Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Taneční hudba o ničem?

Mluví se o úpadku. Ale jsou příznivci elektronické hudby opravdu hloupější než jejich předchůdci, kteří tančili na jazz nebo rock and roll?

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
F

Francoapusoun

29. 8. 2012 14:05
Hloupost
Pokud definujete "hloupost" jako nedostatek struktur, tak ano, bohužel tato definice je dle mého názoru zcestná. Bude geniální "jednoduchá" (rozuměj nestrukturovaná) matematická teorie hloupá? Určitě ne.Ad hudba vs nehudba: Rád se od vás jako nevzdělanec poučím : ) Ale z mého pohledu, pokud to chápu, je právě ta vaše hudební teorie pro mě jistých způsobem archaická, právě proto jsem nadšen z některých elektronických experimentů. Pro mě osobně je hudba cokoliv, co ve mě vzbuzuje určité pocity nebo emoce, co se mi určitým způsobem líbí. Je pravda (ale to beru jako výhodu), že elektronická hudba (a znovu opakuji, že nemluvím o dance apod.) ve mě nevzbuzuje ani tak emoce, ale spíš pocity, a tyto pocity bych u "tradiční" hudby nemohl zažít.Dodatek: Vaše srovnání s matematikou je z mého pohledu zcestné. Matematika je exatní a čistě racionální věda, zatímco hudba je pro mě iracionální a měla by být myslí nespoutaná (ano, vím, že existuje hudební věda :) Bez toho progresivního (a pro vás diletantsky nedefinovaného) by se hudba nikam nevyvinula.
0 0
možnosti
VD
Hloupost je lidská vlastnost,
Hloupost je lidská vlastnost, samozřejmě k ničemu jinému se vztahovat nemůže. To byla básnická nadsázka. Ohledně mat. teorie je to složitější, teď nemám na to čas. Hudba vs. nehudba - dávám to z hlavy, nechytejte mě za slovo, ale gró: Hudba je zvuková struktura, skládající se z HUDEBNÍCH zvuků, nebo-li TÓNŮ. Tón je zvuk, který má tyto měřitelné vlastnosti: barvu, výšku, délku a sílu. Všechny 4 najednou, jinak to není HUDEBNÍ zvuk. Bicí - není hudební zvuk. Siréna - není hudební zvuk. Mluvená řeč - jak kdy, většinou není hudební zvuk, nemá měřitelnou výšku a délku. Atd. To je z definice, s tím prostě nic neuděláte. :-) Takže tzv. taneční hudba, kde je základem rytmus a k tomu 3 opakující se tóny (takhle ji znám z povrchního doslechu) - ano, je to svým způsobem hudba. Ale dost okrajově. Spíš bych řekl, že to je zvuková kulisa využívající určitých hudebních prostředků. Abych byl přesnější... :-) Co se týče obecněji el. hudby, tak tu moc neznám. Nelíbí se mi ty syntetické zvuky.
0 0
možnosti
V

Viktor.Mahrik

30. 8. 2012 15:52
Nesouhlasím
Docela by mě zajímalo, jak jste na svou definici hudby přišel. Už jen pokud se shodneme na tom, že hudba je forma umění, je jasné, že s Vaší definicí nevystačíte. Hlavně komplikovanost nezajistí krásu. Pak by totiž skutešně byla nejlepší skladbou hudba, kterou složí počítač (a já bych to fakt poslouchat nemohl). Do hudby samozřejmě patří (a od jakživa patřily) i rytmické nástroje jako bicí. A forma je v umění stejně důležitá jako obsah. Pro úplnost anglická wikipedia uvádí, že do hudby patří, tóny, rytmus, dynamika a zvukové zabarvení. Co se týká bicích, nevím, jak jste přišel na to, že bicí nemají barvu, výšku délku a sílu.Stejně tak Vám doporučuji si nějakou Elektronickou nebo taneční (nebo obojí) hudbu poslechnout, než se k ní budete vyjadřovat. Jen málo kvalitních skladeb si vystačí se základním rytmem a 3 opakujícími se tóny.Ještě bych Vás rád upozornil na hudební minimalismus. Je to styl, který si zakládá na jednoduchosi a použití minima prostředků, ale některé sklady jsou působivé jako blázen (např. http://www.youtube.com/watch?v=C6Il58Ln4cI), některé jsou velmi zajímavé (i když mohou způsobovat bolehlav).
0 0
možnosti
J

