Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Školné versus umístěnky: Naslouchejme i studentům

Zatímco gymnazisté se většinově domnívají, že studium na VŠ by měl financovat stát, studenti odborné školy souhlasí se spoluúčastí.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
V

V.Hricák

18. 1. 2013 9:45
Při vší úctě ke vzdělaným a
Při vší úctě ke vzdělaným a inteligentním lidem,studenti nejsou samostatnou skupinou ve společnosti.Navíc,studentem je každý z nich pouze časově omezený úsek života.Nemůžou si proto diktovat podmínky a nemůžou ani diktovat podmínky okolní společnosti.Nemůžu si vybírat ze všeho ty nejlepší kousky a zátěž přenechat zbytku společnosti.Studenti chtějí bezplatné školství a reálné uplatnění po ukončení studia.To jsou ovšem socialistické vymoženosti.Zatímco zbytku společnosti bude ordinován reálný kapitalismus třicátých let,oni si budou vesele užívat bezplatného školství s vidinou,že po ukončení studia na mne čeká teplý kancl a nejméně průměrná mzda?Někdo by už naše studenty měl seznámit s realitou dnešní doby a postavit je nohama zpátky na zem.
0 0
možnosti
B

Brumla

31. 1. 2013 20:51
Existuje rada inteligentnich
Existuje rada inteligentnich argumentu pro zavedeni skolneho, ale ty vase mezi ne opravdu nepatri. Je to jen vase zavist, neznalost, zavist, neznalost a jeste jednou zavist a neznalost. 
0 0
možnosti
P

Prahaceskadomovmuj

15. 1. 2013 7:29
Hm, tak až začnou studovat,
tak velmi rychle obrátí...
0 0
možnosti
M

Msebek

14. 1. 2013 22:39
Stát na dobré školy nemá nikde na světě
 Na nejlepších školách světa se školné platí, a to dost velké. Kdo neví, které to jsou, ať se podívá  třeba na  http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/nebohttp://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012 A nejlepší studenti z celého svět se tam hrnou. Investice do vlastního vzdělání se jim bohatě vyplatí. Stát prostě dobré školy financovat nemůže, a náš už vůbec ne. Nemá na to peníze. Problémy s tím mají i státy bohaté, Německo, Británie apod. Máme tedy na výběr: Buď špatné školy se státem placeným školným, jako máme dnes. Anebo, alespoň pár dobrých škol, ale se školným.  Jinak to bohužel nejde, ani v bohatých zemích. Mimochodem: Naši nejnadanější a nejpracovitější studenti už dnes studují na lepších školách v cizině a školné tam platí, vysoké. Proč to nikoho nebere v úvahu, nikoho to nevzrušuje? Umístěnky jsou SMĚŠNÉ! Trh má existovat všude: Trh vzdělání i trh práce. Je srandovní, jak to někteří „kapitalisté“ najednou neuznávají. Právě průmyslové firmy mohou ovlivnit, zda ti nejnadanější mladí lidé budou jejich právníky nebo jejich inženýry! Prostě tím, koho lépe zaplatí.Když platí lépe právníky, tak ať se nediví, když chce většina ambiciózních na práva
0 0
možnosti
B

