Šéf Home Creditu: Chceme asi čtvrtinu výnosů mimo hlavní byznys

„Sdílená ekonomika vzniká a funguje. U nás je sice malá, ale podle našich průzkumů se v ní pohybuje už sto tisíc Čechů,“ říká v rozhovoru David Bystrzycki, generální ředitel úvěrové společnosti ze skupiny PPF.

David Bystrzycki, generální ředitel a předseda představenstva společností Home... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy David Bystrzycki, generální ředitel a předseda představenstva společností Home... | foto: Foto František VlčekMAFRA
David Bystrzycki, generální ředitel a předseda představenstva společností Home... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Úvěrová společnost Home Credit ze skupiny PPF začala přemýšlet, jaké jsou její výhody, know-how a silné stránky kromě toho, že umí půjčovat. „Když dnes pracujeme na IT systémech, musíme vidět alespoň nějaké základy, které jsou nám známé,“ sděluje mimo jiné v rozhovoru generální ředitel Home Creditu David Bystrzycki. A dodává: „Překvapivé pro mne bylo, když jsem poprvé viděl, jak lidé získávají peníze na své projekty na crowdsourcingových platformách, jako je Hithit. cz.“

LIDOVÉ NOVINY: Podle posledních zveřejněných výsledků klesl českému Home Creditu zisk v roce 2013 o 36 procent na 520 milionů korun. Jak jste na tom za loňský rok? Podle registru bankovních a nebankovních úvěrů vzrostl objem spotřebitelských úvěrů loni meziročně o 9,5 miliardy na 301,1 miliardy korun...

BYSTRZYCKI: Podle mezinárodní účetní metodiky IFRS stabilně vyděláváme někde mezi 400 až 500 miliony korun. Výjimkou byl rok 2012, kdy jsme byli někde na 800 milionech korun. Rok 2014 by podle předběžných výsledků měl být menší než rok 2013. Z velké části za tím stojí fakt, že značnou část investujeme do nových projektů a inovací.

Jsme pod obrovskou „palbou“ bank, kdy asi 40 procent hotovostních úvěrů proběhne prostřednictvím konsolidace. Právě proto hledáme možnosti růstu i jinde.

Na objemu spotřebitelských úvěrů růst nevidíme. Důvodem je, že velkou část z nich tvoří konsolidace těch starých, které jdou odjinud k nám. Jsme pod obrovskou „palbou“ bank, kdy asi 40 procent hotovostních úvěrů proběhne prostřednictvím konsolidace. Právě proto hledáme možnosti růstu i jinde.

LIDOVÉ NOVINY: Co je příčinou a co následkem toho, že máte nižší zisk?

BYSTRZYCKI: Z větší části investice. Díváme se do budoucnosti a snažíme se diverzifikovat naše zdroje příjmů. Pokud budeme dělat vše stejně, nijak nepřekvapíme. Úvěr je komodita a náš byznys je cyklický, jde s ekonomikou. To, co potřebujeme, jsou příběhy. Zkrátka hledáme přidanou hodnotu, což jsou inovace. To ale znamená expanzi do jiného segmentu či kategorie.

LIDOVÉ NOVINY: Jestliže trh spotřebitelských úvěrů vzrostl asi o tři procenta, jak se to projevilo u vás?

BYSTRZYCKI: V Česku jsme na tom stejně jako před rokem. Za růstem celého trhu je hlavně refinancování a konsolidace starých úvěrů z jiných bank. Rosteme ale na Slovensku. Ostatně i to je důvod, proč hledáme nové cesty mimo náš trh.

Celý rok 2013 jsme hledali, do jakých jiných oblastí dál expandovat z našeho jádrového byznysu, kterým je poskytování úvěrů. To ale neznamená, že bychom náš jádrový byznys chtěli opustit.

LIDOVÉ NOVINY: Proto chcete vstoupit na trh peer-to-peer (P2P) půjček?

BYSTRZYCKI: Nekoukáme se jen na P2P. Celý rok 2013 jsme hledali, do jakých jiných oblastí dál expandovat z našeho jádrového byznysu, kterým je poskytování úvěrů. To ale neznamená, že bychom náš jádrový byznys chtěli opustit. Chceme v něm růst, ale zároveň hledat i další nové zajímavé a ziskové oblasti.

LIDOVÉ NOVINY: A důvod?

