Tankodromy pryč, moderní dálnice sem. Pomoci má obří půjčka

Od neustále rozkopaných tankodromů k moderním silnicím a dálnicím vhodným pro 21. století. Takový je plán ministerstva dopravy, které si na stovky náročných staveb hodlá půjčit peníze od Evropské investiční banky. Vedení resortu počítá s osmdesáti miliardami. Skok vpřed je ale v plánu také pro železnice.

Provizorní pruhy na modernizované dálnici D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Provizorní pruhy na modernizované dálnici D1. | foto:  František Vlček, MAFRA
Provizorní pruhy na modernizované dálnici D1.

Řada českých silnic a dálnic připomíná již delší dobu tankodromy, na mnohdy zastaralých železnicích zase cestující trápí četné výluky. Na ministerstvu dopravy se proto zrodil plán, jak situaci do budoucna razantně zlepšit. Česko si půjčí přes 80 miliard korun od Evropské investiční banky. Rekordní sumu použije na financování dopravních staveb.

V materiálu, kterým se má dnes zabývat vláda, je takových projektů vypsáno přes tři stovky. Po roce 2025 by se tak cestování po České republice mohlo konečně přiblížit 21. století. „Nejlepší způsob, jak chybějící investiční zdroje zajistit, je úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Takto získané zdroje budou využity k financování důležitých dopravních staveb,“ uvádí dokument ministerstva dopravy, který mají LN k dispozici. „Celkově by v letech 2019 až 2025 měly být čerpány prostředky úvěru EIB v přibližné výši 82 miliard korun,“ doplňuje.

Dálnice i obchvaty

Peníze půjdou do modernizace sítě silnic i železnic. Mezi vyjmenovanými projekty jsou opravy dálnic i stavby tolik potřebných obchvatů měst.

Dočkat se má například Mikulov, který obchvat potřebuje kvůli budoucímu napojení české dálnice D52 na rakouskou „ápětku“ vedoucí do Vídně.

Na plánovaném obchvatu Jaroměře zase závisí „hradecká“ dálnice D11. Právě výstavba jejího úseku od Trutnova k hranici se sousedním Polskem je vůbec nejdražší položkou ze seznamu, který ministerstvo dopravy dnes předložilo vládě k projednání.

Podle ministerstva je úvěr od Evropské investiční banky nutný, protože v příštích letech se budou postupně snižovat dostupné zdroje financování dopravních staveb. Ministerstvo očekává hlavně pokles peněz z evropských fondů, které jsou v současnosti hlavní studnou, z níž Česko čerpá prostředky na klíčové dopravní tepny.

Mezi vyjmenovanými projekty je samozřejmě i nejznámější česká dálnice D1, která dlouhodobě prochází náročnou obnovou.

Co se týče železnic, nejvíce peněz „spolyká“ modernizace a elektrizace tratě mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Srovnatelně nákladná bude i obnova tratě Brno–Přerov.

Podle ministerstva je úvěr od Evropské investiční banky nutný, protože v příštích letech se budou postupně snižovat dostupné zdroje financování dopravních staveb. Ministerstvo očekává hlavně pokles peněz z evropských fondů, které jsou v současnosti hlavní studnou, z níž Česko čerpá prostředky na klíčové dopravní tepny. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) by v budoucnu rád evropské peníze využil také k nákupu nových vlaků. Zastaralý vozový park národního dopravce by totiž potřeboval pořádně provětrat.

Doprava do modernizace vlaků investuje do roku 2027 okolo devětadvaceti miliard, celkově ale hovoří o potřebě až dvojnásobné částky. „Bez této investice nebude možné v nejbližší době zajistit nezbytnou obnovu zastaralého parku železničních kolejových vozidel a hrozí riziko ztráty konkurenceschopnosti osobní železniční dopravy,“ uvádí materiál.

Ministerstvo naznačuje, že se obává odlivu cestujících z železnice a s tím spojeného nárůstu automobilové dopravy. Takový scénář by byl v rozporu s tím, co si stát vytkl ohledně ochrany ovzduší.

Další úvěr bude na vlaky

Nové vlaky by měly přibýt jak na dálkových a mezistátních trasách, tak i na regionálních tratích. Cestující si na ně však ještě nějakou dobu počkají. Stát je bude pořizovat mezi roky 2022 a 2027. V současnosti teprve připravuje podklady, na jejichž základě bude vozový park Českých drah obnovovat. Evropskou investiční banku proto o peníze na tento projekt požádá až později.

Úvěrové smlouvy bude za Českou republiku uzavírat ministerstvo financí. To rovněž bude investiční bance garantovat, že je Česko schopné peníze splatit.

„Finanční krytí tohoto programu bude zajištěno pravděpodobně prostřednictvím samostatného úvěru od EIB, který však bude vládou schválen v rámci samostatného materiálu,“ uvedlo ministerstvo. Jeho šéf Ťok už v dubnu uzavřel se zástupci banky memorandum o spolupráci. Česko si úvěr nevezme celý najednou, naopak o něj bude žádat po částech podle toho, jaké bude mít ten který rok investiční priority.

Úvěrové smlouvy bude za Českou republiku uzavírat ministerstvo financí. To rovněž bude investiční bance garantovat, že je Česko schopné peníze splatit. Přes resort dopravy pak finance poputují Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.