Školy

Libor Grubhoffer: Naše společnost čeká na katarzi

Rektor Jihočeské univerzity Libor Grubhoffer.

Loni v červnu se zastal Martina C. Putny, jehož prezident odmítl jmenovat profesorem. Od té doby nebyl dvakrát pozván na ceremoniál při udílení státních vyznamenání 28. října. V rozhovoru rektor Jihočeské univerzity mimo jiné podotýká: „Naše naděje je v mladých lidech... Přijde mi ale zvláštní, jak odtažitý je od nich nynější establishment.“

Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupcí a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A sledovat paralyzování společnosti organizovaným sobectvím.

„Znáte je z televize“ aneb Národní rada pro celebrity

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD)

Dle ministra školství by v Národní radě pro vzdělávání měli být odborníci schopni „průřezově obsáhnout celou problematiku školství“ a „názorově pestří“. „Zatím zveřejněná jména a první výrok navrhovaného předsedy přípravného výboru rady však svědčí o opaku,“ píše Stanislav Štech.

Vysoké školy nevzdělávají. Jen umožňují nicnedělání.

Richard Arum, Josipa Roksaová, Aspiring Adults Adrift: Tentative Transitions of...

Kdo se rozhodne přečíst si knihu Josipy Roksaové a Richarda Aruma, musí počítat s tím, že na něho mnohokrát padne děs. Mladí lidé jsou nevzdělaní, obtížně vzdělavatelní a nedisciplinovaní – nejhorší ale je, že si svou neschopnost neuvědomují.

Srovnání výsledků vzdělávání? Zatím zlý pán...

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Program PISA od roku 2000 řadí země dle výkonů zhruba půl milionu žáků z asi 65 zemí. Kritika OECD a jejích projektů byla a dosud je v Česku tabu. Informace, co se objevuje v zahraničním tisku, mohou překvapit, píše Stanislav Štech.

Má být poznání pouze užitečné a praktické?

Humanitní, nebo technické vzdělání?

Ideál vzdělanosti byl rozmělněn. Převládá názor, že technické vzdělání dává obživu, zatímco humanitní je pouhé hloubání bez přidané hodnoty pro společnost. Kdo zodpovídá za záměnu vzdělání za informace?

Jak se pozná dobrá škola a dobrý učitel?

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Základní a střední školy se připravují na další školní rok a ministerstvo školství pod vedením Marcela Chládka jim připravuje řadu změn. Jedním z problémů českého vzdělávacího systému, o kterém se příliš nemluví, je řízení škol, píše Janek Wagner.

Janek Wagner 25.8.2014

Skutečně škola zabíjí touhu po vzdělání?

Skutečně škola zabíjí touhu po vzdělání?

Ani závěry některých textů, které se nedávno věnovaly mezinárodním šetřením, nebrání sugerovat, že vyšší výskyt českých žáků ve skupině těch, kteří školu nemají rádi, a nižší zastoupení těch, kteří tvrdí opak, se musí promítnout do špatných vzdělávacích výsledků. Polemika Stanislava Štecha.

Zabíjí škola touhu po vzdělání?

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

V roce 2001 pouze 32,6 procenta českých čtvrťáků naprosto souhlasilo s výrokem „Jsem rád ve škole“. Bylo to nejnižší procento ze všech 34 zemí v mezinárodním testu TIMSS...

Jan Libich 11.8.2014

O rovnostářství aneb Jak (ne)měřit kvalitu vysokých škol

Diversifikace škol.

O kvalitě českých VŠ a jejich fakult máme jen kusé informace – i proto zůstává jejich financování rovnostářské. To zase nemotivuje ke kvalitě. A málo peněz pro kvalitnější pracoviště vede k tomu, že těch špičkových máme poskrovnu.

Jak okysličit české vysoké školství

Pěstujeme si na vysokých školách místo jedinečných osobností tak trochu masově vyráběné roboty? Kde skončí utilitárnost vzdělání, jemuž chybí onen klasický vzdělanostní korpus?

V biologii se pro křížení příbuzných jedinců ujal termín „inbreeding“. Důsledky? Přenášení vad do dalších generací i snížení plodnosti. Stejné slovo se vžilo i pro neblahou praxi, kdy vysoká škola odchová své absolventy, kteří ale zůstávají v domácím „chovu“. A sami pak vychovávají jedince téhož druhu.

ČVUT hledá viníky rozkrádání menz a kolejí

Co se skrývalo za dveřmi Správy účelových zařízení ČVUT? Celkem 107stránková analýza odhaluje, že to nebylo nic moc pěkného: desítky pochybení z let 2007 až 2011.

Předražené nákupy, pletichy při výběrových řízeních, nevypověditelná smlouva. Takové jsou závěry auditu, který ukazuje, že se v letech 2007 až 2011 na kolejích a menzách ČVUT „nepraly“ jen lůžkoviny. Podle zjištění ČESKÉ POZICE případ stále prošetřuje policie. Univerzita podala na neznámého pachatele trestní oznámení a zvažuje žaloby o náhradu škody.

Kdo může za špatné výsledky maturitních zkoušek?

maturita

Léta sledujeme klesající požadavky na děti ve školách a podléháme iluzi, že bez vysokých nároků budeme dosahovat výborných výsledků. Iluzi, že když se to ve školách bude dělat dobře, půjde to dětem samo. Řešení? Podívat se, poučit se a sdílet.

Jiří Kuhn 30.6.2014

Rektor UK: Ministr Chládek se snaží naslouchat

Rektor Univerzity Karlovy, profesor Tomáš Zima, byl děkanem 1. lékařské fakulty...

„Do politiky mají chodit lidé, kteří něco dokázali,“ říká profesor Tomáš Zima v rozhovoru pro ČESKOU POZICI. A mimo jiné si pochvaluje spolupráci s ministrem školství Marcelem Chládkem (ČSSD).

Martin Rychlík 27.6.2014

Rektorka VŠE: Nejsme filozofové. A děkan Ševčík se bát nemusí

Rektorka Vysoké školy ekonomické v Praze Hana Machková.

Nastupující rektorka Vysoké školy ekonomické Hana Machková se rozhodla nepíchat do vosího hnízda a neiniciovat kroky k odvolání děkana Národohospodářské fakulty Miroslava Ševčíka, za nímž se vleče několik kauz. V obsáhlém rozhovoru s ČESKOU POZICÍ rovněž objasňuje, jak bude chtít profilovat VŠE.