Jan_Macháček

30. 8. 2012 17:36
ad minimalismus
Ano, minimalismus občas působí až hypnotickým účinkem a svým stupňováním umocňuje prožitek. Jeden příklad za všechny - dnes už velmi profláklá skladba Lux Aeterna z pera Clinta Mansella http://www.youtube.com/watch?v=22ut_pzoWgY
0 0
možnosti
VD
Omlouvám se, nemám čas, jen
Omlouvám se, nemám čas, jen bodově:"Docela by mě zajímalo, jak jste na svou definici hudby přišel": Studuji ji přes 30 let."Pak by totiž skutešně byla nejlepší skladbou hudba, kterou složí počítač": - Není pravda, počítače jsou velmi jednoduché. Dělají jen to, co je jim (námi, a velmi jednoduše z hlediska rozměrů mysli) naprogramováno."Do hudby samozřejmě patří (a od jakživa patřily) i rytmické nástroje jako bicí": Není pravda. Za prvotní impuls k reprodukci hudby se považují zvuky ptáků. Pak nastoupil intelekt, emoce, neverbální komunikační požadavky a došlo k vývji hudby po abstraktní stránce tak, jak ji známe. Tzv. "rytmus" vzniknul nezávisle ze šamanských rituálů, kdy bylo potřeba lidi dostat do extáze za pomoci nápodoby srdčního rytmu (proč je všechna "taneční" hudba PŘESNĚ v "mírně adrenalinovém" tempu...?) K syntéze došlo později."Pro úplnost anglická wikipedia uvádí, že do hudby patří, tóny, rytmus, dynamika a zvukové zabarvení": Souhlas. Odpovídá přesně definici hudebního tónu viz výše (za "rytmus" si dosaďte délku tónu, rytmus ovšem != "drums"!!)."Co se týká bicích, nevím, jak jste přišel na to, že bicí nemají barvu, výšku délku a sílu.": Zkuste to změřit (délka je jasná, ale ani u výšky se nechytnete) Tím ovšem neříkám, že bubeníci nejsou hudebníci. To bych si nikdy nedovolil..."Elektronickou nebo taneční (nebo obojí) hudbu poslechnout, než se k ní budete vyjadřovat.": Předpokládám, že autor tento článek směřoval k laikovi, tedy někomu, jako mě, tedy někomu, kdo zná taneční (el.) hudbu jen z povrchního doslechu z médií. K tomu se taky vyjadřuju. Alternativní zdroje neznám.Jinak ten Glass, to je samozřejmě klasika a naprostá nádhera, a minimalismus má své velké opodstatnění ve vývoji KLASICKÉ hudby. Ale hledat jakoukoliv nápodobu s taneční hudbou je NAPROSTO scestné. To je úplně mimo... Sorry. 
0 0
možnosti
X

Xxx3

30. 8. 2012 21:36
...
Já vám i věřím, že se tím zabýváte dlouho, ale mám takový dojem, že vysloveně dogmaticky čerpáte z jednoho zdroje. Abych byl konkrétní, tak souhlasím, že existuje teorie, která vykládá vznik hudby jakožto napodobení zpěvu ptáků, nicméně je to pouze teorie (z té doby logicky nejsou žádné důkazy, jak to doopravdy bylo) a hlavně: není jediná! Nikde není psáno: "takhle to doopravdy bylo". Stejně tak vaše definice hudby není jediná možná. Na světě neexistuje žádná autorita, která by řekla s konečnou platností: "hudba je přesně tohle". mimochodem souvislost minimalismu s elektronickou (taneční) hudbou je zjevná, stejně jako souvislost swingu a rock''n''rollu.
0 0
možnosti
VD
Souhlasím, že tvrdá,
Souhlasím, že tvrdá, "matematická" definice hudby je trošku demagogie. Dal jsem to mírně jako provokaci. Nicméně, určitým limitním, aproximačním postupem se k nějaké (třebaže jen své) definici dostanete. Ta definice přes číselné vlastnosti tónu mi přijde zatím nejucelenější, nejlogičtější a nejkompaktnější. Lze ji samozřejmě dále zpřesňovat, nebo rozšiřovat, ale gró je takové a myslím, že i navždy bude...Souvislost minimalismu s el. hudbou je taková, že tvůrci el. hudby se odkazují k minimalismu jakože zástěrce a inspiraci. Tedy jednosměrná. Minimalismus jako takový (tedy hudební, potažmo um. směr) nemá s el. hudbou souvislost žádnou.
0 0
možnosti
X

Xxx3

1. 9. 2012 13:23
Minimalismus
Nenapsal jsem to, ale je pravda, že to ovlivnění minimalismem je spíše jednosměrné.
0 0
možnosti
X

Xxx3

30. 8. 2012 21:24
hudební teorie
znalost hudební teorie je zvláště pro muzikanty dobrý způsob, jak reflektovat to, co vytvářím. Lidi, kteří ji okázale ignorují, aniž ji znají, můžou v současné hudbě něčeho trvalého dosáhnout pouze náhodou. Nejsem si jistý, co považujete za "tradiční" hudbu, nicméně i posluchači jiné než elektronické hudby mají "zážitky".
0 0
možnosti
VD
Souhlas. Pěkně napsáno.
Souhlas. Pěkně napsáno.
0 0
možnosti