Slípka týraná v kleci přes nás neprojde

„Nechceme mít prodejny vytapetované akcemi a s konkurencí řetězců bojovat cenou. To ani není možné,“ říká v rozhovoru ředitel skupiny Sklizeno Petr Borkovec rok po fúzi se značkami My Food a Náš Grunt. Největší tuzemský řetězec s biopotravinami se chystá rozšířit nabídku online prodeje a expandovat pod jiným názvem na Slovensko.

Petr Borkovec, ředitel skupiny Sklizeno. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Borkovec, ředitel skupiny Sklizeno. | foto: Foto František VlčekMAFRA
Petr Borkovec, ředitel skupiny Sklizeno.

Ředitel skupiny Sklizeno Petr Borkovec v rozhovoru mimo jiné říká: „Farmářské téma bylo pro Sklizeno i pro Náš Grunt super téma na rozjezd. Sice chceme farmářům poskytnout platformu pro prodej, ale jde primárně o zákazníka, který má mít místo s kvalitními produkty. Máme takový semafor výrobků: zelené, oranžové, červené. Typické je to u vajíček.“

LIDOVÉ NOVINY: Prodejci potravin mají ještě v živé paměti takzvanou máslovou krizi. Jak se tato událost dotkla vás jako prodejce farmářského másla, které se tak cenou přiblížilo tomu běžnému?

BORKOVEC: I nám výrobci psali: není smetana, není máslo. Rychle se u nás vykupovalo. Lidi si máslo schovávali do zásoby. Když jsem viděl video, že se zákazníci v Albertu poprali o máslo pod 40 korun, podíval jsem se, za kolik ho prodáváme my. Bylo to kolem 60 korun, i teď je to nějakých 64,90. Máslo jsme nezdražovali, protože přecenit zboží je pro nás práce jako blázen. Nejsme korporace.

LIDOVÉ NOVINY: Ceny másla přestaly růst, nyní ale zase zdražují vajíčka, kvůli fipronilové aféře. Farmáři řekli, že zdraží, jakmile je ceny klecových vajec doženou. To už se vás nějak dotknout muselo...

Máslo jsme nezdražovali, protože přecenit zboží je pro nás práce jako blázen. Nejsme korporace.

BORKOVEC: Nárůst ceny vajec byl v poslední době asi o 20 procent. V jedné fázi jsme jich také měli nedostatek. Obecně je to oblast, kde ke zdražování dochází už jen z toho důvodu, že poptávka převyšuje nabídku. Pokud nedovážíte z Polska, je to problém ve všech kategoriích vajec. Zejména v případě jedniček – chov ve volném výběhu – a nulek – chov v ekologickém zemědělství. Proto jsme také letos pomohli jednomu chovateli postavit halu za půl milionu korun. Měli jsme tak od něj exkluzivní odběr vajíček, což bylo velmi prozíravé.

LIDOVÉ NOVINY: Před dvěma lety se psalo o spolupráci Sklizena s Ježkovým statkem, který jste prezentovali jako farmářský podnik. Ve skutečnosti své produkty nechává vyrábět u běžných velkochovatelů. Stále jeho produkty nabízíte?

BORKOVEC: Nabízíme, ale Ježkův statek žádný problém neměl. Aféru vyprovokoval prodejce, který chtěl být zalistovaný. Byl to spíše konkurenční boj. Pak byl na webu špatný popis, který neodpovídal realitě. Ale Ježkův statek jsme odebírali, protože to dělá dobře. Výrobu pod Ježkovým kopcem má a nějakou výrobu konsoliduje z okolních farem.

U kuřat jsou pro nás zástupci kvality Rašovice a Loužná. I Raciola ale umí speciální kuře, které je české, krmené jasně danými směsmi.

Když se na web povídáte teď, je to profesionálnější. Dokud jsme se nespojili, měli jsme malý tým. Dnes už má centrála pár desítek zaměstnanců a jsme schopní si dodavatele ohlídat. Dokonce produkty namátkově testujeme v laboratoři.

LIDOVÉ NOVINY: Od aféry s Ježkovým statkem jste změnili prezentaci značky. Dříve jste byli prodejnou farmářských produktů. Proč se dnes prezentujete jako prodejci zdravého jídla?

BORKOVEC: Farmářské téma bylo pro Sklizeno i pro Náš Grunt super téma na rozjezd. Sice chceme farmářům poskytnout platformu pro prodej, ale jde primárně o zákazníka, který má mít místo s kvalitními produkty. Máme takový semafor výrobků: zelené, oranžové, červené. Typické je to u vajíček.

