Šéf vývoje Bosche: Chceme stvořit chytrou domácnost

Dokážete si představit auto bez řidiče a nákupy, které objedná lednička? Otázkou není, zda, ale kdy lidstvo takové věci čekají. Šéf vývoje Bosche v USA Jiří Marek říká: „Cílem je napojit všechny přístroje a domácí spotřebiče na internet.“

Internet věcí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Internet věcí. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Internet věcí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Rozhodně nepůsobí jako nějaký „bláznivý“ vynálezce nebo akademik, navzdory tomu je Jiří Marek autorem či spoluautorem celé řady patentů. Naopak, je prototypem moderního technika-manažera, který pracuje na vizích pro další desetiletí. Vede výzkumné a vývojové aktivity světového koncernu Bosch ve Spojených státech a právě jeho nápady a nápady jeho týmu mají posunout Bosch opět o krok dál, a to nejen v oblasti elektroniky a elektrotechnických součástí pro automobilový průmysl.

Cílem je též rozšířit působnost firmy napříč dalšími odvětvími, která zatím u Bosche nemají takový podíl. Jisté je, že všední svět za několik let bude kompletně propojen a nápady vyvinuté třeba pro použití v chytrých autech se budou hodit i jinde. Třeba v chytré domácnosti. V obou případech by ovšem Marek uvítal nástup jednotných standardů, aby byla komunikace mezi jednotlivými zařízeními jednodušší.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký bude mít nástup internetu nejen v průmyslu, ale i v běžném užívání věcí denní potřeby dopad na náš život za pár let? Jak může tenhle trend změnit společnost?

MAREK: Zrovna minulý týden jsem byl na Stanfordu, kde mluvil Elon Musk z Tesly a SpaceX o tom, jak bude vypadat budoucnost třeba za 20 let. Když chceme dělat nějaké prognózy, tak si však musíme uvědomit, že před 20 až 25 lety teprve pomalu začínaly mobilní telefony, ještě nebyl internet, neměli jsme e-maily a tak dál. Pak se podívejte, co všechno děláme přes internet dneska. Třeba Airbnb je firma, která má větší tržní kapitalizaci než Hilton, a to nevlastní ani jeden hotel. Předvídat další vývoj je dnes ještě těžší než dříve.

LIDOVÉ NOVINY: Vy ale působíte v oblasti vývoje a výzkumu, jste o krok před ostatními. Jak vidíte budoucnost v těch oblastech, na kterých v Palu Altu pracujete?

Když chceme dělat prognózy, tak si musíme uvědomit, že před 20 až 25 lety teprve pomalu začínaly mobilní telefony, ještě nebyl internet, neměli jsme e-maily.

MAREK: Bosch vytváří 60 až 70 procent obratu z produkce navázané na automobilový průmysl a tam je jasné, že auta budou stále víc elektrifikovaná, záležet to ale bude hlavně na vývoji cen baterií. A potom je automatická jízda, kdy vozy nebudou potřebovat řidiče. Věřím, že v roce 2020 na tom už budeme daleko lépe.

LIDOVÉ NOVINY: Na jedné straně jsou technické možnosti, ale na druhé legislativa a vůbec společenská akceptace. Jsou skutečně bezpilotní auta něco, co by mohli lidé přijmout?

MAREK: Samozřejmě to nepůjde najednou a rázem nezmizí auta, která potřebují řidiče. Myslím, že nejprve se začnou používat na dálnicích v Americe. Jízda někde v Nevadě po dálnici je opravdu nudná a zrovna tam se dají bezpilotní auta dobře využít. Bude to vypadat tak, že dojedete na začátek dálnice, řeknete svému autu, kam má jet, a ono od vás řízení převezme. Podobné auto už vlastně dva roky máme. Tohle je první krok, který po nás lidé budou chtít. A druhá věc pak bude při dopravních zácpách, kde je opět už dnes technicky možné nechat jízdu na autopilotovi. Další bude parkovací asistent, kdy už lidé nebudou muset objíždět obří parkoviště pro tisíce aut, ale udělá to za ně robot v řídicím systému vozu.

LIDOVÉ NOVINY: A jaký to bude mít obchodní model?

MAREK: Ten je velmi jednoduchý. Když budete mít parkoviště, na němž bude parkování probíhat automaticky, tak se vám na stejnou plochu vejde o 20 až 30 procent víc aut než dnes. Nikdo nemusí vystupovat, tedy otevírat dveře, a vozy tak můžou stát blíž u sebe. Téměř o třetinu větší kapacita velkých parkovišť, to je velmi atraktivní faktor.

LIDOVÉ NOVINY: Naše domácnosti bude stále více ovládat internet: lednička, která si sama objedná potraviny, a podobně. Je tohle podle vás reálná budoucnost?

