Stará auta: Dopravní prostředek, ale i výhodná investice

Pro většinu lidí pouhý dopravní prostředek. Pro někoho nevšední věc a objekt vášně. a pak jsou tací, kteří automobily vnímají i jako možnou výhodnou investici. U zakladatelů a provozovatelů pražského spolku Engine, skupiny firem, které se dlouhodobě zabývají službami pro automobilové nadšence, se pojí obojí.

Aston Martin DB3S. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Aston Martin DB3S. | foto: Reuters
Aston Martin DB3S. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nedaleko pražského Letiště Václava Havla stojí již mnoho let nevyužívané nákupní středisko, původně známé pod názvem Galeria Moda. Už v roce 2008 tu mělo být otevřeno outletové centrum, jenže italský developer zkrachoval a od té doby má projekt jen samé potíže. Uvnitř překvapivě prázdno není. Artikl se tu však schovává vpravdě neobvyklý.

Pohled do zatím stále neotevřeného prostoru nedaleko Tuchoměřic je zvláštní. Interiér je v podstatě hotový. Jenže po chodbách nekorzují nakupující a výlohy místo oblečení a poutačů na slevy nabízejí podívanou zcela odlišnou. Na chodbách i za výlohami stojí auta. Spousta aut. Desítky historických vozů tu tiše odpočívají v příjemném klimatu, které je pomáhá udržet v dobré kondici.

Jsou tu „slavná“ auta milionových hodnot, která ihned pozná každý, jako různá Porsche nebo krásné Ferrari Testarossa. Ale najdeme tu i na první pohled běžnější vozy s cenovkami v desítkách nebo stovkách tisíc korun.

Jejich skladba je velmi různorodá, od „obyčejných“ Fiatů Panda první generace až po exkluzivní vozy věhlasných značek, jako jsou Ferrari nebo Aston Martin. Jsou tu „slavná“ auta milionových hodnot, která ihned pozná každý, jako různá Porsche nebo krásné Ferrari Testarossa. Ale najdeme tu i na první pohled běžnější vozy s cenovkami v desítkách nebo stovkách tisíc korun. Kromě zmíněných Fiatů Panda třeba i Ritmo, Opely Manta nebo kupé Renault Fuego či oblíbený „držák“ Mercedes W124 v různých variantách.

Při obhlídce se zastavujeme u neobvyklé Lancie Trevi Volumex z roku 1982. Tohle je tak trochu zapomenutý youngtimer, jak jsou historická auta „mladšího“ data narození označována. Trevi nebyl ve své době kdovíjak populární model, ale nezískal si ani kritiky. Nebyl nijak krásný, což možná platí dodnes – jenže tím je teď vlastně zajímavý. Lancií Trevi je málo, obzvlášť těch v dobrém stavu. A provedení Volumex je něčím zvláštní – v době výroby šlo tehdy po dlouhých čtyřiceti letech o první sériové auto vybavené mechanickým kompresorem pro zvýšení výkonu motoru. A sedadla jsou čalouněna materiálem od slavného návrháře Ermenegilda Zegny. To vše v podstatě za cenu několika obleků italského módního domu. Podobných skrytých pokladů je tu samozřejmě více.

Skvosty zůstanou

Zatím má tato automobilová přehlídka jeden velký handicap – vidět ji může málokdo. To se ale relativně brzy změní. „Připravujeme se na otevření. Všechna auta naleštíme a uspořádáme tak, aby byla hezky vystavena. Co tu vidíte teď, je pracovní stav,“ vysvětluje Radek Pokorný, známý pražský developer a člověk, který má místní skladbu vozů takříkajíc na svědomí.

Outletové centrum se totiž bude po letech peripetií otvírat. A současný depozitář aut z něj, možná trochu překvapivě, nezmizí. „Tohle celé bude součástí outletového centra, jeho návštěvník bude moci projít do sekce starých vozů. Cílem je mimo jiné outlet zatraktivnit a udělat z něj lákadlo třeba k rodinným výletům,“ vysvětluje Pokorný.

Outletové centrum se bude po letech peripetií otvírat. A současný depozitář aut z něj, možná trochu překvapivě, nezmizí.

Automobily tu budou vystaveny pod značkou Engine, což je skupina firem, které se dlouhodobě zabývají službami pro automobilové nadšence. Engine například už roky nabízí svým klientům pronájem parkovacích míst v exkluzivních garážích v Praze pod Rudolfinem a postupně své služby rozšiřuje. A tak ani prostor v nákupním středisku u letiště nebude fungovat jen jako obyčejná galerie. Vystavena tu budou auta z různých sbírek, klienti Enginu si budou moci zaplatit parkování svých vozů právě tady. Součástí bude i servis skrytý v zázemí nákupního centra hned za řadou obchodů s vystavenými vozy. Zároveň bude prostor sloužit i jako depozitář investičního fondu, který se jako první v Česku specializuje právě na investice do automobilů. A spousta aut dostane cenovky a bude na prodej.