Slípka týraná v kleci přes nás neprojde. Na podestýlce ji sice tolerujeme, ale jen jako velký doplněk. U kuřat jsou pro nás zástupci kvality Rašovice a Loužná. I Raciola ale umí speciální kuře, které je české, krmené jasně danými směsmi. Je to spíše ta oranžová, ale můžeme se za to postavit. Cokoli jiného s nejasným původem je už červená.

LIDOVÉ NOVINY: Může tento „semafor produktů“ někde vidět i zákazník?

Do budoucna chceme kodex zabudovat i do prodejen, kde budou jednotlivé kategorie přímo vedle sebe. Zákazníkovi ukážeme, že tohle je bio vyzrálé hovězí a tohle farmářské hovězí. Ať si vybere sám.

BORKOVEC: V kodexu, který visí na našem webu. Je v něm popis pro všechny druhy potravin, aby se už nemohla stát aféra Ježkův statek. Do budoucna chceme kodex zabudovat i do prodejen, kde budou jednotlivé kategorie přímo vedle sebe. Zákazníkovi ukážeme, že tohle je bio vyzrálé hovězí a tohle farmářské hovězí. Ať si vybere sám.

LIDOVÉ NOVINY: Kdy tato označení zavedete do prodejen?

BORKOVEC: To zatím není priorita, protože je umíme jen v některých sortimentních kategoriích. Možná to příští rok zavedeme u masa a vajíček, u nichž může být řečeno, co je zelená, oranžová nebo červená.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké jsou další plány Sklizena na příští rok?

BORKOVEC: Musíme po sobě uklidit, konsolidovat celou skupinu a rebrandingovat prodejny. Pořád stavíme nové. Teď budeme otvírat prodejnu v Dobřichovicích, v únoru bude nová pobočka v Dejvicích. Otvírat budeme i na Slovensku. Na přelomu března a dubna bychom tam měli mít dvě nové prodejny a zároveň se tam bavíme se sítí menších asi osmi prodejen s kvalitními potravinami.

Velká věc bude také v lednu pilot mobilní aplikace Sklizeno, která umožní nákup online z nabídky konkrétní prodejny. Budeme testovat i roznos do dvou kilometrů i zaplacení nákupu v aplikaci z karty.

Přešly by pod náš koncept a vytvořili bychom tak slovenskou dceru. O koho jde, zatím prozradit nemohu. Nebudeme se jmenovat ani Sklizeno, protože na Slovensku to nic neznamená. Velká věc bude také v lednu pilot mobilní aplikace Sklizeno, která umožní nákup online z nabídky konkrétní prodejny. Budeme testovat i roznos do dvou kilometrů i zaplacení nákupu v aplikaci z karty.

LIDOVÉ NOVINY: Je ve vašich plánech i bezobalový prodej?

BORKOVEC: Vyzkoušeli jsme jej v Olympii. Nejdříve s moukou, těstovinami, pak i oříšky – a moc to nefunguje. Možná to jde proti tomu, co zákazník chce. Zatím. Ostrůvek s bezobalovým prodejem bych chtěl vyzkoušet ještě ve větším a zjistit, jaký sortiment vůbec dává smysl.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké produkty jsou ve Sklizeno teď nejprodávanější?

Ostrůvek s bezobalovým prodejem bych chtěl vyzkoušet ještě ve větším a zjistit, jaký sortiment vůbec dává smysl

BORKOVEC: Především čerstvé věci. Zákazníci nás totiž nevyužívají na velké nákupy. Nejede k nám rodina na víkendový nákup s velkým vozíkem. Spíše nás využívají na denní doplňovací nákupy. Největší kategorii proto představuje pečivo, primárně bezlepkové. A pak to jsou samozřejmě šunky, sýry, mléčné výrobky, vejce.

V centrech hraje velkou roli gastro: naše cukrárna, kde jsou trendem makronky, pak studená i teplá výroba. V místech, kde nabízíme ovoce a zeleninu, představují 15 procent tržeb. Hodně prodáme také suchých výrobků, oříšky všeho druhu, zdravých raw či proteinových tyčinek.

LIDOVÉ NOVINY: V jaké oblibě je u zákazníků e-shop Sklizena?

BORKOVEC: E-shop nám i s FreshBedýnkami dělá nějakou desetinu tržeb. Žádná sláva. Je specializovaný především na bio ovoce a zeleninu. Nečerstvý sortiment je spíše takový doplněk. E-shop nám dnes dělá pár milionů obratu ročně. Denně uděláme asi 30 nebo 40 nákupů, což je proti prodejnám hrozně málo. V obchodech máme i 200 tisíc zákazníků měsíčně. Na webu asi jen 800.

LIDOVÉ NOVINY: Co s tím chcete dělat?

Nejede k nám rodina na víkendový nákup s velkým vozíkem. Spíše nás využívají na denní doplňovací nákupy. Největší kategorii proto představuje pečivo, primárně bezlepkové.

