SPD chybějí politici, kteří by byli vedle Tomia Okamury vidět

„Heslo ‚ne islámu, ne teroristům‘ zaznamenalo nejvyšší mobilizační efekt k voličům ze všech stran. Bylo druhé nejoblíbenější vůbec,“ konstatují pracovníci lobbistické a poradenské firmy Strategic Consulting ve výzkumu pro SPD Tomia Okamury. Analytický dokument Okamurovi doporučuje, aby pokračoval v tažení proti islámu a uprchlíkům.

Ondřej Koutník 28.11.2017
Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura. | foto: ČTK
Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Příznivci a sympatizanti v terénu vykazují věrnost a fanatismus. Charismatickému vůdci Tomiu Okamurovi se podařilo zpopularizovat program hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD). Úspěchu dosáhl díky silnému táboru přívrženců na sociálních sítích a velké sledovanosti na Facebooku. Takovým způsobem hodnotí silné stránky SPD interní povolební analýza hnutí od firmy Strategic Consulting, kterou se LN podařilo exkluzivně získat. Firma má přitom k SPD velice blízko.

Přední politici Okamurova subjektu s novináři zrovna nerozprávějí. Získaný analytický dokument z listopadu dává nahlédnout, jakým způsobem SPD přemýšlí o uplynulých volbách nebo jakou strategii plánuje propříště. V dokumentu se například do budoucna doporučuje v kampani lhát. „Volby jednoznačně ukázaly, že budoucnost úspěchu politických stran je postavena na rafinovaných marketingových kampaních – bez ohledu na pravdu či lež – a silné osobě lídra,“ píše se v analýze pro SPD.

Zapracovat na mediálním obrazu

Podle analytiků SPD chybějí další politici, kteří by vedle Okamury byli vidět. „Slabé zázemí, neznalost a nekompetence lídrů snižují volební potenciál,“ upozorňuje na nedostatky SPD materiál. Okamurovce sráží i „silný odpor mediálních elit (pravdoláskařská část) a vytvoření společného nepřítele SPD pro všechny“. Cestou, jak ztráty minimalizovat, je vznik takzvané guerilly, která zapracuje na mediálním obrazu. Třetinu 16stránkové analýzy tvoří charakteristika voličů. Jde však o údaje, které pro Českou televizi po volbách připravila agentura Median.

„Slabé zázemí, neznalost a nekompetence lídrů snižují volební potenciál,“ upozorňuje na nedostatky SPD materiál. Okamurovce sráží i „silný odpor mediálních elit (pravdoláskařská část) a vytvoření společného nepřítele SPD pro všechny“. Cestou, jak ztráty minimalizovat, je vznik takzvané guerilly, která zapracuje na mediálním obrazu.

Majitel Strategic Consulting Jan Čížek uvedl, že materiál vypracoval zdarma. „Šlo o data veřejně přístupného Medianu. Nic jsem za to neúčtoval,“ řekl LN. „Heslo ‚ne islámu, ne teroristům‘ zaznamenalo nejvyšší mobilizační efekt k voličům ze všech stran. Bylo druhé nejoblíbenější vůbec,“ konstatovali pracovníci lobbistické a poradenské firmy Strategic Consulting ve výzkumu pro SPD Tomia Okamury.

Dokument Okamurovi doporučuje, aby ve svém tažení proti islámu a uprchlíkům – přestože ve skutečnosti se jich v Česku nachází jen několik málo a důkazy projevů radikálního islámu nejsou k dispozici – pokračoval. Že pro Okamurovo hnutí povolební strategii vytvořila uvedená společnost, je paradoxní. Firma pražského podnikatele Jana Čížka se totiž na kampani SPD významně podílela. Jedním z hlavních voličských taháků byly Okamurovy noviny Na vlastní oči. Jejich vypracování měla na starost právě ona.

Na vlastní oči i po volbách

Podle informací MF DNES má Čížek blízko k pražskému podnikateli a lobbistovi Tomáši Hrdličkovi, o němž se nejčastěji hovoří jako o vlivném zákulisním hybateli v pozadí SPD. Pro oba je domovským revírem Praha 10. Hrdlička i předseda SPD Okamura přímý kontakt popírají. LN ale mají informaci, že podnikatel například během kampaně disponoval neveřejnými informacemi z předvolební kuchyně Okamurova subjektu.

Čížkova firma Strategic Consulting ve své analýze doporučila, aby SPD pokračovala s vydáváním předvolebních novin Na vlastní oči i po volbách

Čížek tvrdí, že se s Hrdličkou nezná. Připustil však známost s někdejším starostou Prahy 10 Milanem Richterem, který patří k Hrdličkovým blízkým spojencům. „S Milanem Richterem jsem chodil na základku,“ napsal Čížek, který by na spolupráci s SPD mohl vydělat – sám k tomu dává rady. Jakým způsobem? Když byl ještě Okamura předsedou Úsvitu, jeho kolegové ho podezírali z finančních machinací se stranickými penězi. V roce 2015 tehdejší poslanec Úsvitu Marek Černoch uvedl, že Okamura, coby šéf strany, ji vytuneloval.

