Sýrie: Občanská válka se vede i na internetu

Hackeři, stoupenci prezidenta Bašára Asada, umístili na blogy agentury Reuters falešné články. Nakolik jsou informace ze Sýrie spolehlivé?

Petr Zelenka 10.8.2012

V pátek 3. srpna údajně pronikli hackeři, stoupenci syrského prezidenta Bašára Asada, na webové stránky agentury Reuters a na blog jednoho z novinářů umístili falešný rozhovor s lídrem povstalců. Ten v něm prý řekl, že povstalci se „takticky stahují z Aleppa“, druhého největšího syrského města.

Agentura Reuters později tento rozhovor označila za falešný a smazala jej. Další úder ji však zasáhl v neděli, kdy byl napaden jeden z jejích účtů na sociální síti Twitter. A opět se v něm uvádělo, že povstalci ustupují.

Nespolehlivé sociální sítě

Reuters nejprve zareagoval pouze krátkou zprávou. Tento týden v úterý, poté, co se tomuto případu začala věnovat i jiná média, ale agentura zveřejnila delší článek, ve kterém se tvrdilo, že účelem falešných informací bylo „poškodit povstaleckou Syrskou svobodnou armádu“. Ty však údajně měly jen minimální dopad na morálku povstalců. Navíc dle agentury styl i gramatika neodpovídají těm, jež používá.

Článek také upozornil na podobné úspěchy syrské opozice. Její hackeři měli během povstání ukořistit osobní korespondenci z e-mailu prezidenta Asada. Jeho heslo bylo „12345“, a proto ho hackeři dokázali snadno prolomit.

Falešné informace údajně měly jen minimální dopad na morálku povstalců

Následně se na Twitteru objevila další falešná informace, tentokrát údajně na oficiálním účtu ruského ministra vnitra Vladimira Kolokolceva. Dle ní ruská ambasáda v Damašku potvrdila smrt prezidenta Asada, jeho manželky a dalších dvou lidí. Agentura Reuters se prý hekticky snažila tuto informaci ověřit z všemožných zdrojů, než ji dementovali samotní Rusové.

K falešnému účtu a informaci se nakonec přiznal italský učitel Tommaso de Benedetti. Dle něho se podobnými akcemi pokouší ukázat nespolehlivost sociálních médií. Bylo to už poněkolikáté, co Benedetti oznámil „úmrtí“ nějaké významné světové osobnosti. Byli mezi nimi například španělský režisér Pedro Almodóvar, bývalý kubánský lídr Fidel Castro či papež Benedikt XVI. A 12. března 2012 vyhlásil italský učitel z falešného twitterového účtu afghánského prezidenta válku USA.

Z fikce realita

Občas se ale nelže úplně, jen se pravda trochu poupraví. V této souvislosti je zajímavý článek na blogu zahraničního korespondenta britského deníku The Telegraph Davida Blaira o rozdílech mezi informacemi o situaci v Sýrii západních a ruských médií – například o zběhnutí syrského premiéra Rijáda Hidžába.

Dle západních médií se Hidžáb nejprve rozhodl opustit zemi a až poté byl odvolán. Ruská média naopak tvrdila, že byl nejprve odvolán a až potom utekl, přičemž jako svůj zdroj uváděla syrskou státní televizi. Ta si však už v minulosti prokazatelně vymýšlela. Pro ruská média, jejichž země Asadův režim podporuje, to však nehraje žádnou roli.

Lišily se i informace, kdo kontroluje konkrétní čtvrti hlavního města Damašku nebo Aleppa. Ruská média opět stranila prorežimním silám, západní naopak povstalcům. Ironií je, že fiktivní informace z pátku 3. července o ústupu povstalců z Aleppa se ve středu 8. srpna stávaly částečně realitou. Povstalci totiž začali vyklízet některé čtvrti tohoto města.