Lidé už nebudou muset objíždět obří parkoviště pro tisíce aut, ale udělá to za ně robot v řídicím systému vozu.

MAREK: Přesně si pamatuji, že když byly naše děti malé a my jsme se v zimě vrátili po dovolené domů, tak tam byla hrozná zima a moje žena i dcera z toho nebyly nijak nadšené. Dneska máme aplikaci na kontrolu a řízení termostatu, když se vracím z hor, tak si jen předem na dálku zapnu topení a přijdu už do vytopeného domu. Jiná věc, která má jasný přínos, je třeba sledování bezpečnostních kamer v domě vzdáleně přes internet. Člověk se tak může odkudkoli podívat, co se zrovna u něj doma děje.

LIDOVÉ NOVINY: To se však dá podobně i zneužít a naopak to nabídne možnosti zlodějům, ne?

MAREK: Bezpečnost dat je samozřejmě velmi důležité téma. Intenzivně se jím zabýváme ve spolupráci s pittsburským centrem CyLab Carnegie Mellon University, protože to je opravdu velmi důležitá součást propojování domácností přes internet. Od Bosche si dneska už můžete koupit kamery bezpečnostních systémů, které data přenášejí tak, aby se k nim nikdo další nedostal. To je zatím samozřejmě drahé, ale možné to už je.

LIDOVÉ NOVINY: Na čem teď aktuálně pracujete ve výzkumu a vývoji? Co je pro vás téma číslo jedna?

MAREK: Určitě to je právě rozvoj bezpilotních aut a druhá věc je smart home. Bosch odkoupil ve společné firmě BSH, která vyrábí domácí spotřebiče, zbývající padesátiprocentní podíl od firmy Siemens a to nám otevírá nové možnosti. Šéf BSH už byl u nás v Palu Altu a cíl je jasný – víceméně napojit všechny přístroje a domácí spotřebiče na internet. Před rokem jsme sice už představili troubu, která to umí, ale teď budou následovat všechny ostatní spotřebiče. Není to tak drahé, a navíc si člověk takové zařízení nekupuje každé dva roky, ale třeba jednou za deset dvacet let. Takže už dnes musíme mít strategii, jak být připraveni na možné aplikace v budoucnosti.

LIDOVÉ NOVINY: Jenže zrovna to je velký háček, každá firma si de facto pracuje na vlastních standardech. Co s tím?

Bydlím s rodinou už přes dva roky v Kalifornii a už dvakrát se nám stalo, že internet půl dne nešel. A v ten okamžik nemůžu říct o. k., teď nemůžu vařit a umýt nádobí.

MAREK: Ano, to je jeden z velkých problémů. Podívejte se třeba na auta a senzory MEMS, za které jsem byl dřív odpovědný. Dřív byla auta za pět až sedm let rezavá, dnes vydrží jednou tak dlouho, a navíc se také redukují ujeté kilometry na auto. Jenže každé dva roky přichází nová generace elektroniky, což pro nás zároveň znamená problém, protože musíme normálně vyrábět ještě pět až sedm let díly, které dodáváme automobilkám. Jen si vezměte, že si sice koupíte každé dva roky nový iPhone, ale auto si určitě za dva roky nové nekoupíte. Celá hromada firem pracuje na tom, jak tenhle problém u aut vyřešit. To samé platí u domácností a je otázka, jaký systém a standard nakonec vyhraje.

LIDOVÉ NOVINY: Pokud budeme mít domácnosti napojené na internetu, tak jak řešit situaci, kdy internet zrovna nebude?

MAREK: Nyní bydlím s rodinou už přes dva roky v Kalifornii a už dvakrát se nám stalo, že internet půl dne nešel. A v ten okamžik nemůžu říct o. k., teď nemůžu vařit a umýt nádobí, nejde síť. To znamená, že celý smart home a konektivita musí být navíc také lokální třeba přes místní wi-fi nebo cloud. Apple i Google nyní svádějí boj o tento typ komunikace a je otázka času, kdo bude mít šikovnější systém.

Jiří Marek

Absolvent Stuttgartské univerzity a Stanfordu a držitel doktorátu z Institutu Maxe Plancka je prototypem moderního vědce. K vědecké činnosti totiž přidává manažerské schopnosti a zároveň je propagátorem špičkové moderní techniky. Jiří Marek je autorem či spoluatorem celé řady patentů a také držitelem několika ocenění za své vynálezy. V roce 2008 například s dvojicí kolegů získal Deutscher Zukunftspreis za práci v oblasti MEMS – mikro elektro-mechanických systémů. Většinu vynálezů vytvořil v rámci svého působení ve společnosti Bosch, pro kterou pracuje již od roku 1986. Od roku 2013 šéfuje vývoji Bosche v USA.

Počet příspěvků: 2, poslední 28.12.2015 06:48 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.