Školy

Zeman a (ne)jmenování profesorů: Konec éry lustrování?

Miloš Zeman 5. listopadu 2014 během rozhovoru pro MF Dnes.

Prezident Miloš Zeman odmítl jmenovat tři profesory a vzbudil tím rozhořčenou reakci akademické obce. Celá aféra má však více aspektů. Inteligentní společnost by z toho dokonce mohla vyjít posílena.

České vysoké školství mezi idejemi a každodenností

John Henry Newman, Idea univerzity

Mají vysoké školy vychovávat úzce profilované experty, nebo naplňovat ideu svobodného vzdělávání? Mají být badatelskými, nebo vzdělávacími institucemi?

Život matematika Petra Vopěnky se zatměl jako Slunce

Bývalý ministr školství Petr Vopěnka (1935–2015).

Množinový teoretik pedagog a ministr, který zemřel v pátek 20. března, svým zaujetím historickými a filozofickými tématy matematiku neopustil.

Jak zlepšit výuku? Také plošným shromažďováním dat.

Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Learning with Big Data: The Future of...

Použití moderních technologií ve školním vzdělávání by se mělo mnohem více zaměřovat například na plošné shromažďování dat – Big Data – a jejich efektivní využití. Ta především umožňují přizpůsobení učebního plánu jednotlivým žákům.

Státní maturity: v Rakousku spíš frustrace než radost

Motivy pro zavedení maturitní zkoušky, která bude zčásti shodná pro všechny...

Motivy pro maturitní zkoušku částečně shodnou pro všechny školy jsou u našich sousedů podobné jako u nás – zejména férovost a stanovení povinného penza, co musí zvládnout každý, kdo se chce prokazovat středoškolským titulem. Panují však i obavy, že nová forma maturity povede spíše k biflování a učení se jen kvůli závěrečnému testu.

Nestydatá hloupost: Škola života – nejlepší škola

Konrad P. Liessmann, Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift

Školu označujeme za užitečnou, pomáhá-li lépe zvládat každodennost, uskutečňovat naše sny. „Reálně“ žijeme, začleňujeme-li se do společnosti a využíváme jejích možností. Je-li škola prostředkem k takovému životu, jsou jí přisuzovány takřka nadpozemské schopnosti. Lze dokonce tvrdit, že jsme si ze vzdělání vytvořili sekulární náboženství.

Národní univerzita? Mrtvý koncept

Jaroslav Miller studoval na Středoevropské univerzitě v Budapešti, poté v Oxfordu, působil v Německu (Lipsko, Marburg, Münster), USA a v západoaustralském Perthu.

„České republice chybí cíl. Velkou vizí by mohlo být dobudování občanské společnosti, k níž máme ale ještě pořád daleko,“ říká v rozhovoru historik Jaroslav Miller, rektor Univerzity Palackého v Olomouci. Ta sází na mezinárodnost, výzkum a spolupráci se svými absolventy i olomouckou radnicí, kde působí mnoho lidí z této univerzity.

Martin Rychlík 15.12.2014

Proč české školáky učení nebaví – a proč to nikoho nezajímá

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Zabíjí škola touhu po vzdělání? Mezinárodní šetření žáků PISA i další ukazují, že čeští školáci školu a učení příliš neoblibují. Je problém v datech těchto šetření, jak jejich výsledky vnímá Stanislav Štech ve své polemice? Reakce Daniela Münicha.

Libor Grubhoffer: Naše společnost čeká na katarzi

Rektor Jihočeské univerzity Libor Grubhoffer.

Loni v červnu se zastal Martina C. Putny, jehož prezident odmítl jmenovat profesorem. Od té doby nebyl dvakrát pozván na ceremoniál při udílení státních vyznamenání 28. října. V rozhovoru rektor Jihočeské univerzity mimo jiné podotýká: „Naše naděje je v mladých lidech... Přijde mi ale zvláštní, jak odtažitý je od nich nynější establishment.“

Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupcí a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A sledovat paralyzování společnosti organizovaným sobectvím.

„Znáte je z televize“ aneb Národní rada pro celebrity

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD)

Dle ministra školství by v Národní radě pro vzdělávání měli být odborníci schopni „průřezově obsáhnout celou problematiku školství“ a „názorově pestří“. „Zatím zveřejněná jména a první výrok navrhovaného předsedy přípravného výboru rady však svědčí o opaku,“ píše Stanislav Štech.

Vysoké školy nevzdělávají. Jen umožňují nicnedělání.

Richard Arum, Josipa Roksaová, Aspiring Adults Adrift: Tentative Transitions of...

Kdo se rozhodne přečíst si knihu Josipy Roksaové a Richarda Aruma, musí počítat s tím, že na něho mnohokrát padne děs. Mladí lidé jsou nevzdělaní, obtížně vzdělavatelní a nedisciplinovaní – nejhorší ale je, že si svou neschopnost neuvědomují.

Srovnání výsledků vzdělávání? Zatím zlý pán...

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Program PISA od roku 2000 řadí země dle výkonů zhruba půl milionu žáků z asi 65 zemí. Kritika OECD a jejích projektů byla a dosud je v Česku tabu. Informace, co se objevuje v zahraničním tisku, mohou překvapit, píše Stanislav Štech.

Má být poznání pouze užitečné a praktické?

Humanitní, nebo technické vzdělání?

Ideál vzdělanosti byl rozmělněn. Převládá názor, že technické vzdělání dává obživu, zatímco humanitní je pouhé hloubání bez přidané hodnoty pro společnost. Kdo zodpovídá za záměnu vzdělání za informace?

Jak se pozná dobrá škola a dobrý učitel?

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Základní a střední školy se připravují na další školní rok a ministerstvo školství pod vedením Marcela Chládka jim připravuje řadu změn. Jedním z problémů českého vzdělávacího systému, o kterém se příliš nemluví, je řízení škol, píše Janek Wagner.

Janek Wagner 25.8.2014