Technika není pro mě, říkají si české dívky

Když se dívky rozhodují, čím se budou živit, vybírají si raději humanitní obory. Nezanedbatelný vliv mají rodiče. Technické firmy přitom o ženy velmi stojí.

Školáci (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Školáci (ilustrační foto) | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
Školáci (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jedna, maximálně dvě studentky oboru informační technologie ve třídě. Jedna elektromechanička. Situace na Střední průmyslové škole dopravní v pražském Motole, na které studuje celkem 34 dívek z tisícovky žáků, přesně vystihuje zájem „křehkého pohlaví“ o technické obory.

„Na naše technické obory se hlásí dívek velmi málo,“ potvrzuje ředitel školy František Novotný. O trochu lepší je podle něho situace v oborech jako ekonomika městské dopravy nebo logistika v dopravě. „Tam se počet dívek v jednotlivých třídách pohybuje kolem deseti, maximálně 25 procent,“ napsal také.

V předmětech jako matematika, informatika, chemie, fyzika a biologie si nevěří. Jen 42 procent dotázaných dívek nesouhlasilo s tvrzením, že v těchto předmětech nebudou nikdy tak dobré jako chlapci.

Evropská studie společnosti Microsoft mezi 11 tisíci školačkami ukazuje, proč nechtějí technické obory studovat. V předmětech jako matematika, informatika, chemie, fyzika a biologie si totiž nevěří. Jen 42 procent dotázaných dívek nesouhlasilo s tvrzením, že v těchto předmětech nebudou nikdy tak dobré jako chlapci. V západních zemích Evropy jich bylo ovšem přes 60 procent.

„Dívky v České republice si kariéru ve vědě a technologiích často neumí vůbec představit nebo ji přímo odmítají,“ řekla Lenka Čábelová, manažerka komunikace společnosti Microsoft pro Českou a Slovenskou republiku.

Největší zájem o tyto předměty mají dívky ve 12 letech. O tři roky později, kdy se mají rozhodnout, na kterou střední školu půjdou, ale křivka prudce klesá. Nemyslí si totiž, že by v technickém světě uspěly.

Roli hrají i rodiče

„Roli v tom, jakou profesi si dítě vybere, hrají i rodiče. Když přijde čtrnáctiletá dívka s tím, že chce být herečka, tak začnou zpravidla šílet. V technických směrech ani přírodních vědách zjevně také nevidí perspektivu,“ vysvětlil Vít Jásek z Unie zaměstnavatelských svazů. Rodiče podle něho naopak pro své dcery preferují obory jako marketing, zdravotnictví nebo školství. „Tyto profese jsou v pořádku, jde ale o jakousi diskriminaci,“ myslí si Jásek.

Firmy přitom podle něho o ženy ve svých řadách velmi stojí. „Zájem je i o řidičky. Loni jedna speditérská firma udělala kampaň a ušila jim speciální ženské mundúry,“ dodal Jásek.

Když už se dívky na technickou školu přihlásí, sedí jim více maturitní než učební obory.

Matematik Oldřich Botlík menší zájem dívek o předměty technického rázu nepokládá za katastrofu pro ně samotné ani pro společnost. „Blíží se totiž doba, kdy budeme vděčni za každého, kdo v přetechnizovaném světě osvědčí schopnost empatie, bude ochoten s porozuměním vyslechnout naše stesky, nabídne dětem i něco jiného než tablet nebo hry na mobilu či ukáže starším či slabším vlídnou tvář a poskytne jim účinnou pomoc,“ napsal LN Botlík.

Eurokomisařka Věra Jourová si ale myslí, že by dívky měly více studovat obory, které na trhu práce táhnou, mezi nimi vyjmenovala IT sektor. Setřely by se pak také rozdíly v odměňování obou pohlaví.

Když už se dívky na technickou školu přihlásí, sedí jim více maturitní než učební obory. „Z našich dlouhodobých zkušeností vyplývá, že v maturitních oborech technického směru uspějí dívky lépe než v učebních oborech tohoto typu. V učebních oborech se nám v minulosti osvědčily ty dívky, které přicházejí z rodin, kde je v obdobném oboru zaměstnán někdo blízký, a kdy vědí, do čeho jdou,“ sdělil ředitel Novotný. Škola chce podle něj zvýšit počet studentek například tím, že pořádá workshopy se zaměřením na rukodělné činnosti. „Možností by také bylo uspořádat cílený kariérní den pro dívky, kde by se mohly podrobněji seznámit s možnostmi studia v technických oborech a s následným uplatněním v nich,“ dodal.

Přímo na dívky se zaměřila i společnost Microsoft. „Pořádáme pro ně speciální dívčí workshopy (DigiGirlz) zaměřené na to, co je zajímá a baví – od grafiky přes tvorbu a úpravu videí až po programování jednoduchých her. Pořádáme setkání s ženami, které technologie při práci využívají – ať už jako programátorky či v manažerských rolích – protože právě příklady uplatnění jsou to, co dívkám chybí,“ napsala manažerka komunikace společnosti Lenka Čábelová.

Dívky a technika

Z výzkumu společnosti Microsoft mezi 11 500 dívkami vyšlo najevo, že ty české svádějí největší boj se sebedůvěrou v předmětech označovaných STEM – tedy biologie, matematika, fyzika, chemie a informatika. To následně ovlivňuje volbu jejich povolání.