Brumla

31. 1. 2013 21:31
Problem vasi uvahy je v tom,
Problem vasi uvahy je v tom, ze se v podstate netyka tematu, zatimco vetsina spickovych skol je soukromych. Tematem debaty je zavedeni skolneho ve statnich skolach. V CR, ruku na srdce, skoly srovnatelne s Rutgers nebo Stanford nemame. V techto skolach se skolne plati, ale tam se platilo od jejich vzniku a byly tak od zacatku koncipovany. I v zemich, kde jsou spickove soukrome skoly, existuji statni skoly, kde se plati podstatne mensi skolne, ale vetsinou take nedosahuji kvality soukromych skol. Jejich kvalita ale nemuze byt odlisna dramaticky, nebot pak by tyto skoly pocitily i dramaticky odliv studentu. Da se tedy rict, ze konkurence kvalitnich soukromych skol pusobi kladne i na kvalitu skol statnich. Neni tajemstvim, ze v CR je to spise naopak: vetsina soukromych skol je kvalitativne hluboko pod urovni skol statnich. To se ale muze casem zmenit.Tim, ze se zavede skolne ve statnich skolach v CR, se nijak dramaticky nezvysi jejich kvalita. Je sice mozne ocekavat, ze se castecne zvysi kvalita vyuky, nebot soucasny system financovani VS kvalite vyuky aktivne brani diky prerozdelovani penez s ohledem na kvantitu absolventu. Az toto odpadne, kvalita vyuky se priblizne vrati na svou normalni uroven, kdy se ucitele i zaci budou snazit o urcity svuj standard. Ten bude ale stale limitovany soucasnym stavem skol, ktere jsou podfinancovane, nemaji kvalitni vyzkum, nelakaji zahranicni odborniky a vzhledem k mizerii platu a zatuchlym strukturam nejsou ani prilis atraktivni pro spickove navratilce ze zahranici. Jestli se to ma zmenit v dusledku zavedeni skolneho, tak to bude trvat minimalne 10 let. Prvni studenti tak vlastne budou trochu "podvedeni", protoze budou platit za stejne nekvalitni vzdelani, ktere meli jejich predchudci zadarmo.Co je ale horsi, vzhledem k "vyzralosti" nasi politicke reprezentace i nasi obcanske spolecnosti jako takove se da predpokladat, ze zavedeni skolneho na statnich skolach bude brano nikoli jako nastroj pro zlepseni kvality VS, ale jako prilezitost ubrat na statnim financovani. To nelze dopustit, protoze jedinym dusledkem takoveho opatreni bude to, ze budeme mit skoly drahe a nekvalitni, coz by byla smrtelna rana nasi dusevne zbidacele spolecnosti.Skolne ano, ale bude-li nastaveno inteligentne, tj. za nekolika predpokladu: 1. Jeho vyse bude stanovena s ohledem na platovy median v dane kvalifikaci v CR.2. Skoly budou systematicky nekolik let pripravovany na prichod systemu skolneho a bude kladen duraz na maximalizaci jejich kvality podporeny prislusnymi financnimi injekcemi.3. Bude zaveden system mimouniverzitnich instituci a nadaci, ktere budou poskytovat skolne na zaklade prokazane motivace a talentu zadatele.4. Bude zaveden system podpory pro znevyhodnene studenty, nemajetne studenty a rodice samozivitele, ktery bude mit o neco mekci kvalifikacni pozadavky nez system v bode 3.5. Vyucujicim VS musi byt administrativne odlehceno, nebot krome sve prace jsou v soucasne dobe nuceni zastavat i praci, kterou na spickovych skolach v USA delaji administrativni pracovnici a sekretarky. Nekteri VS ucitele u nas jsou nuceni travit papirovanim neprijatelnou cast pracovni doby. Situaci v CR i USA znam z vlastni zkusenosti. Bez tohoto opatreni nebude vyuka na skolach nikdy kvalitni.6. Je-li smyslem skolneho zvysit kvalitu skol a ne uvolneni prostredku pro plneni krabic od vina, pak zavedeni skolneho nesmi byt kompenzovano snizenim podpory vysokeho skolstvi ze strany statu (ktera neni v CR nikterak zazracna).Obavam se, ze inteligence, vzdelanost a moralni kvality nasich "celnych predstavitelu verejneho a politickeho zivota" neskytaji mnoho nadeji, ze by reforma skolstvi mohla probehnout ke zdaru veci. Proto je v soucasne dobe daleko lepsi strategii smirit se se soucasnym stavem a skolne nezavadet.
0 0
možnosti
ŠČ

