Stát upraví pravidla pro pumpaře. Změny se dotknou i elektroaut.

Novela zákona o pohonných hmotách mění řadu pravidel při tankování u benzinek. A dotkne se i elektrovozů – vybudovat nabíjecí stanici pro elektromobily bude složitější než dosud.

Miroslav Petr 6.9.2016
Nabíjecí „pumpa“ pro elektromobily funguje od léta 2016 na D1 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nabíjecí „pumpa“ pro elektromobily funguje od léta 2016 na D1 | foto: MAFRA
Nabíjecí „pumpa“ pro elektromobily funguje od léta 2016 na D1 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zákon o pohonných hmotách dozná zásadní změny. Pumpaři budou muset informovat o kompatibilitě nabízených paliv s vozidly zákazníků nebo také uvádět srovnání jednotkových cen například u stlačeného zemního plynu CNG s klasickým benzinem nebo naftou.

A také vybudovat nabíjecí stanici pro elektromobily už bude o něco administrativně složitější než dosud. Zákon tak upravuje v některých případech režim při tankování, zejména právě v souvislosti s alternativními palivy.

Hlavním důvodem novely je povinné zapojení evropské směrnice do české legislativy a sjednocení pravidel pro budování infrastruktury alternativních paliv na území Evropy.

Přesněji – sjednocuje podmínky provozování plnicích a nabíjecích stanic s těmi, které prodávají klasický benzin a naftu.

Novelu zákona o pohonných hmotách připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu, v září ji začnou projednávat poslanci. Hlavním důvodem je povinné zapojení evropské směrnice do české legislativy a sjednocení pravidel pro budování infrastruktury alternativních paliv (například budování plnicích stanic CNG nebo nabíjecích na elektřinu) na území Evropy.

Stejný režim pro všechny

V úvodu zmíněná opatření například znamenají, že pumpař by měl po nabytí účinnosti zákona, tedy od roku 2018, povinně uvádět porovnání ceny stlačeného zemního plynu CNG nejen v kilogramech, ale pro srovnání s benzinem i v litrech. Nebo viditelně zveřejňovat, jaký typ elektrické zásuvky daná pumpa pro nabíjení elektroaut poskytuje. Hlavní změny se ale týkají zpřísnění administrativních podmínek pro provozování pump s alternativním palivem. Budou muset splňovat všechna pravidla jako klasické benzinky – včetně povinné evidence v registru na ministerstvu průmyslu.

„Povinnost registrace je obsažena již v současném znění zákona. Nově se rozšiřuje pro majitele dobíjecích stanic, které jsou tímto zákonem poprvé zavedeny do národní legislativy. Doposud ani elektřina pro provoz vozidel, ani dobíjecí stanice v české legislativě nebyly zakotveny,“ uvádí ministerstvo.

Podle šéfa Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince se novelou zákona omezuje určité nadšenectví, které mezi vyznavači tichých vozů panuje.

Celé opatření má podle dikce zákona usnadnit rozvoj alternativních paliv, což možná bude fungovat v případě zemního plynu CNG, který už dnes nabízejí desítky klasických benzinek, ale u elektřiny se lidé z oboru elektromobility spíš bojí větší administrativní zátěže. Podle šéfa Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince se novelou zákona omezuje určité nadšenectví, které mezi vyznavači tichých vozů panuje. U hotelů, obchodů či společných garáží už nebude vybudování nabíjecí stanice tak snadné jako dosud.

„Mizí taková ta obětavost ve stylu, že něco mám a nabízím to jiným. S veřejným nabízením a sdílením může být podle novely zákona větší problém než dosud,“ reaguje Marušinec.

Pomohou si petrolejáři?

Novela ale také pomůže v některých oblastech klasickým petrolejářům. Do značné míry vyrovnává dosud panující konkurenční výhodu (méně složitý administrativní režim) při tankování alternativních paliv.

„Přínosem je také, že milionové kauce, které musejí platit všichni distributoři benzinu, se už nebudou vztahovat na poskytovatele tankovacích karet, jako je třeba karta Benziny nebo CCS, kteří ve skutečnosti žádnou distribuci benzinu neprovozují,“ reaguje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší sítě pump, jako je Benzina, Shell, MOL nebo OMV.

Česká obchodní inspekce prezentuje na webu šmahem všechny hříšníky, přitom laik těžko rozezná, že velká část zjištěných odchylek nemůže motor řidičům nijak poškodit.

Vadí mu však, že zákon vůbec neřeší problém se zveřejňováním výsledků kontrol kvality pohonných hmot na čerpacích stanicích. Česká obchodní inspekce prezentuje na webu šmahem všechny hříšníky, přitom laik těžko rozezná, že velká část zjištěných odchylek nemůže motor řidičům nijak poškodit a častokrát ani nevznikla vinou pumpaře.

Na to už roky upozorňuje také Unie nezávislých petrolejářů. Její šéf Ivan Indráček prosazuje, aby byly prohřešky prezentovány třeba ve třech kategoriích podle závažnosti a aby byly zveřejňovány i pumpy, které naopak prošly kontrolou bez závad.

„Přijde mi, že současný systém zveřejňování někdy slouží spíš k úmyslné šikaně pumpařů. A to je třeba rychle změnit,“ říká Indráček.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.