Stavebnictví má problém. Zakázek je dost, ale chybí lidi

Stavební firmy se potýkají s nedostatkem pracovníků a nedokáží plně uspokojit poptávku veřejnosti. Jejich vytížení v průměru dosahuje 92 procent. Stavby jsou v lepším případě ve zpoždění, některé není možné ani zahájit. Podle zástupců firem by stavebnictví pomohlo zjednodušení podmínek pro získávání víz pracovníkům z východu.

Eliška Nová 20.6.2018
Stavba (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
Stavba (ilustrační foto)

Není ani nutné hned plánovat nový dům. Stačí dílčí rekonstrukce domova. Češi letos nenarazí jen na byrokratické kolečko. Stavební firmy jsou natolik vytížené, že často musí zakázky odmítat. Smlouvy mají nadlouho dopředu – v průměru až na devět měsíců. Vyplývá to z kvartální analýzy českého stavebnictví, kterou pravidelně připravuje společnost CEEC Research.

„V letošním roce bude ještě poměrně velký nárůst stavebních prací, což dokazuje prvních pět měsíců. Některé zakázky už musíme odmítat, protože nejsou kapacity,“ říká například jednatel společnosti Revital-stavební servis Miroslav Miketa. Podobně jsou na tom i projektové firmy.

Stavební firmy jsou v průměru vytížené na 92 procent. Ty velké dokonce na 95 procent. CEEC Research vyzpovídalo na stovku ředitelů společností. Některé mají nasmlouvaných dokonce víc obchodů, než na kolik momentálně stačí.

„Nejsme schopni uspokojit poptávku po našich výrobcích ani po našich službách. Stavby jsou v lepším případě ve zpoždění, některé není možné ani zahájit. Nárůst tržeb je enormní a není v našich silách udržet křivku růstu,“ říká Ivo Luňák, jednatel společnosti Tyros Loading Systems, která dodává překládací zařízení a vrata.

Stavební firmy se potýkají především s nedostatkem pracovníků. Až 95 procent dotazovaných firem uvedlo, že k rozvoji českého stavebnictví by pomohlo zjednodušení podmínek pro získání víz pracovníkům z východu.

Stavební firmy se potýkají především s nedostatkem pracovníků. Až 95 procent dotazovaných firem uvedlo, že k rozvoji českého stavebnictví by pomohlo zjednodušení podmínek pro získání víz pracovníkům z východu. „Postupný odchod kvalifikovaných pracovníků byl skrytou, takzvanou časovanou bombou. Z těchto důvodů dojde velmi brzy k dlouho očekávanému nárůstu cen stavebních prací. A to nejen vlivem cen materiálů, ale i vlivem zdražení práce a výkonů, což by mělo vést také k všeobecně vyšším tržbám stavebních podnikatelů,“ míní generální ředitel Pozemního stavitelství Zlín Miroslav Lukšík.

Na hraně svých kapacit se přitom pohybují i projektové firmy. Vytížené jsou na 91 procent a i tady mají společnosti naplánované zakázky na dlouho dopředu, a to až na osm měsíců. „V současné době jsme již plně vytíženi do konce roku 2018,“ říká generální ředitel VPÚ Deco Praha Lubor Hoďánek. Společnost se zaměřuje na projektové práce silničních i dálničních staveb, mostů i vodohospodářských staveb.

České stavebnictví se ještě před několika lety nacházelo v hluboké krizi. Za exministra dopravy Víta Bárty v Nečasově vládě resort dopravy, který jinak zadává zakázky o největších objemech, zcela upustil od projektování, vykupování pozemků, schvalování územních a stavebních povolení i vypisování zakázek. Stavební firmy, které byly závislé především na veřejných zakázkách od státu, vyhladověly.

Trend se začal obracet v roce 2014, kdy se odvětví opět nadechlo a zaznamenalo mírný růst. Od začátku letošního roku do konce dubna zadali veřejní investoři stavebním firmám podle údajů inženýrské společnosti ÚRS Praha 1737 zakázek za 64,5 miliardy korun. Vzrostla jak jejich hodnota (o 73,4 procenta), tak i počet (o 13,3 procenta).

„České stavebnictví se v roce 2018 bude dostávat postupně do lepší kondice. Oblast pozemního stavitelství bude vykazovat výraznější růst, dopravní stavitelství stále čeká na zahajování velkých infrastrukturních staveb, tudíž bude růst mírný,“ odhaduje generální ředitel stavební skupiny Porr Antonín Daňa.

Právě velké zakázky, mezi které se řadí hlavně dopravní stavby, berou firmy přednostně. Ty malé i kvůli vytíženosti spíš odmítají. Což má dopad i na běžné zákazníky a obce, kterým se nedaří například opravovat chodníky a silnice – o zakázky není zájem. Podobný problém měl například Kolín, do jehož výběrového řízení na rekonstrukci kanalizace se nikdo nepřihlásil.

Na úplatky narazilo 6 procent firem

Průzkum CEEC Research se pravidelně zaměřuje také na to, zda se firmy setkávají se zakázkami připravenými na míru či s požadavkem na úplatek.

S tendrem, kde je předem jasný vítěz, se podle analýzy loni setkalo 33 procent firem. Někteří s tím ale mají zkušenost nulovou.

S tendrem, kde je předem jasný vítěz, se podle analýzy loni setkalo 33 procent firem. Někteří s tím ale mají zkušenost nulovou. „S tím, že by nějaká zakázka byla šitá na předem daného uchazeče, nemám žádnou zkušenost. Spíše jsou někdy vyžadována i na malé zakázky jednoduchého typu velmi přísná kritéria,“ míní předseda představenstva stavební společnosti Edikt Pavel Dolanský.

S požadavkem na úplatek se setkalo šest procent firem, což je o polovinu méně než loni. Až 18 procent firem ale uvedlo jako odpověď „bez komentáře“, což je naopak více než v roce 2017. Tehdy nechtělo úplatky komentovat 13 procent z nich.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.