Základ k této sestavě služeb vzešel z Pokorného vášně, který je sbíráním aut možná až posedlý. Velká část vozů, které se v „depozitáři“ v obchodním centru nacházejí, patří do jeho osobní sbírky. Část vášně se ale přetavila v byznys a v poslední době získává na síle právě Engine Fund, který má za úkol zhodnotit vložené finanční prostředky investorů vhodnými investicemi do hodnotných vozů. Fond s Pokorným zakládal jeho kamarád Zdeněk Lepka, který je pro změnu vášnivým milovníkem vozů Ferrari a je již řadu let předsedou českého Ferrari Owners Clubu.

Fond jako každý jiný

Lepka s Pokorným provozují fond ještě ve spolupráci s Robertem Robkem, který je statutárním zástupcem fondu, tato trojice tvoří také jeho investiční výbor. Společně tedy rozhodují o tom, které automobily případně zakoupí, aby peníze od investorů zhodnotili co nejlépe. Fond v podstatě funguje jako každý jiný, jen se tu místo zlata, akcií a jiných investičních nástrojů obchoduje s auty. „Jde o takzvaný fond kvalifikovaných investorů, což znamená, že by investoři měli vědět něco o povaze své investice,“ vysvětluje Robek ukotvení fondu. Ze zákona je investice do takového fondu omezena částkou minimálně jeden milion korun, nejde tedy o fond pro drobné investory.

Na fond se vztahuje běžná regulace, investice se děje prostřednictvím úpisu akcií. „Akcie upisujeme nebo zpětně odkupujeme na měsíční bázi,“ vysvětluje Robek, že nemusí jít o dlouhodobou investici. Za rok 2016 fond vykázal zhodnocení ve výši deseti procent. Nad fondem vede standardní dohled banka. „Minulý týden tu byl depozitář z banky, který si přišel auta zkontrolovat. Nafotil si je, zapsal jejich VIN, zkontroloval, jestli souhlasí evidence,“ vysvětluje Robek, že z regulatorního hlediska je provoz takového fondu v podstatě rutinou.

Fond se v tomto případě soustředí na investice do mladších automobilů, youngtimerů, což jsou auta starší 25 let. A investuje také do některých nových vozů z limitovaných edic.

„Fond je v rámci skupiny Engine doplňkovou službou pro naše klienty, kteří mají chuť nejen vlastnit nějaké auto, ale mít ho i jako investici,“ vysvětluje Pokorný. Podle něj by fond samostatně nedával smysl, coby součást skupiny Engine ale funguje dobře. „Klientům nabízíme komplexní služby od nákupu nebo prodeje vozu přes servis a kompletní rekonstrukce až po parkování a různé akce,“ popisuje Pokorný skladbu služeb ve skupině, jíž je Engine Fund součástí.

Před nedávnem například uspořádal fond pro své investory akci na okruhu v Mostě, kde si mohli vyzkoušet jedinečná a legendární auta. Pochopitelně ne přímo ta, do kterých fond investoval – s těmi se nejezdí, aby třeba při havárii nebo poruše nedošlo ke znehodnocení investice. Většina investorů fondu má pro automobily podobnou vášeň jako pánové Pokorný a Lepka a sami často nějaký historický vůz vlastní.

Fond se v tomto případě soustředí na investice do mladších automobilů, youngtimerů, což jsou auta starší 25 let. A investuje také do některých nových vozů z limitovaných edic, u nichž je dnes obvyklé, že jejich hodnota skokově vzroste poté, co se taková edice vyprodá. „Teď například už tři čtvrtě roku čekáme na jedinečné Ferrari California, které vzniklo u příležitosti oslav 70. výročí založení automobilky,“ říká Lepka s tím, že každé auto vyrobené v této narozeninové edici odkazuje na některý legendární model v historii, čímž je zcela unikátní a jeho hodnota rychle poroste.

Značky jako Ferrari spekulativní obchodování se svými novými auty nevidí příliš rády, vůz se do fondu podařilo získat na základě dobrých Lepkových vztahů s továrnou. „Pravidlem je, že auta z různých limitovaných edic nemůžete nejméně rok a půl od koupě prodat,“ popisuje Lepka, jak si Ferrari své zákazníky zavazuje. Není to přitom tak, že by majitel auto opravdu prodat nemohl. „Jenže uděláte to jednou a Ferrari už vám nikdy v životě další vůz ze speciální série neprodá,“ dodává vášnivý příznivce italské značky.

