Školy

Náš vzdělávací systém v mnohém připomíná školní dril 19. století

Studenti (ilustrační foto)

Český školský zákon dává prostor koexistenci a soutěži různých typů škol. Navzdory tomu vzdělávací systém nepřipravuje většinu mladých lidí, aby našli, rozvíjeli a uplatňovali svůj talent. Postoj společnosti k učitelům svědčí o přístupu k vlastní budoucnosti. Ten náš vypadá, jako by nám budoucnost byla lhostejná.

Pavel Kysilka 8.11.2018

Škola už dávno nemá monopol na informace a vzdělávání

Miroslav Hřebecký, programový ředitel infocentra o vzdělávání EDUin.

„Školství se snaží v mezích možností improvizovat, ale stále víc mu ujíždí vlak. V době prudkých změn, inovací a digitálních technologií nevystačíte s tím, že učíte 20 let staré věci 30 let starými pedagogickými metodami! Pro mnoho dětí je škola muzeem,“ říká v rozhovoru školský expert Miroslav Hřebecký.

Tisíce seniorů míří na univerzity. Ty kapacitně nestačí

Projekt Think Big. Naučíme seniory ovládat digitální fotoaparát.

Vysoké školy nestačí uspokojovat poptávku. Loni studovalo na univerzitách třetího věku 55 tisíc penzistů. Před osmi lety jich bylo o 20 tisíc méně. Senioři se nezapisují jen na „tradiční“ obory, zapisují i do kurzů „trendy témat“, jak je univerzity nazývají – tedy například astronomie, nanotechnologie, ale třeba i adiktologie

Masarykova univerzita kontroluje diplomky. Další školy to zvažují

Masarykova univerzita

Některé vysoké školy kvůli opisování tří ministrů v diplomových pracích z let 2004, 2005 a 2007 uvažují o jejich zpětných kontrolách. Byť se žádná aféra netýkala Masarykovy univerzity, brněnská škola, jež po roce 2008 zaváděla antiplagiátorské systémy, chce vědět, jak vedoucí či oponenti zvládali kontroly. Tím tlačí na ostatní školy.

Jak zlepšit úroveň našich škol

Motivy pro zavedení maturitní zkoušky, která bude zčásti shodná pro všechny...

Podle odborníků na vzdělávání nejvíce „hoří“ pět oblastí, kvůli nimž se české školství nemá šanci posunout vpřed. Podoba maturity nevyhovuje. Učitelé jsou podhodnocení. Změna financování školství. Nalákat mladé kantory. Jednotné přijímací zkoušky.

Jedna vláda a tři plagiáty

Vláda jmenovaná prezidentem Milošem Zemanem

Ministryni spravedlnosti Taťánu Malou (ANO) i ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála (ČSSD) doběhly hříchy z minulosti. V postech museli skončit kvůli opisování. Ze současné vlády může být klidný jen první místopředseda Jan Hamáček (ČSSD), který nedokončil Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy. Žádnou práci tudíž nenapsal.

Česku chybí až 300 tisíc řemeslníků. Učni se do letní praxe nehrnou

řemeslník - ilustrační foto

Letní stavební sezona se rozjela a těch, kdo pracují rukama, se nedostává. Vzhledem k tomu, že nezaměstnanost se dostala na rekordně nízkou hodnotu, spoléhaly firmy při výhledu na léto na učně, kteří teď mají prázdniny. Když už však učni docházejí na praxi, pak hlavně na povinnou během školního roku. Firmy proto shánějí řemeslníky.

Maturity se možná zásadně změní až v roce 2020

Státní maturity, Gymnázium na Zatlance

Současné nastavení maturit kritizuje řada učitelů i dalších odborníků na vzdělávání. Poukazují na to, že přibývá neúspěšných. V testu z matematiky propadla čtvrtina studentů, český jazyk nezvládla desetina. Ať už nová maturitní zkouška bude za dva roky vypadat jakkoliv, neměla by v testech už být nikdy chyba, jak se přihodilo letos.

Plaga po odvolání ředitele Cermatu uvažuje o změně maturit

Robert Plaga - ministr školství

Robert Plaga kvůli chybám odvolal ke konci května šéfa Cermatu Jiřího Zíku. Podle ministra je potřeba diskutovat o podobě maturit a o nastavení otázek a odpovědí. Uvažuje, že zkoušky dospělosti budou mít jen didaktickou část. Nyní se skládá z didaktického testu, písemné práce a ústní zkoušky.

Dětí cizinců přibývá. Školky na to ale nejsou připravené

Většina lidí by přivítala školky pro děti mladší tří let.

Počet dětí, které se nenarodily v České republice, ale chodí zde do mateřské školy, se už blíží deseti tisícům. Kvůli jazykové bariéře nicméně většina dětí s jiným než českým mateřským jazykem startuje vzdělávací dráhu v soukromých školkách. Státní mateřinky a ani školy nejsou příliš připravené.

Digitální vzdělávání v Česku zatím zaostává

Překážkou pro rozvoj a uplatnění distančního vzdělávání v České republice je i...

Správné používání otevřených vzdělávacích zdrojů (OER) má řadu pozitivních dopadů na vysokoškolské vzdělávání, špatné může negativně ovlivnit znalosti studentů. Loni se na pěti vysokých školách uskutečnil jejich výzkum. Většina respondentů používá OER stejně často či častěji než zdroje tradiční.

Zima: Stát na vysoké školy sedm let kašlal

„Přežijí jen kvalitní vysoké školy,“ říká rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima....

Nemáme peníze, křičí univerzity. Občas ale někdo namítne, že tyto státem podporované instituce nehospodaří s finančními prostředky efektivně, a navíc nereflektují společenskou poptávku. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima v rozhovoru odpovídá i na nepříjemné otázky.

České vzdělávání čelí trestuhodné ignoranci

Jak funguje systém odměňování vědeckých pracovníků v Česku a jak v zemích, jež...

Je načase si říct, že chceme-li kvalitní vysoké školství, musíme ho zaplatit a zbavit se polovičatosti. Pokud budeme vědecko-pedagogické pracovníky platit polovičatě, někteří půjdou pracovat jinam a jiní budou pracovat napůl. Pokud si budou muset přivydělávat v montovnách, čeká montovna i Česko.

Jak diletantsky shrnout dějiny kartografie v Česku

Kateřina Jelínková, Česká kartografie

Některé pasáže knihy Kateřiny Jelínkové Česká kartografie vyznívají humorně, ale je to humor hořký až tragický. Odborná veřejnost by však měla být informována o zvrácených současných jevech.

Jan D. Bláha 11.4.2018

Manažerské řízení univerzit vede k centrálnímu plánování a šikaně

Univerzity šikany.

Samosprávná veřejná univerzita, která snoubí výzkum s výukou a již stát financuje, ale neřídí, je ostřeji kritizovaná. Zdá se, že se univerzitní model, jehož průkopníkem byl před 200 lety v Berlíně německý filozof Wilhelm von Humboldt, vyčerpal.