Školy

Zima: Stát na vysoké školy sedm let kašlal

„Přežijí jen kvalitní vysoké školy,“ říká rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima....

Nemáme peníze, křičí univerzity. Občas ale někdo namítne, že tyto státem podporované instituce nehospodaří s finančními prostředky efektivně, a navíc nereflektují společenskou poptávku. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima v rozhovoru odpovídá i na nepříjemné otázky.

České vzdělávání čelí trestuhodné ignoranci

Jak funguje systém odměňování vědeckých pracovníků v Česku a jak v zemích, jež...

Je načase si říct, že chceme-li kvalitní vysoké školství, musíme ho zaplatit a zbavit se polovičatosti. Pokud budeme vědecko-pedagogické pracovníky platit polovičatě, někteří půjdou pracovat jinam a jiní budou pracovat napůl. Pokud si budou muset přivydělávat v montovnách, čeká montovna i Česko.

Jak diletantsky shrnout dějiny kartografie v Česku

Kateřina Jelínková, Česká kartografie

Některé pasáže knihy Kateřiny Jelínkové Česká kartografie vyznívají humorně, ale je to humor hořký až tragický. Odborná veřejnost by však měla být informována o zvrácených současných jevech.

Jan D. Bláha 11.4.2018

Manažerské řízení univerzit vede k centrálnímu plánování a šikaně

Univerzity šikany.

Samosprávná veřejná univerzita, která snoubí výzkum s výukou a již stát financuje, ale neřídí, je ostřeji kritizovaná. Zdá se, že se univerzitní model, jehož průkopníkem byl před 200 lety v Berlíně německý filozof Wilhelm von Humboldt, vyčerpal.

Jak odpovědnost na univerzitách nabyla škodlivých podob

Univerzity a veřejný zájem.

Otázka kvality intelektuální práce bude vždy zapeklitá, neboť její zodpovězení vyžaduje zasvěcený úsudek, nejen údajně objektivní měření. Společnost požaduje odpovědnost, ale mechanické aplikace tohoto požadavku jí přinášejí pouze její vnější projevy.

Návrat školních dílen: Možná do dvou let

Nářadí

Předmět školní dílny by měl opět ožít. Zpráva, že se mají vrátit do rozvrhu, se neobjevuje poprvé. Hovořila o nich už předchozí ministryně školství Kateřina Valachová. Školy zatím vyčkávají, jak se záměr vyvine. Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, ale doufá, že se jej tentokrát podaří prosadit.

Výzkum se plánuje velmi obtížně

Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice

„Rád bych, aby naše vzdělávací a výzkumné prostředí bylo dvojjazyčné. A to nejen mezi učiteli a studenty, ale i na dalších úrovních. Aby zahraniční pracovník mohl komunikovat aspoň v elementární angličtině,“ říká v rozhovoru Jiří Málek, nový rektor Univerzity Pardubice.

Václav Klaus mladší: Školský zákon je plný nesmyslů

Václav Klaus mladší.

„Uznávám právo na život, na to, že nikdo nesmí ubližovat druhému, právo na majetek. Ale právo na bydlení nebo vzdělání, to už vám musí někdo dát,“ říká v rozhovoru Václav Klaus mladší (ODS), předseda školského výboru Poslanecké sněmovny.

Stát platí za nedokončená studia každý rok desítky milionů korun

Studenti - ilustrační foto.

Až příliš studentů v Česku nedostuduje zvolený obor a mění vysoké školy. Anebo zanechá studia. Ze studií zahájených v roce 2011 na technických školách jich bylo v prvních čtyřech ročnících ukončeno 63 procent bez absolutoria.

Patří české veřejné vysoké školy do Evropy?

Jak funguje systém odměňování vědeckých pracovníků v Česku a jak v zemích, jež...

Databáze Web of Science jako ukazatel kvality výzkumu je na českých vysokých školách zakořeněna, přičemž minimálně od roku 2011 se používá k hodnocení databáze Scopus ze skupiny Elsevier.

Petr Polák 12.9.2017

Jak zlepšit postavení českých doktorandů aneb O prolomení tabu

Jak funguje systém odměňování vědeckých pracovníků v Česku a jak v zemích, jež...

Zastaralost, těžkopádnost a neflexibilita českého akademického systému má za následek ztrátu mezinárodní konkurenceschopnosti, finanční podhodnocení vysoce kvalifikované práce a prekérní postavení doktorandů a mladých vědců.

Martin Kočí 2.9.2017

Do školy nechodí. Učí se doma

Ilustrační foto: Škola.

Dětí, které se vzdělávají doma, přibývá. Nejčastěji jde o prvňáky. K prudkému zvýšení počtu individuálně vzdělávaných dětí přispělo i to, že od minulého školního roku je tato forma povolena už i na druhém stupni základní školy.

Absolventů učňovských oborů razantně ubývá

řemeslník - ilustrační foto

Počet mladých řemeslníků v tuzemsku trvale klesá. V roce 2005 se vyučilo více než 119 tisíc žáků, vloni už necelých 76 tisíc. Rok předtím jich bylo přitom o pět tisíc více. Největší propad zažívají nábytkářské a stavební profese. Problém je i v tom, že rodiče střední odborné školství kritizují a neoprávněně ho považují za podřadné.

Technika není pro mě, říkají si české dívky

Školáci (ilustrační foto)

Když se dívky rozhodují, čím se budou živit, vybírají si raději humanitní obory. Nezanedbatelný vliv mají rodiče. Technické firmy přitom o ženy velmi stojí.

Školský projekt se snaží kultivovat dětská srdce

Děti se učí v projektu Etické dílny®, jak si vážit svého těla.

Jak si vážit svého těla nebo jak správně naložit se svými financemi. Žáci se v rámci projektu Etické dílny® organizace Hope4kids učí rozvíjet pozitivní vlastnosti a nedostávat se do vleku špatných událostí.