BORKOVEC: V onlinu chceme růst především přes FreshBedýnky, online catering nebo online na prodejnách. Věříme, že mobilní aplikace bude představovat větší objem. Na Smíchově nebo na Chodově je sortiment slušně široký a nákup budeme schopni dodat do 30 minut.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se změnila konkurence bio a farmářských prodejen od doby, kdy jste začínali?

BORKOVEC: Tehdy tu byly tři firmy. Sklizeno, Náš grunt a My Food, což je teď jedna firma.

LIDOVÉ NOVINY: Country Life nevnímáte jako konkurenci?

BORKOVEC: V jistém segmentu možná, ale jsou ještě hodnotově vymezenější. Nikdy nebudou mít maso, čerstvou nabídku sotva zavedli. Je to ale hezký koncept a pro nás jsou spíše značka, se kterou bychom měli spolupracovat. Některé produkty od nich i odebíráme. Pokud bychom naše prodejny postavili vedle sebe, tak by na sobě asi kanibalizovaly.

E-shop nám dnes dělá pár milionů obratu ročně. Denně uděláme asi 30 nebo 40 nákupů, což je proti prodejnám hrozně málo. V obchodech máme i 200 tisíc zákazníků měsíčně. Na webu asi jen 800.

Větší konkurenci vidím v řetězcích. Tam nakupuje většina lidí. Potřebujeme se proti nim vymezit, protože si do prodejen dají obrázek farmáře a říkají, my jsme také farmáři. Ale vyzrálé maso u nich nekoupíte. Jasně, mají i dobré věci bez chemie, ale hledejte je mezi 15 tisíci položkami. Pak mají na výloze farmáře, kterého chudáka kvůli snížení ceny vyždímali.

LIDOVÉ NOVINY: Jak funguje spolupráce s farmáři u vás?

BORKOVEC: Nemáme tak velkou vyjednávací sílu, takže je mnohem víc partnerská. Do některých projektů také vstupujeme investičně. Pomůžeme jim pročistit historické finanční problémy a máme to jako společný projekt, v němž zůstává majitel s majoritou, a my mu pomáháme zefektivnit výrobu. Problémem v Česku je, že chemik Babiš a pár jemu podobných mají brutální průmyslovou výrobu potravin a vedle toho jsou dovozci produktů z Polska.

Větší konkurenci vidím v řetězcích. Tam nakupuje většina lidí. Potřebujeme se proti nim vymezit, protože si do prodejen dají obrázek farmáře a říkají, my jsme také farmáři. Ale vyzrálé maso u nich nekoupíte.

Pak je tu pár drobných hráčů, kteří jsou neprofesionální. Nemají peníze, zázemí, musejí dělat obchod, logistiku, skladování i výrobu najednou. Jejich obaly jsou amatérské. A mají jen svůj produkt. Například Farma Struhy má skvělé produktové portfolio. Ale paní, která u nich dojí, je zároveň manželkou farmáře a stará se i o účetnictví. My neumíme produkt ani výrobu. Oni to dělají perfektně. Chceme jim proto dát možnost, aby se věnovali jenom produktu.

LIDOVÉ NOVINY: Zmiňované řetězce jsou pověstné akčními nabídkami a jsou pro ně formou konkurenčního boje. Jak pracujete se slevami a akcemi vy?

BORKOVEC: Děláme je jen výjimečně a není to cesta, kterou chceme a můžeme jít. Ceny máme nastavené férově a snažíme se je držet, aby byly pro zákazníka předvídatelné. Když už akci děláme, je naší prioritou, aby měla přímý přínos pro zákazníka i dodavatele – ochutnávky, případně zvýhodněná větší balení typu dva plus jedna. Nechceme mít prodejny vytapetované akcemi a rozhodně nechceme s konkurencí v podobě řetězců bojovat cenou. To ani není možné.

Sklizeno

  • Původně brněnský řetězec bio a zdravých potravin, který založil David Kukla v roce 2011.
  • V Česku a na Slovensku má více než 50 prodejen. Firma provozuje i bistra, catering, online obchod a od listopadu i samoobslužné automaty Fresh Point, jež dodává do kanceláří.
  • Loni se Sklizeno spojilo s prodejnami farmářských produktů My Food a Náš Grunt. Do firmy tak vstoupili podnikatelé Petr Borkovec a Aleš Kotěra. Celá skupina loni utržila na 520 milionů korun.
  • Poslední akvizicí společnosti se letos v listopadu stalo propojení s projektem FreshBedýnky. Jeho dosavadní majitel Martin Ducháček po fúzi získal pětiprocentní podíl ve Sklizenu.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.