BYSTRZYCKI: Je jich hned několik. Banky se naučily to, co děláme my, začaly se zajímat o naše klienty, objevila se tu spousta dalších hráčů, kteří poskytují úvěry na krátkou dobu. Rovněž se ve světě rozjely služby, jako jsou P2P půjčky. V anglosaských zemích například Zopa či Lending Club a v České republice byla jedinou takovou službou Bankerat. Už před osmi lety, když P2P půjčky v Británii začínaly, jsem si říkal, že jde o výborný nápad, aby si lidi půjčovali mezi sebou. Tehdy jsem v tom ale byznys pro nás ještě neviděl.

LIDOVÉ NOVINY: Co se změnilo?

BYSTRZYCKI: Začali jsme přemýšlet, jaké jsou naše výhody, know-how a silné stránky kromě toho, že umíme půjčovat. Uvědomili jsme si, že umíme dobře udělat scoring (ohodnotit úvěrové riziko klienta – pozn. red.). Dál jsme pak přemýšleli, kde všude jej lze uplatnit.

Z toho nakonec vznikla asi stovka nápadů. Postupně jsme je zúžili na deset, o kterých se reálně bavíme, a asi dvě tři myšlenky teď reálně testujeme v centru v Brně. Home Credit ale sám P2P nevyvíjí. Spolupracujeme na něm se společností Creative Dock. A zatím jen testujeme, jaký má P2P v Čechách vůbec potenciál. A jak ho exportovat jinam, kde působíme.

LIDOVÉ NOVINY: V jakém vývojovém stadiu je tedy u vás P2P a kdy jej chcete začít reálně testovat?

BYSTRZYCKI: Bavíme se o něm a reálně ho necháme vyzkoušet někoho jiného. Je těžké vybudovat byznys na segmentu, který pořádně neexistuje. Když dnes pracujeme na IT systémech nebo prioritizujeme zdroje, musíme vidět alespoň nějaké základy, které jsou nám známé. Takže zatím uvidíme.

Do budoucna mohou P2P půjčky fungovat pod značkou Home Credit, Home Credit Lab nebo zcela jinou entitou ve firmě. P2P vyvíjíme záměrně jako startup.

Do budoucna ale mohou P2P půjčky fungovat pod značkou Home Credit, Home Credit Lab nebo zcela jinou entitou ve firmě. P2P vyvíjíme záměrně jako startup. Pracují na něm lidé mimo Home Credit, kteří nejsou zatížení našimi firemními procesy.

LIDOVÉ NOVINY: Nekonkurovali byste si vůbec takovou službou, která nabízí lidem, aby si půjčovali mezi sebou místo od vás?

BYSTRZYCKI: Služba by pro český Home Credit smysl sama o sobě neměla. Pro skupinu Home Credit by však v případě, že by se tento segment rozvinul stejně jako v anglosaských zemích, smysl dávala. Problémem je, že to zatím není otestované. Všechny P2P platformy mají jen krátkou historii. Objevily se totiž až po krizi v roce 2008, kdy se úvěry zadrhly. Ale například přes Zopu jdou dnes v Británii peníze na některé regionální projekty.

Na druhou stranu, v Česku nikdy nebyl problém s bankami, že by nechtěly nebo nemohly na projekty půjčovat. Pokud se v Česku projekt rozvine, pak to bude spíše na myšlence komunity nebo vzájemného sdílení věcí, popřípadě myšlence, že si můžu přivydělat. Konkrétně, že vezmu peníze, půjčím je někomu přes P2P a něco si přivydělám.

Všechny P2P platformy mají jen krátkou historii. Objevily se totiž až po krizi v roce 2008, kdy se úvěry zadrhly.

Budou to ale půjčky na kulturní a sociální projekty, nikoliv tradiční úvěry, protože nabídka bankovních i nebankovních úvěrů je v Česku i na Slovensku nepřeberná. Funkčním prvkem je právě komunitní sdílení. Lidé dnes raději odmítnou investici v bance a namísto toho vyberou někoho, za jehož projektem je konkrétní příběh.
LIDOVÉ NOVINY: Jste schopný odhadnout potenciál tohoto trhu v Česku?
BYSTRZYCKI: Když se podívám na podíl Home Creditu v hotovostních úvěrech, pak je to kolem tří procent na trhu. Dokážu si představit, že by vznikl P2P web, který by měl mezi půl až jedním procentem na hotovostních úvěrech. Řádově se tak bavíme o dvou až třech miliardách.

