Šnábl může být v kauze s tramvajemi v klidu

Podle policie je odměna deset milionů korun Radku Šnáblovi za jednání o slevě na dodávku pražských tramvají přiměřená. Kauza moderních tramvají dodávaných Škodou Transportation, v níž se někdejší spojenec exministra financí Miroslava Kalouska v minulosti angažoval, tak skončila u ledu.

Podle policie Radek Šnábl obdržel odměnu od pražského dopravního podniku v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podle policie Radek Šnábl obdržel odměnu od pražského dopravního podniku v... | foto: ČTK
Podle policie Radek Šnábl obdržel odměnu od pražského dopravního podniku v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Protikorupční policie odložila vyšetřování někdejšího klíčového spojence exministra financí Miroslava Kalouska. Odborník na mezinárodní arbitráže a dnes vlivný podnikatel Radek Šnábl podle vyšetřovatelů za své poradenství vyinkasoval miliony korun z Dopravního podniku hlavního města Prahy oprávněně. Vyplývá to z policejního usnesení z druhé poloviny května, které mají LN k dispozici.

V případu šlo o to, že hlavní město usilovalo o zlevnění dodávky nových tramvají od Škody Transportation. Dlouhou dobu se politikům nedařilo s plzeňskými manažery domluvit. Až poradce Šnábl dotáhl vyjednávání do konce. „Jeho politický vliv umožnil snížení nároků hlavního města Prahy na změnu smluvních podmínek,“ poznamenali si vyšetřovatelé při prověřování případu.

Odměna za vliv

Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) zahájil trestní řízení pro podezření, že dopravní podnik vyplatil Šnáblově společnosti Red Signal Advisory z Velké Británie (zprostředkovatelem byla česká firma Parles) odměnu ve výši deseti milionů korun neoprávněně. Vyšetřovatelé řešili klíčovou otázku, zda dopravní podnik měl důvod objednávat Šnáblovy služby, když už společnost z minulého období disponovala řadou analýz a posudků.

Podle policistů Šnábl disponoval vlivem, díky kterému dokázal management Škody Transportation přimět ke vstřícným krokům vůči městskému dopravci.

Jak vyplývá z usnesení, útvar prověřování kauzy dne 22. května oficiálně odložil a dospěl k zajímavému závěru: Šnábl s představiteli Škody Transportation neřešil nic, o čem by předtím dopravní podnik a vedení města s plzeňským strojírenským gigantem nejednaly.

Podle policistů však Šnábl – na rozdíl od pražských politiků v čele s exprimátorem Tomášem Hudečkem (tehdy za TOP 09, dnes nestraník) a bývalým radním pro dopravu Jiřím Pařízkem (TOP 09) – disponoval vlivem, díky kterému dokázal management Škody Transportation přimět ke vstřícným krokům vůči městskému dopravci.

„Vstup Radka Šnábla do takto zablokovaného jednání přinesl možnost dalšího jednání, neboť vstupoval do jednání jako člověk, který měl podporu z řad politické reprezentace, která byla dána jeho působením na ministerstvu financí pod vedením Miroslava Kalouska a zároveň pozitivní referencí od Miroslava Kalouska, kterou respektoval jak generální ředitel Ďuriš, tak primátor Hudeček,“ napsali policisté do textu usnesení.

Vyšetřovatelé také dodali důležitou informaci: že po Šnáblově nástupu politici ustoupili od svého původního záměru – vyjednat menší množství objednaných tramvají, kterých město ani tolik nepotřebuje. Protikorupční útvar v závěru svého rozhodnutí konstatoval, že peníze vyplacené dopravním podnikem Šnáblovi je třeba vnímat vedle poskytování konzultačních služeb i jako „odměnu za uplatnění vlivu“.

Sporných 10 milionů

Těmi, kdo měli v dopravním podniku dle protikorupční policie Šnáblovi umést cestu, byli vysoce postavení manažeři společnosti – generální ředitel Jaroslav Ďuriš a finanční ředitelka Magdalena Češková. Měli se tím dopustit spáchání trestného činu porušení povinností při správě cizího majetku. 

