„Skandální“ vize ředitele Rösela: Národní galerie by měla spolupracovat s Prahou

Šlo by však o průlom, protože ministerstvo kultury a pražský magistrát – a tudíž i jimi zřizované instituce – spolu vůbec nemluví.

Marie Reslová 11.5.2012

Svou vizi spolupráce Národní galerie (NG) s hlavním městem ve středu představil pražským zastupitelům z výboru pro kulturu její ředitel Vladimír Rösel. Nejpřekvapivější, ba skoro skandální na ní je, že něco tak samozřejmého už dávno nefunguje v praxi.  

Rösel by „rád s městem spolupracoval na visibilitě Národní galerie“. Představuje si, že by Praha mohla nabízet návštěvu NG jako zážitek v rámci svých marketinkových aktivit v oblasti cestovního ruchu, a naopak galerie by svou prezentaci důsledně spojovala se „značkou“ Prahy. Navrhuje také větší součinnost NG s Galerií hlavního města Prahy na společných tematických výstavách, které by se mohly stát „ikonami “ města.

Národní galerie chystá na prosinec velkou výstavu české moderny v jihokorejském Soulu a příští rok dvě další v Pekingu a Moskvě. Může v zahraničí prezentovat nejen své sbírky, ale zároveň s nimi zviditelní i Prahu, kde se tyto umělecké poklady nacházejí.

Nejpřekvapivější, ba skoro skandální je, že spolupráce NG s Prahou už dávno nefunguje v praxi

Röselův návrh vypadá jako banalita. Ale jen na první pohled. Mělo by obrovskou cenu, kdyby se podařilo jej uskutečnit. Kdyby se alespoň na tomto minimu spolupráce dokázala Praha dohodnout i s ostatními národními institucemi, které ministerstvo kultury v hlavním městě zřizuje a financuje.

Ministerstvo a magistrát spolu nemluví

Dva největší donátoři kultury v České republice, ministerstvo kultury a pražský Magistrát, a jimi zřizované instituce spolu totiž vůbec nemluví. A tedy ani nespolupracují. Občas sice lze zaregistrovat nějaké testovací krůčky, ale ty se brzy vytratí jak pověstná šlépěj z Čapkovy povídky kdesi v iracionálním politickém prostoru.

Velké kulturní instituce mají obrovskou provozní setrvačnost. Než se stačí něco dohodnout, prosadit a zavést, nastane změna v klíčové funkci nebo jsou rovnou nové volby a začíná se zas od začátku.

Krásným příkladem je příběh Národního divadla (ND) a Státní opery Praha (SOP). Možná deset let se mluvilo o tom, že by ze SOP, kterou ministerstvo kultury nezvládalo pořádně financovat, mohla být pražská metropolitní opera.

Před volbami 2010 tehdejší primátor Pavel Bém dokonce podepsal s ministrem Václavem Riedlbauchem jakési memorandum o budoucí spolupráci státu a města v SOP. Tehdejší radní pro kulturu Ondřej Pecha se zase se SOP domlouval na financování cyklu „metropolitních“ oper. Po volbách bylo všechno jinak.

Na ministerstvo nastoupil razantní Jiří Besser a byla schválena transformace a sloučení Národního divadla a SOP. I tak by bylo logické, aby se Praha v Národním divadle, které nabízí služby především Pražanům a zahraničním návštěvníkům hlavního města, nějak angažovala. Jak je zřejmé z návrhu Vladimíra Rösela, nemusí to být vždycky nutně finanční příspěvek.

Pražští radní se s ministryní kultury dosud nestihli sejít...

Také ředitel Národního divadla Ondřej Černý by si představoval, aby „Praha spolupracovala s Národním divadlem v oblasti marketingu a cestovního ruchu a zahrnula je do svého nabídkového portfolia“. Samozřejmě by přivítal i participaci Prahy na vybraných baletních a operních projektech.

Možností, jak se domluvit na společných zájmech, sdružit prostředky ztenčujících se rozpočtů a lépe je využívat by se jistě dalo vymyslet mnoho a zajímavých. Okolnost, že za resort kultury na ministerstvu i na magistrátu je zodpovědná stejná politická strana – TOP 09 – tomu přeje. Radní s ministryní se ale dosud nestihli sejít...

Röselův krok by neměl být zapomenut. Ředitel NG nečekal, až Praha s něčím přijde, ale ozval se sám.

knight Modra Praha 21:11 11.5.2012

Počet příspěvků: 1, poslední 11.5.2012 09:11 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.