LIDOVÉ NOVINY: Co je hlavním motivem, že hledáte zdroj příjmů mimo váš standardní byznys?

BYSTRZYCKI: Snažili jsme se vymyslet nové věci. Jenže to sklouzlo do smyčky, kdy jsme neustále přemýšleli jen o úvěrech či kreditních kartách. Nejprve jsme přišli s odměňováním za včasné splácení v podobě nulového úroku. Samozřejmě na to je navázaný nějaký cross selling. Podobný koncept jsme pak rozvinuli i u hotovostních úvěrů, kde jsme začali vracet až polovinu úroků. Tento koncept odměn za dobré splácení ale postupně okopírovali ostatní hráči z trhu, a tak nezbylo, než začít přemýšlet jinak.

Snažili jsme se vymyslet nové věci. Jenže to sklouzlo do smyčky, kdy jsme neustále přemýšleli jen o úvěrech či kreditních kartách.

LIDOVÉ NOVINY: Na kolik taková investice do nového produktu vyjde?
BYSTRZYCKI: Řádově desítky milionů. Když to spočítáte, testování jedné inovace vyjde na deset až 15 milionů, při spuštění je to pak ještě jednou tolik. Když chcete spustit během dvou let jednu takovou věc, vychází to na těch 20 až 30 milionů.

LIDOVÉ NOVINY: Jak je důležitá synergie ve skupině, jako je vaše spolupráce s O2? Vidíte ještě někde potenciál propojení služeb jak uvnitř skupiny, tak mimo, jako třeba s Teskem?

BYSTRZYCKI: Propojení telekomunikačních a finančních služeb je samozřejmě u nás velké téma. Už jsme začali financovat mobil na splátky v O2, zavedli jsme kreditní O2 Extra kartu. Spolupracovat chceme s partnery, kterým na spolupráci záleží a chtějí ji smysluplně rozvíjet. Doby, kdy se jen koupila databáze a začalo se lidem v ní něco prodávat, jsou dávno pryč. To šlo dělat před deseti patnácti lety.

LIDOVÉ NOVINY: Nemyslíte, že si trochu začínáte konkurovat se sesterskou Air Bank?

BYSTRZYCKI: Ne, míříme na zcela jinou cílovou skupinu. Jestli se segmentově potkáváme, pak s většími bankami než bankovními nováčky, jako je Air Bank.

LIDOVÉ NOVINY: Čím se tedy ty cílové skupiny liší?

Spolupracovat chceme s partnery, kterým na spolupráci záleží a chtějí ji smysluplně rozvíjet

BYSTRZYCKI: Ta Home Creditu je o něco starší. Když se pak podíváme na cílovou skupinu, kterou oslovujeme s partnerem, jakým je Tesco, jsou to ti, kteří chodí nakupovat do Teska nebo bydlí v jeho dosahu. Takový zákazník přitom klidně může být klientem jakékoliv banky a naši kartu si pořídí třeba i jen proto, aby dostal slevu na své nákupy.

LIDOVÉ NOVINY: Loni jste přišli se službami Kup Najisto, Autotým a službou UpDate. Co je cílem těchto služeb? Vytvořit si poptávku, nebo prodat klientovi nějakou dodatečnou službu?
BYSTRZYCKI: Napojení na úvěrový byznys není jedinou a hlavní motivací. Zajímají nás služby, které by klienty mohly oslovit samy o sobě. U služby Kup Najisto jsme se inspirovali v Německu a ve Švédsku. Důležité pro nás bylo, že jsme u ní uměli dodat hodnocení klienta, tedy odhadnout to, jestli je schopný za 14 dní zaplatit nebo vrátit zboží. Pro Home Credit je to obrovská laboratoř.

Chceme zjistit, jaké je chování Čechů, jaké služby pro ně dávají smysl a za jaké jsou ochotni zaplatit. Zároveň se inspirujeme i v tom, co bychom mohli zlepšit v našem core byznysu. Například běžně máme u smlouvy ke sválení asi 42 políček, které se musí vyplnit. U služby Kup Najisto je těch políček 12.

Chceme zjistit, jaké je chování Čechů, jaké služby pro ně dávají smysl a za jaké jsou ochotni zaplatit

U Autotýmu jsme vycházeli z toho, že máme zkušenosti a znalosti se staršími vozy. Získali jsme tým lidí, kteří se v ojetinách opravdu dobře vyznají a umějí dobře poradit, a máme rovněž navázané vztahy s některými autobazary. Konkrétně tady si ale skutečně pomáháme vytvářet vlastní poptávku po našich produktech.

