Stát má spekulantům s pozemky zdarma postavit dálniční sjezd z D1

Je ve veřejném zájmu stavba Exitu 4 na D1, jež developerům za naše peníze propojí dálnici s jejich plánovanou obří komerční zónou?

Dálniční sjezd Exit 4 na D1 umožní přístup k pozemkům, na kterých má vzniknout obří nákupní zóna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálniční sjezd Exit 4 na D1 umožní přístup k pozemkům, na kterých má vzniknout obří nákupní zóna. | foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, foto městská část Újezd u PrůhonicČeská pozice
Dálniční sjezd Exit 4 na D1 umožní přístup k pozemkům, na kterých má vzniknout obří nákupní zóna.

Zatím jsou rozsáhlé pozemky kolem dálnice D1 v okolí Šeberova, Průhonic a Újezdu jejich majitelům k ničemu. Získali je v minulosti převodem z Pozemkového fondu České republiky a chtějí je zhodnotit výstavbou obří komerční zóny. Jenže k tomu jim chybí jedna podstatná věc – dálniční sjezd. Ten jim má zdarma, respektive za veřejné peníze postavit stát.

Největší zájem na vybudování sjezdu z dálnice má už mnoho let společnost Eurospektrum Group. V čele Eurospektra jsou dle rejstříku firem Marie Nováková (matka bývalého ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka) a bývalý poradce premiéra Mariana Čalfy Vítězslav Bauer. Desítky hektarů pozemků firmě v roce 1996 bezplatně převedl Pozemkový fond ČR na základě rozhodnutí pražského magistrátu.

Eurospektrum group, a. s., poskytuje široké služby v oblastech poradenství, projekční, inženýrské, investorské a realitní činnosti. Skupina vlastní rozsáhlé pozemky v zajímavých lokalitách, které zainvestovává a připravuje ke komerčnímu využití pro velké a střední investory. Zajišťuje též zpracování projektových dokumentací a potřebných činností pro vydání územních rozhodnutí i stavebních povolení.

Pozemky na lukrativním místě

Ze smlouvy o převodu pozemků, kterou má ČESKÁ POZICE k dipozici, není jasný důvod, proč byl převod bezúplatný. Mohlo se jednat o náhradu za jiné pozemky. V každém případě si společnost umí vybrat. Tehdejší hodnota pozemků byla kupní smlouvou oceněna na částku zhruba čtyři koruny za metr čtvereční. V roce 2006 Eurospektrum Group přeprodala tyto pozemky společnosti Carpet Praha již za částku 600 korun za metr. Jen za největší z mnoha pozemků o rozloze 20 hektarů Eurospektrum utržila přes 121 milionů korun. Eurospektrum přitom firmu Carpet Praha spoluvlastní. Ještě daleko vyšší zhodnocení pozemků ale může přinést teprve dálniční sjezd. Cena metru čtverečního v nákupní zóně na takto lukrativním místě se pohybuje v řádu tisíců korun.Fond pozemky Červenkovi bezúplatně převedl jako náhradu za jiné pozemky

Ještě v roce 2006 pak  Nováková a Bauer za Eurospektrum podepsali s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) dohodu o vybudování dálničního sjezdu Exit 4 z dálnice D1. Na sjezd má navazovat takzvaná Vestecká spojka, která má propojit dálnici D1 s Pražským okruhem. O svých plánech s pozemky společnost Eurospektrum s ČESKOU POZICÍ hovořit odmítla. Za ŘSD podepsal dohodu o vybudování sjezdu, kterou má ČESKÁ POZICE k dispozici, tehdejší generální ředitel Petr Laušman. Nadřízeným orgánem, které muselo dohodu schválit, je ministerstvo dopravy, v té době v čele s ministrem Alešem Řebíčkem (ODS).

Na sever od D1 zase vlastní rozsáhlé pozemky společnost Navetina. I této společnosti by postavení přivaděče majetek zúročilo. V jejím čele stojí miliardář Miloš Červenka. Pozemkový fond pozemky Červenkovi bezúplatně převedl jako náhradu za jiné pozemky, na něž získal nárok skoupením pohledávek od různých lidí. ČESKÁ POZICE má k dispozici smlouvu o bezplatném převodu na největší z mnoha Červenkových pozemků v této oblasti. Cena 27hektarového pozemku byla v roce 2000 odhadnuta na 1,5 milionu. V roce 2007 největší část těchto pozemků Červenka prodal své vlastní firmě Navetina. Ani Červenka na telefonáty a sms ČESKÉ POZICE nereagoval.

Pozemky blízko u Šeberova vlastní společnost Tesco stores ČR, která tam chce stavět obchodní centrum. Zastupitelstvo hlavního města však nedávno odhlasovalo, že proces pořizování změny územního plánu ve prospěch Teska se prozatím zastavuje.

Co má u Exitu 4 vzniknout

Majitelé pozemků plánují výstavbu komerční a skladové zóny na jih i sever od D1 o rozloze asi 300 hektarů. Takzvaná Západní komerční zóna Průhonice dle územního plánu Průhonic a šeberovská zóna Tesco by dohromady tvořily gigantickou nákupní a zábavní zónu, která by dle propočtů prodejní plochy měla mít více než 20 tisíc parkovacích míst a patřila by k největším v Evropě.

