonymous nárokovat copyright?“

Jen jestli se Anonymous v tomto případě nenechali zbytečně vyprovokovat a nakonec nedávají najevo onu nenáviděnou dvojí morálku, kterou sami tak často kritizují.