Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Školné versus umístěnky: Naslouchejme i studentům

Zatímco gymnazisté se většinově domnívají, že studium na VŠ by měl financovat stát, studenti odborné školy souhlasí se spoluúčastí.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Š58i93m90o61n 92Č73u20d86a

14. 1. 2013 10:35
Socializmus, tfuj
Laskave uz narode konecne pochop, ze prosperitu vytvari vzdelani. Lide se vzdelanim jenom pouhou svoji existenci v pracovnim procesu naklady na sebe vrati nekolikanasobne. Nebo si snad nekdo mysli, ze nejaky delnasek ve fabrice nekdy neco hodnotneho pro ostatni prinese? Rozumne staty to uz pochopily a jenom za fakt, ze se clovek je prihlaseny na vysokou, dostane mesicne navic 500E. Muzou si to dovolit jednoduse proto, ze se tretina jejich rozpoctu nerozkrade. Jenom u nas se uvazuje o volovinach, jako je skolne a nebo zapisne, aby se zalataly diry, co vzniknou, kdyz si kamaradicci politiku presmeruji desidky miliar pro sebe.Hambaaaa!!!
0 0
možnosti

Tomz

14. 1. 2013 16:41
omyl
"Lide se vzdelanim jenom pouhou svoji existenci v pracovnim procesu naklady na sebe vrati nekolikanasobne." neplatí obecně a v každém případě. Především to neplatí v současném kolektivistickém systému, kdy je odtržena osobní odpovědnost jedince od financování vzdělání a kdy výrazná část absolventů končí v neproduktivním veřejném sektoru nebo v odvětvích regulavaných, zvýhodňovaných nebo dotovaných státem(=politici+úředníci a jejich kamáradi). A to je bohužel většina dnešní ekonomiky.Sice můžete "náklady vrácené několikanásobně" začít počítat z jejich dodatečného daňového výnosu (z jejich příjmů), ale to je v případě pracovních pozic veřejného sektoru a pozic vzniklých důsledkem regulace/dotací jen fikce. Jejich skutečná přidaná hodnota pro ostatatní může být nulová a dovolím si tvrdit, že v nemalé části případů záporná.Souhasím, že prosperitu vytváří vzdělání, tzn. vzdělání je nutnou podmínkou prosperity, ale nesouhlasím, že každé vzdělání vede k prosperitě. To neplatí ve svobodnětržní ekonomice, ani v kolektivisticky přerozdělující. Zatímco v té tržní svůj chybný výběr vzdělání zaplatí především sám student (a je tak motivován se chyb vyvarovat), tak chybný výběr v našem socialistickém školství zaplatí daňový poplatník, resp. všichni. Jednou v daních směřujícíh do rozpočtu škol a u některých podruhé ještě v okamžiku, kdy začnou absolventni "pracovat" ve veřejném sektoru.
0 0
možnosti