Riziková investice

V podání zástupců Engine Fundu vypadá investování do aut na první pohled jako hračka. Základní rady zní jednoduše: cenná jsou auta z limitovaných edic, ať už nová, nebo historická. Na poli youngtimerů se investoři soustředí na vyhledávání aut s nízkým nájezdem kilometrů, doloženou servisní historií, v originálním stavu a ideálně dobře opečovávaná původními majiteli. „To stačí. Můžete pak mít cokoli, Golf, Opel Manta nebo třeba Bentley, tahle auta prostě porostou na hodnotě,“ říká Pokorný.

Ceny garáží nebo jejich pronájmů jsou vysoké, a majitel youngtimeru tak zaplatí za parkování v průběhu několika let klidně i částky ve výši hodnoty samotného auta.

Jenže sbírání automobilů má i řadu různých úskalí, která si spekulativní investoři na první pohled nemusí uvědomit. „Jedna věc je auta kupovat, druhá se o ně starat,“ usmívá se Lepka. Větší vozový park totiž vyžaduje zázemí, které rozhodně není levné, obzvláště v Praze, kde je hodně těch, kteří si mohou historický vůz pro zábavu dovolit. Ceny garáží nebo jejich pronájmů jsou vysoké, a majitel youngtimeru tak zaplatí za parkování v průběhu několika let klidně i částky ve výši hodnoty samotného auta. Připočítat je třeba náklady na servis a provoz a třeba povinné ručení pro historické vozy stojí 1200 korun ročně – další výdaj, se kterým je třeba počítat.

Proto je běžný starší vůz investicí nevhodnou. „Všichni proto kupují drahá auta, kde náklady na jejich údržbu a skladování tvoří jen malou část investované částky,“ vysvětluje Pokorný a dodává: „Kupovat levná auta je přepych.“ Přepych, který si ale on a jeho skupina s investičním fondem mohou dovolit. Náklady na skladování velkého množství vozů v chystané automobilové galerii se rozmělní a vyplatí se i investice do dostupnějších vozů. V depozitáři fondu tak stojí třeba „úplně obyčejný“ Volkswagen Golf GTI první generace, což je jinak auto, které si kupují nadšenci, aby si ho užili alespoň pár dní v roce na silnici.

„Když si koupíte youngtimera německého původu z osmdesátých let, bude provozně relativně nenáročný. Jejich kvalita je velmi vysoká. Koupíte si italský vůz – a pořád někde teče olej a něco zlobí,“ radí Pokorný těm, kdo touží po historickém vozu pro zábavu. „Jenže takový německý vůz vás dostane do uzavřené bubliny. Zatímco s tím italským se seznámíte se spoustou lidí, jak budete ty problémy řešit,“ směje se automobilový nadšenec, který na setkání přijel Fiatem Ritmo. „Tohle auto normálně rezivělo po dvou deštích,“ říká s nadsázkou Pokorný. Tento konkrétní kousek je ale v krásném stavu, má najeto pouhých 29 000 tisíc kilometrů. „Jsem z něj nadšený,“ pochvaluje si majitel.

Investice do aut coby finanční nástroj mají ještě jeden problém – automobil není příliš likvidní zboží. Někdy trvá velmi dlouho, než se za požadovanou cenu prodá.

Investice do aut coby finanční nástroj mají ještě jeden problém – automobil není příliš likvidní zboží. Někdy trvá velmi dlouho, než se za požadovanou cenu prodá. A přitom při nákupech je potřeba být rychlý – když se objeví kousek za zajímavou částku, ihned o něj projeví zájem zákazníci z celé Evropy. Vyhledávání tak vyžaduje znalosti o samotných vozech, ale i dobré kontakty. Třeba zmíněné Ferrari Testarossa v depozitáři fondu nebylo vystaveno ani na žádném inzertním serveru – majitel ho prodal po náhodném osobním setkání a následné domluvě.

Situaci při prodeji také trochu kazí pověst českých obchodníků s auty v západních zemích. „Řada lidí ze Západu jezdí do Česka nechávat svá auta servisovat nebo renovovat. Máme tu šikovné mechaniky a ceny nižší, takže na to sběratelé slyší,“ popisuje optimistickou část byznysu se starými auty Pokorný. „Jenže čeští prodejci nemají na Západě dobré jméno kvůli historii se stáčením tachometrů nebo podvody s DPH,“ odhaluje „temnou“ stránku byznysu. I přesto Engine zkouší prorazit v zahraničí. Sběratelů, kteří jsou ochotni platit za zajímavé automobily vysoké sumy, je na západ od našich hranic přece jen více než doma.

Engine je tak jako skupina rozkročena více směry: své zákazníky vzdělává, doma v Česku nabízí různé alternativy investic do youngtimerů a zajímavých aut a v zahraničí se snaží pozvednout pošramocenou pověst místních obchodníků. Nová galerie v nákupním středisku u letiště by měla těmto úkolům pomoci.



Počet příspěvků: 1, poslední 29.9.2017 08:32 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.

Autor

Luděk Vokáč

Luděk Vokáč. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články