Škoda hledá lokalitu pro další závod. Spekuluje se i o Česku

Škoda stále ještě zvažuje, kde otevře svůj nový závod. Předpokládá se, že se bude rozhodovat mezi Bulharskem a Tureckem. Spekuluje se ale i o České republice, která v jedné z minulých variant vypadla kvůli velmi nízké nezaměstnanosti i potížím při rozšiřování závodu v Kvasinách. Finální rozhodnutí teprve padne.

Automobilka Škoda auto. Vjezd do fabriky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Automobilka Škoda auto. Vjezd do fabriky | foto: Hynek GlosLidové noviny
Automobilka Škoda auto. Vjezd do fabriky

Škoda dál zvažuje, kde otevře svůj nový evropský závod. Česko mělo být původně zcela mimo hru. V posledních dnech se ale o této možnosti stále více mluví. Například známý britský magazín Autocar po setkání s šéfem Škody Bernhardem Maierem napsal, že automobilka zvažuje výstavbu třetího závodu právě v Česku. Tiskové oddělení Škody dotaz LN, zda je zpráva důvěryhodná, nekomentovalo. „Prověřujeme možnosti ve čtyřech evropských lokalitách. Finální rozhodnutí padne během následujících měsíců,“ řekla jen mluvčí Škody Kamila Biddle.

Česko ze zvažovaných variant v minulosti vypadlo kvůli velmi nízké nezaměstnanosti i potížím při rozšiřování závodu v Kvasinách. Škoda mateřský koncern Volkswagen přesvědčila, že je vhodné vyrábět i část vozů Seat v Česku, jenže následně nedokázala pro nový závod sehnat dostatek českých zaměstnanců a situaci zachránil až dovoz agenturních pracovníků ze zahraničí. Oproti tomu například Španělsko, které bojuje s vysokou nezaměstnaností, o tuto investici přišlo.

Odbory se bouří

Německá agentura DPA s odvoláním na své zdroje v první polovině dubna napsala, že výběr se už zúžil jen na dvě lokality: Bulharsko a Turecko. Tak jednoduché to ale být nemusí. Finální rozhodnutí by mělo padnout až v listopadu. Zmíněné dvě varianty tak mohou být pozicí vedení koncernu, kterou si ale budou muset obhájit před dozorčí radou i akcionáři.

Variantu dalšího českého závodu v poslední době nově zmiňují i odboráři Škody. Podle nich je z českých regionů velký tlak, aby se tu závod postavil.

Odboráři Volkswagenu, kteří mají velký vliv na dozorčí radu, se v posledních týdnech začali proti novému závodu vymezovat. Vadí jim, že by měl vzniknout ve východní Evropě. Vede se i intenzivní debata o budoucnosti dalších evropských závodů firmy. Řadu z nich ohrožuje postupný nástup elektromobility i odklon od naftových motorů. Propouštění už Volkswagen oznámil v bratislavském závodě. Zaměstnanci trnou i v maďarské a polské motorárně. Odbory tak tlačí, aby se nový závod přistavěl k těmto lokalitám, které mají výhodu v tom, že mají zkušené zaměstnance i dostupnější dodavatele.

Variantu dalšího českého závodu v poslední době nově zmiňují i odboráři Škody. Podle nich je z českých regionů velký tlak, aby se tu závod postavil. „Intenzivně se hledal prostor tady v České republice, v určitých českých lokalitách se proto silně zajímali o to, zda by u nich mohl být umístěn,“ uvedl šéfodborář Škody Jaroslav Povšík pro týdeník Odborář, ovšem s tím, že o stavbě ví jen velmi málo a dostává jen zprostředkované dílčí informace.

Varianta Česko je pravděpodobně i jednou z možností ze srovnávacích studií, ty si ale nenechává vypracovávat jen automobilka, ale i jednotlivé země, aby ukázaly své přednosti. To, že se tak v této souvislosti zmiňuje Česko, nemusí znamenat, že jde o reálnou možnost.

Bulhaři slibují metro

Zvažované závody v Bulharsku nebo Turecku by měly vzniknout na zelené louce. Bulharsko navíc nemá s automobilovým průmyslem větší zkušenosti. Bulharsko je levná výrobní lokalita v rámci Evropské unie, Turecko je zase strategické místo na hranicích Evropy a Asie a výrobní závod se může Volkswagenu hodit v jeho snaze zvyšovat podíl na tomto perspektivním trhu – i když v současnosti je kvůli tamní ekonomické krizi na zlomku ještě nedávných čísel. V Turecku se v této souvislosti zmiňuje možný vliv německé politiky, pro kterou by investice v Turecku mohla mít strategický význam.

Bulharský deník Monitor s odvoláním na členy tamní vlády píše o tom, že Bulharsko má jasnou výhodu v nákladech. Výroba jednoho vozu je zde podle neupřesněné studie o 600 eur levnější než v Turecku.

Bulharský deník Monitor s odvoláním na členy tamní vlády píše o tom, že Bulharsko má jasnou výhodu v nákladech. Výroba jednoho vozu je zde podle neupřesněné studie o 600 eur levnější než v Turecku. Takový rozdíl by byl zásadní. Například v případě automobilky Peugeot se uvádělo, že výroba vozu ve slovenském závodě v Trnavě je o 700 eur levnější než v nákladné Francii. A právě tento rozdíl byl pro automobilku otázkou zisku nebo ztráty na prodaném autě.

Bulhaři nabízí i atraktivní lokalitu na předměstí Sofie, v blízkosti je letiště a dálnice a vláda Škodě slibuje to, že k novému závodu dovede nejen železnici, ale i metro, které zatím končí nedaleko.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.