Se stavbou se stále počítá

Náklady na vybudování křižovatky, která by ceny zmíněných pozemků až tisícinásobně zhodnotila, má podle dohody mezi Eurospektrum Group a ŘSD nést stát, potažmo Státní fond dopravní infrastruktury. Protože však dálniční sjezd nesmí podle zákona být ze státních peněz vybudován v komerčním zájmu, je ve smlouvě deklarován zájem veřejný. Odůvodněn je tím, že křižovatka bude odvádět dopravu z okolních městských částí. Křižovatka má stát asi 250 milionů korun. Jižním směrem by na ni měla navazovat takzvaná Vestecká spojka, kterou má zase s odkazem na veřejný zájem financovat Středočeský kraj, jenž o stavbu usiluje již roky. Veřejný zájem je odůvodněn tím, že křižovatka za odhadem 250 milionů korun bude odvádět dopravu z okolních městských částí

Praha má oba projekty ve svých plánech. „Obě stavby jsou v platném územním plánu Prahy stabilizované a celková koncepce dopravy v Praze s nimi počítá,“ uvedla tisková mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová.

Ministerstvo dopravy připouští, že by se ve spolupráci s ŘSD stavba Exitu 4 mohla v brzké budoucnosti realizovat. Podmiňuje to ovšem finanční spoluúčastí místního developera. „Realizací by došlo k odlehčení již dnes přetížených komunikacích směřující ke kapacitně nevyhovujícímu Exitu 2. Zároveň by tímto krokem došlo k napojení Vestecké spojky radiálou k budoucí komunikaci D3 přicházející od jihu. Zatím však stavba není zahrnuta ve střednědobém období financování,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Současný ředitel ŘSD David Čermák však ČESKOU POZICI ujistil, že stavba Exitu 4 není na pořadu dne. „Pokud budu ŘSD šéfovat já, tak vám zaručuji, že výstavbu Exitu 4 pro obsluhu pozemků developerů nikdy nepodepíšu,“ uvedl Čermák, který o smlouvě mezi ŘSD a Eurospektrem ví. „Považuji ji za pochybnou, stejně jako plno dalších smluv mých předchůdců,“ tvrdí Čermák.

Ředitel ŘSD nicméně připustil, že pokud by se zároveň realizovala výstavba Vestecké spojky, o stavbě Exitu 4 by se uvažovalo. Veřejný zájem Vestecké spojky by zde podle něj byl naplněn dopravní obslužností.

V jaké fázi jsou plánované stavby

Vestecká spojka: Už dříve na její výstavbu podala žalobu MČ Praha Křeslice. Nejvyšší správní soud v březnu žalobě vyhověl a spojku nařídil vymazat z územního plánu Středočeského kraje, kudy měla vést. Středočeský kraj ovšem vzápětí podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS), rozsudek ještě nepadl. Rada Středočeského kraje navíc v pondělí 3. června 2013 uložila zpracovat územní opatření o stavební uzávěře na vymezeném území, kterým ho chce chránit pro případ, že by NSS potvrdil rozhodnutí Krajského soudu v Praze.

Exit 4: K realizaci má nakročeno více, 19. října 2012 získala kladné stanovisko EIA (posuzování vlivu na životní prostředí), a postupuje tak fakticky do územního řízení. Zástupci místních sdružení a některých obcí se obávají, že jde jen o mezikrok ke schválení původní trasy JVK.

Co je veřejný zájem?

Deklarovaný veřejný zájem je však dosti pochybný. Vzhledem k tomu, že v této oblasti vlastní pozemky především firmy, které zde chtějí stavět obří komerční a skladovou zónu, lze počítat spíše s tím, že tyto firmy do už takhle přetížené oblasti přivedou další auta a kamiony, a tak nelze očekávat odlehčení dopravy. Prospěšné budou stavby tedy především pro majitele pozemků.

Kromě zvýšení dopravní zátěže způsobené obsluhou komerčních zón veřejnému zájmu odporuje také fakt, že jen pár kilometrů východně od plánované Vestecké spojky je již hotova paralelní silnice Jihovýchodní dlouhá (JVD). Dopravu by tedy spojka paradoxně mohla spíše přivést, a to nejen k plánovaným obchodním a logistickým centrům. Také by si tudy mohly zkracovat cestu kamiony, které dnes využívají vzdálenější JVD, aby se vyhnuly placení mýta. Vestecká spojka je totiž plánována jako silnice II. třídy.Dopravu by Vestecká spojka paradoxně mohla spíše přivést, a to nejen k plánovaným obchodním a logistickým centrům

Plánované stavby se nelíbí některým starostům a místním občanským sdružením. Obávají se zvýšení hladiny hluku a smogu, jejichž hodnoty už nyní překračují povolené meze. „Majitelé spekulativně nakoupených pozemků na vybudování komunikace tlačí již mnoho let a my již řadu let jejich snahy napadáme a mírníme. Bohužel jsou na jejich straně i někteří starostové a vedení Prahy, přestože nikdo z nich není schopen doložit veřejný zájem těchto staveb a k našim domovům by evidentně přivedly tisíce nových kamionů i osobních aut denně,“ uvedl Jiří Štyler z Hnutí pro Prahu 11.

Se stavbou Exitu 4 a Vestecké spojky naopak souhlasí například starosta Újezdu nebo starostky Petrovic a Šeberova. „Ano, souhlasíme. Musíme rozmělnit dopravu, která se nyní valí na Exit 2 i přes nás,“ uvedla pro ČESKOU POZICI své důvody Petra Venturová, starostka Prahy Šeberov.

Počet příspěvků: 2, poslední 24.6.2013 10:08 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.