Snížení počtu strojů se vyjednat nepodařilo, Šnábl domluvil „pouze“ rozložení splátek do více let, zabudování klimatizací a wi-fi do nových souprav.

Největší městské firmě v republice měla vzniknout škoda ve výši odměny pro Šnáblovu firmu – tedy deset milionů korun. Tuto odměnu si firma vysloužila právě za poradenství v otázce vyjednávání o slevě v zakázce na dodávku nových tramvají od Škody Transportation. Původní představou politiků – zejména exprimátora Tomáše Hudečka – bylo snížení objednané dodávky 250 tramvají za úctyhodných 19 miliard korun.

Snížení počtu strojů se vyjednat nepodařilo, Šnábl domluvil „pouze“ rozložení splátek do více let, zabudování klimatizací a wi-fi do nových souprav. V posudku dopravního podniku od společnosti Deloitte stojí, že Šnábl tak městské společnosti ušetřil 637 milionů.

„Někdo se lekl“

Šnábl celý případ považuje za absurdní. „Můj osobní názor je, že se někdo lekl, že bych mohl dopravnímu podniku ušetřit ještě víc peněz než dosud. V dopravním podniku existují různé zájmy. U mě policie kontrolovala dokonce to, jestli jsem neplatil kampaň TOP 09 nebo jestli jsem někomu nedával provizi za zprostředkování zakázky,“ řekl někdejší vedoucí oddělení mezinárodní ochrany investice na ministerstvu financí.

Průběh vyšetřování kauzy byl zajímavý. Zhruba tři týdny před tím, než bylo vyhotoveno finální usnesení přestat kauzu vyšetřovat, odešli od policie dva ze tří detektivů, kteří Šnábla vyšetřovali. Jan Heřman a Radek Kukla, kteří ukončili policejní poměr na začátku května, ale nechtějí o důvodech svého odchodu hovořit.

Předvolební dohoda

Zhruba tři týdny před tím, než bylo vyhotoveno finální usnesení přestat kauzu vyšetřovat, odešli od policie dva ze tří detektivů, kteří Šnábla vyšetřovali.

Před loňskými komunálními volbami se spekulovalo, že Tomáš Hudeček uhájil pozici lídra kandidátky pražské TOP 09 právě proto, že ustoupil svému stranickému nadřízenému Kalouskovi, a rada města pod jeho vedením umožnila Šnáblovi vstoupit do jednání s plzeňskou Škodovkou. Tehdy politici tuto interpretaci odmítali potvrdit.

Ovšem ve světle usnesení o odložení výše zmiňovaného případu se to jeví jako velmi pravděpodobné. Hudeček navíc při výslechu na policii uvedl, že se Šnáblem se zná už z doby, kdy mu bylo v březnu 2013 sděleno obvinění v kauze Opencard. Seznámil je prý tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek.

Tramvaje ForCity

Přestože jde o supermoderní a „superdrahé“ tramvaje, až nyní budou do vagonů zabudovány wi-fi a klimatizace. Tyto vymoženosti si město za vedení primátora Pavla Béma v roce 2005 neobjednalo.

  • Dopravní podnik ve vlastnictví hlavního města uzavřel v roce 2006 dvě smlouvy se Škodou Transportation na dodávku celkem 250 tramvají (50 a 200 kusů) za zhruba 19 miliard.
  • Tramvaje měla Praha splatit do roku 2018. Na to však finančně nestačila.
  • Po angažování Radka Šnábla ve vyjednávání podepsal dopravní podnik v květnu 2014 s dodavatelem dodatek ke smlouvě. Splátky byly prodlouženy o čtyři roky a dodané tramvaje mají být dovybaveny wi-fi a klimatizací.
  • Pro podnik to znamená, že namísto 2,2 miliardy korun ročně v letech 2015 až 2018 bude potřebovat ročně 1,1 miliardy do roku 2022.
  • Podle posudku dopravního podniku od společnosti Deloitte ušetřil Šnábl městské společnosti 637 milionu.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.