Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Šermování o školné na vysokých školách: Inspirace bavorská

Bavorsko jako jedna ze dvou posledních spolkových zemí ruší školné. Možné poučení pro vysokoškolskou reformu v Česku?

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Černoušek

1. 4. 2013 16:13
školné
Školné je vytoužené zlaté tele pravice. V zemích, kde je skutečně vysoké (VB, USA) je jeho společenský učel zabránit ve studiu různým "sockám" a ohradit vzdělání jako společenské privilegium. Školné, stejně jako chybějící zdravotní pojištění nebo nedostatečné důchodové zajištění disciplinuje, učí lidi strachu o budoucnost, poslušnosti a manipulovatelnosti, a o to přece běží... Školné v USA dodává kanonenfutr armádě, protože řada mladých lidí si chce skrze ní vydělat na studium - a pokud to přežijí, dostane se jim nakoupená milost vzdělání. Kdyby se tam školné zrušilo, armádě by už zbyli jako rekruti jen chronicky nezaměstnaní... Jinde se zavedlo nejprve symbolické nebo takzvaně motivační školné, aby se postupně rychle navýšilo na nesymbolické (VB). Někde - ve zmíněném Německu - chtěly určité politické proudy vykročit stejným směrem, a se "symbolickým" a "motivačním" školným začaly, ale naštěstí pohořely.  Fascinují mě neustálé lži o tom, jak školné "pomůže zlepšovat". Rodinná známá působí od 90. let na vysoké škole v Německu, v jedné ze spolkových zemí, které zavedly školné. Vyprávěla, že se tam vpodstatě nevědělo, za co ty peníze navíc utratit. Nakoupily se nějaké drahé zahraniční knihy navíc profesorům do kanceláří (studentský užitek nulový), nakonec se, asi aby z toho něco viditelného a hmatatelného studenti měli, například dalo něco z těchto peněz na "tiskový kontingent", tj. zavedlo se několik stovek listů A4 pro každého studenta k potištění zadarmo na každý semestr a všude se upozorňovalo, že je to placené z toho školného. Značná část studentů se prý o tom nedozvěděla nebo to zcela nevyčerpala (nebo o to nestála), takže část peněz z kontingentu zůstala univerzitě, chytré. 
0 0
možnosti

Jiri Janecek

18. 3. 2013 16:18
Inspirace k čemu?
Zavést a pak zrušit? Nemá stejný efekt nezavádět?Jinak poznámka k argumentu o zvyšování kvality skrz konkurenci ("Zastánci školného v Německu často uváděli jako argument, že se tím podpoří konkurence a soutěž mezi vysokými školami, což také přispěje ke zvýšení kvality vysokého školství."):Tohle mi přijde jako ještě větší kravina než školné, "které umožní studovat i sociálně znevýhodněným" (i když asi proto, že tento argument se už přestal používat)... Jaký smysl má, když si mezi sebou konkurují VŠ zřízené státem? Podobnou strategii si může dovolit prasnice, když vrhne o dvě selata více, než zvládne uživit, ale lidská společnost je snad na trochu vyšší úrovni... Prasnice selata jednou odvrhne a ta se budou živit sama. Co bude až konkurenční boj mezi VŠ dospěje do fáze, kdy zbudou jen ti nejlepší? Zřídí jim stát nové konkurenty nebo je nechá degenerovat?Příklad B - představte si stát, který zaplatí pekaři za každý upečený chleba 20 Kč a stanoví, že od zákazníka si může vzít maximálně 10 Kč. Bude to mít nějaký pozitivní efekt? Bude chléb kvalitnější? Přestane se jím plýtvat? Není výhodnější třeba dát chléb některým (třeba válečným invalidům, tj těm kteří prokázali užitečnost společnosti; v kontextu VŠ studia těm, od kterých lze nějakou společenskou užitečnost čekat v budoucnu) zcela zdarma a ostatní ať si jej kupují za tržní cenu? 
0 0
možnosti

Černoušek

1. 4. 2013 16:26
tik
blábolení o konkurenci a soutěživosti všude - tedy NUTNĚ i na vysokých školách - je už jen takový, řekněme, tržní tik, který zůstal různým politrukům z 90. let.  Navíc jsou zde podnikatelské skupiny, které by skutečně rády udělaly ze školství pro sebe zlatý důl a byznys. Zatím soukromé VŠ jen živořily, doškolovaly úředníky atd. Pokud mají začít vedle veřejných VŠ reálně fungovat, musí se zavést školné, pokud možné tak, aby ho mohly VŠ volně šroubovat vzhůru. Protože "cena má být ukazatelem kvality" a protože každá veřejná VŠ bude chtít dát najevo, že je lepší než ostatní, nastalo by soutěžení ve výši školného mezi Prahou a Brnem atd. Soukromé VŠ by se postupně mohly stát levnější alternativou veřejných VŠ.  
0 0
možnosti

Ctenarcp

18. 3. 2013 8:58
Architekti, stavaři, majetní investoři
Kde a za kolik studovali? Česká tragédie. Dřevostavbě praskají okna i podlahy, stropem tečehttp://bydleni.idnes.cz/problemy-s-drevostavbou-08v-/stavba.aspx?c=A130314_153913_stavba_web
0 0
možnosti
Pokud fungují bez něj,
nemá to vadu. Vada kde nefungují. Nezralé osobnosti zženštilých pedagogů a profesorů produkují bezmoc, o nic přece nejde, sociální síť vydrží všechno. Práci? Ano, ale nějakou lepší za více peněz. To je lepší školu zavřít. Nedaleko hranic bývala s němcích fakulta, co malý zájem studentů řešila jejich obsluhou v menze číšníky. Nebylo to elitní učiliště, spíše naopak, jen měli zdroje. K absolutoriu se asi nikdo nehlásí, šlo o zabití času a titul. Upgradovat třeba systém, vyučování vojenským veteránem místo trafiky stačilo v Podještědí, děti mu posílali, když nebylo co dělat. Spíše než nalévat studenta, ukázat mu, jak na to, co dělá špatně, jak pro něj osobně by bylo to dělat lépe. Potom už žák si poradí. Internetové diskuse svědčí o opaku, lze být na universitě a neumět pojmenovat efekt prokrastinace. Podobně změna oboru během studia jako adaptace na možné uplatnění, u nás se furt studuje CSc, jako za časů disentu. Přitom lze hravě ekonomicky nosnou linii dalšími inspirativními kursy doplnit. Ale revolucionářské gender a jinak periferní potřeby jsou jen střípek mozaiky.
0 0
možnosti