LN mají k dispozici smlouvy, kdy Úsvit uzavíral kontrakty právě s Okamurou na mediální poradenství. Nikoliv nepodobná konstrukce by mohla nastat i nyní. Čížkova firma Strategic Consulting ve své analýze doporučila, aby SPD pokračovala s vydáváním předvolebních novin Na vlastní oči i po volbách. Jak již bylo řečeno, vypracování novin měla na starost Čížkova Strategic Consulting. „Úspěšné noviny by mohly být rozdávány členy a příznivci SPD za poplatek. Vedle Facebooku je to jediná možnost, jak reagovat na útoky Andreje Babiše,“ píše se v dokumentu.

Nový voličský cíl – důchodci

Právě Babiš a jeho hnutí jsou podle analytiků jednou z hlavních hrozeb SPD. „Pokus o zničení zevnitř od Andreje Babiše,“ stojí v analýze. Na dotazy LN, jak by k takové infiltraci mohlo dojít, předseda Okamura ani místopředseda SPD Radim Fiala neodpověděli.

Po vzoru projektu ANO „Chceme lepší Česko“ by měl dle Čížkova manuálu Okamura přijít s obdobným záměrem nazvaným například Spokojenýobčan.cz. Novým voličským cílem pro SPD mají být důchodci, které v uplynulých volbách oslovilo nejvíce hnutí ANO.

Analytici svá podezření v povolební strategii rozvinuli doslova špionážně: „ANO bude přes svá média uplatňovat taktiku ničení SPD přes domnělá napojení na ‚kmotrovské struktury‘ a obohacování špiček SPD na úkor plnění programu. Andrej Babiš se tak bude chtít zbavit své nejbližší konkurence. Dále zde bude tlak na infiltraci a rozložení zevnitř.“ Aby takovému nebezpečí SPD zabránila, Strategic Consulting navrhuje jako protiopatření založit speciální „marketingový tým na sociální sítě a tištěná média“.

Tým by měla poskládat agentura, jež by vyškolila vytipované příznivce, kteří se celoročně budou věnovat komunikaci na Facebooku. „Je potřeba vytvořit funkci koordinátora, který bude zadávat témata ke komunikaci. Vytvoření strategie obrana/útok,“ napsali Okamurovi analytici. Vedle toho doporučili i vznik postu tiskového mluvčího (SPD má jen tajemníka), který by navázal kontakt s novináři.

„Nezbytná funkce koordinátora vztahů s médii a ‚obrušovače hran‘. Jeho potřebnost se ukázala mimo jiné na volebním štábu SPD, kde nebyl nikdo, kdo by řešil s novináři vypjaté situace,“ doporučuje se v dokumentu. Po vzoru projektu ANO „Chceme lepší Česko“ by měl dle Čížkova manuálu Okamura přijít s obdobným záměrem nazvaným například Spokojenýobčan.cz. Novým voličským cílem pro SPD mají být důchodci, které v uplynulých volbách oslovilo nejvíce hnutí ANO.

Co strany zvládnou nejlépe zajistit

Číslo vyjadřuje procento voličů, kteří očekávají, že zmíněný úkol daná strana či hnutí umí a zvládne.

ANO; ČSSD; KSČM; SPD; ODS; Piráti; KDU; TOP 09; STAN

  • Životní úroveň: 69; 41; 44; 61; 40; 36; 36; 45; 42
  • Boj s korupcí: 63; 36; 42; 59; 38; 48; 48; 30; 35
  • Posilování demokracie: 52; 38; 35; 51; 47; 48; 39; 42; 41
  • Bezpečnost občanů: 57; 47; 45; 63; 41; 39; 38; 38; 33

Heslo, které lidem mluví z duše

Číslo vyjadřuje procento voličů, kteří názorově souzní s volebním sloganem.

Index mobilizace (IM) vzestupně určuje, jestli se podařilo heslem aktivizovat její voliče, aby stranu podpořili – pět je maximum

47 procent

  • Stát má sloužit, ne obtěžovat (STAN); IM 3

43 procent

  • Mír, spravedlnost a bezpečí (KSČM); IM 3

43 procent

  • Ne islámu, ne terorismu! (SPD); IM 4

38 procent

  • Chceme Česko moderní, zdravější a spravedlivější (Zelení); IM 1

37 procent

  • Bojovat za schopné a pracovité. A NEBLÁBOLIT! (ANO); IM 4

36 procent

  • Když bohatne země, musí bohatnout i lidé (ČSSD); IM 1

32 procent

  • Zodpovědně pro zdravou zemi (KDU-ČSL); IM 2

25 procent

  • Silný program pro silné Česko (ODS); IM 2

16 procent

  • nEUhneme (TOP 09); IM 5

11 procent

  • Pusťte nás na ně! (Piráti); IM 5

Zdroj: agentura Median pro ČT