Š75i58m29o14n 96Č20u80d12a

14. 1. 2013 10:35
Socializmus, tfuj
Laskave uz narode konecne pochop, ze prosperitu vytvari vzdelani. Lide se vzdelanim jenom pouhou svoji existenci v pracovnim procesu naklady na sebe vrati nekolikanasobne. Nebo si snad nekdo mysli, ze nejaky delnasek ve fabrice nekdy neco hodnotneho pro ostatni prinese? Rozumne staty to uz pochopily a jenom za fakt, ze se clovek je prihlaseny na vysokou, dostane mesicne navic 500E. Muzou si to dovolit jednoduse proto, ze se tretina jejich rozpoctu nerozkrade. Jenom u nas se uvazuje o volovinach, jako je skolne a nebo zapisne, aby se zalataly diry, co vzniknou, kdyz si kamaradicci politiku presmeruji desidky miliar pro sebe.Hambaaaa!!!
0 0
možnosti
T

Tomz

14. 1. 2013 16:41
omyl
"Lide se vzdelanim jenom pouhou svoji existenci v pracovnim procesu naklady na sebe vrati nekolikanasobne." neplatí obecně a v každém případě. Především to neplatí v současném kolektivistickém systému, kdy je odtržena osobní odpovědnost jedince od financování vzdělání a kdy výrazná část absolventů končí v neproduktivním veřejném sektoru nebo v odvětvích regulavaných, zvýhodňovaných nebo dotovaných státem(=politici+úředníci a jejich kamáradi). A to je bohužel většina dnešní ekonomiky.Sice můžete "náklady vrácené několikanásobně" začít počítat z jejich dodatečného daňového výnosu (z jejich příjmů), ale to je v případě pracovních pozic veřejného sektoru a pozic vzniklých důsledkem regulace/dotací jen fikce. Jejich skutečná přidaná hodnota pro ostatatní může být nulová a dovolím si tvrdit, že v nemalé části případů záporná.Souhasím, že prosperitu vytváří vzdělání, tzn. vzdělání je nutnou podmínkou prosperity, ale nesouhlasím, že každé vzdělání vede k prosperitě. To neplatí ve svobodnětržní ekonomice, ani v kolektivisticky přerozdělující. Zatímco v té tržní svůj chybný výběr vzdělání zaplatí především sám student (a je tak motivován se chyb vyvarovat), tak chybný výběr v našem socialistickém školství zaplatí daňový poplatník, resp. všichni. Jednou v daních směřujícíh do rozpočtu škol a u některých podruhé ještě v okamžiku, kdy začnou absolventni "pracovat" ve veřejném sektoru.
0 0
možnosti
G

Gaspard

14. 1. 2013 9:17
Zavedením umístěnek se stát zavazuje
k vytvoření pracovních míst v daném oboru. S pravomocí jde ruku v ruce i povinnost!
0 0
možnosti
SM

S. Marková

14. 1. 2013 8:39
Nezlobte se,
ale představa jakéhosi umísťování absolventů do oboru, je v době blížící se 10% nezaměstnanosti více než úsměvná.Jak by se to,například, kontrolovalo?Zřídí se na to speciální úřad?
0 0
možnosti
T

Tomz

14. 1. 2013 16:22
kdyby jenom jeden...
Úřad pro umisťování absolventů bude muset mít pro každé odvětví našeho socialistického hospodářství zvláštní odbor s pobočkami ve všech krajích.  Nad ním bude odvolací "Centrální úřad pro umisťování absolventů" řešící spory mladých soudruhů při nástupu do nových budovatelských pozic. Celé to bude zastřešovat Ministerstvo umisťování ČR, které bude mít v kompetenci především tvorbu analýz, dohled nad uvedenými úřady a přípravu centrálního plánu zaměstnanosti.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

14. 1. 2013 5:32
Když probíhala demonstrace
Když probíhala demonstrace jihočeských studentů,proti aktivní účasti komunistů v jihočeském krajském zastupitelstvu,chtěl jsem je jít také podpořit.S nápisem:Podporuji zavedení školného na vysokých školách.
0 0
možnosti