Anarchie v měření emisí u aut bude pokračovat

Ministerstvo dopravy mělo možnost zpřísnit podmínky pro stanice měření emisí. Chaos ale bude tolerovat dál.

Zhruba před měsícem ČESKÁ POZICE informovala o žalostném stavu stanic měření emisí (SME). V Česku totiž měření zplodin výfukových plynů u aut připomíná spíše chaos a praktiky rozvojových zemí než systém. Některé SME disponují starými přístroji, nekvalifikovanými pracovníky, stanice nemusejí nikam zapisovat naměřené hodnoty a ani se přesně neví, kolik jich vlastně v České republice je, protože je povolují obce a jejich počet se neustále mění.

Z prodeje zelených známek, kterými se označují vozidla prošlá kontrolou, se stal nikým neomezovaný byznys, jenž umožňuje beztrestné ničení ovzduší. Přes kontroly mohou bez problémů projít i dieselové vozy s odmontovanými filtry na zachycování emisí nebo vozy, které nesplňují emisní normy.

Důvodem je především špatně napsaný zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, který pro SME stanoví mnohem méně přísné podmínky než pro stanice technické kontroly. SME si může v podstatě každý otevřít v garáži a stačí mu k tomu jeden přístroj. Majitel stanice nemusí, na rozdíl od STK, změřené hodnoty zapisovat do žádného registru, a denně tedy může vydat desítky kladných hodnocení, aniž by k němu vůbec přijelo auto. Měření emisí bez přítomnosti vozidla odhalily i kontroly z ministerstva, které jsou jinak téměř bezzubé.

Hlavně „espézetky“

Ministerstvo dopravy mělo nyní příležitost to změnit. Po více než deseti letech se zákon novelizoval. Když ČESKÁ POZICE před měsícem na ministerstvo dopravy zaslalo dotaz, zda se systém měření emisí bude zpřísňovat, resort tvrdil, že ano.

Odpověď ministerstva z 12. dubna 2013:

„(...) Aktuální situace je taková, že se připravuje pozměňovací návrh novely – v intencích toho, jak si její podobu připravuje ministr. Jedná se o komplexní pozměňovací návrh, který bude schvalován zřejmě v průběhu května. Řeší se zde i otázka centrálního informačního systému a v tuto chvíli je ještě předčasné to jakkoli komentovat.“

Novelu 15. května poslanci schválili. Výrazně zjednodušuje administrativu při převodu vozidla nebo umožňuje řidičům koupit si státní poznávací značku na přání, třeba s nápisem FRANTA01. Chaos v měření emisí v České republice však ještě na dlouhou dobu zůstane. Novela se na SME vůbec nezaměřila. Životní prostředí totiž ministerstvo nepovažuje za dostatečně důležité.

Ministerstvo to 16. května 2013 ČESKÉ POZICI vysvětluje následovně:

„Znění novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, které prošlo PSP neobsahuje žádné zásadní zpřísnění podmínek pro stanice měření emisí (k úpravám došlo pouze v oblasti správního řízení). Pro ministerstvo dopravy jsou v současnosti prioritou stanice technické kontroly, neboť jejich činnost má bezprostřední vliv na bezpečnost silničního provozu. To je také zásadní rozdíl mezi STK a SME – stanice měření emisí fungují za účelem ochrany životního prostředí. Nevylučujeme, že po vyřešení oblasti STK, která je pro nás prioritní, se v budoucnu zaměříme také na oblast SME.“

Počet příspěvků: 2, poslední 17.5.2013 08:13 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.