LIDOVÉ NOVINY: Vyděláváte už na těchto službách?

BYSTRZYCKI: Řádově se blížíme k desetitisícům transakcí, takže příjmy z toho jsou zatím marginální. U Autotýmu máme zatím desítky klientů a asi jedenáct rádců. Ta služba se ale rozjíždí. Když jsme v listopadu začínali, bylo první měsíc asi deset prodejů, pak 20 a posléze 40.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké další inovace plánujete?

BYSTRZYCKI: Rozhodně se koukáme na hotovostní úvěry. Otázkou je, zda to bude s logem Home Creditu, nebo ne. Pak nás zajímají platební metody a systémy různého typu, jako teď zkoušíme u služby Kup Najisto. V neposlední řadě se zajímáme o sdílenou ekonomiku.

Zajímají nás platební metody a systémy různého typu, jako teď zkoušíme u služby Kup Najisto. V neposlední řadě se zajímáme o sdílenou ekonomiku.

Například víte, že za dva roky chcete kupovat auto, ale nechcete si ho brát celé na úvěr a ani nevíte, kolik bude stát. Takže dva roky si na něj odkládáte, a až budete mít půlku, tak zbytek dofinancujeme my. Rozdíl je v tom, že tím, že takového klienta už ty dva roky známe, tak mu půjčku poskytneme za úplně jiných podmínek, protože víme, jaké má návyky a jak je spolehlivý. Teď řešíme, jestli to můžeme u nás nějak aplikovat.

LIDOVÉ NOVINY: Znamená to, že chcete začít přijímat depozita?

BYSTRZYCKI: Ne, určitě ne. Bude to spíš záležet, jak se domluvíme uvnitř skupiny. Nám jde především o tu informaci, potažmo chuť a ochotu klienta něco dělat, což nám o něm řekne nejvíc. Takový klient má totiž úplně jiné rizikové parametry.

LIDOVÉ NOVINY: Co vám úvahy o sdílení přinášejí?
BYSTRZYCKI: Jde spíše o inspiraci, jak taková ekonomika funguje. Překvapivé pro mne bylo, když jsem poprvé viděl, jak lidé získávají peníze na své projekty na crowdsourcingových platformách, jako je Hithit. cz. Zjištění, že je někdo ochotný někomu přispět na výpravu do Antarktidy za velrybami, bylo ohromující. Faktem je, že sdílená ekonomika vzniká a funguje. U nás je sice malá, ale podle našich průzkumů se v ní pohybuje už sto tisíc Čechů, kteří ji reálně využívají.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký podíl na zisku mají mít tyto nové služby mimo vaše primární zaměření a v jakém horizontu?

Zjištění, že je někdo ochotný někomu přispět na výpravu do Antarktidy za velrybami, bylo ohromující

BYSTRZYCKI: Mimo náš hlavní byznys chceme dělat asi čtvrtinu výnosů a dosáhnout toho chceme během tří až pěti let. Nebudeme ale dělat nic, co by nesouviselo se směřováním Home Creditu, tedy co nebude mít něco společného s finančními službami.

LIDOVÉ NOVINY: Mezinárodní skupina Home Credit se loni propadla do ztráty 60 milionů eur, v přepočtu 1,64 miliardy korun. Rok předtím společnost Petra Kellnera vydělala 324 milionů eur, zhruba 8,8 miliardy korun. Jaký vliv má, že se v Rusku Home Creditu nedaří, na to, že hledáte nové cesty?

BYSTRZYCKI: To jsou věci, které spolu přímo nesouvisí. Cestou inovací bychom se vydali tak či onak. Dnes existuje v centrále skupiny Home Credit někdo, kdo se zabývá tím, aby šlo nápady sdílet v rámci skupiny v dalších zemích. Takže když má někdo zájem, tak mu inovaci představíme. Například teď bylo setkání všech CEO z deseti firem Home Credit ze světa, tak jsme všem představovali, na čem pracujeme, a umožnili jim, aby si to vyzkoušeli na vlastní kůži.

LIDOVÉ NOVINY: Proč se vůbec všechno testuje v Česku. Je to tím, že PPF je česká finanční skupina?

Řada věcí, které nyní zažívá Home Credit třeba v Asii, jsme už v Česku zažili a jsme o krok napřed

BYSTRZYCKI: Spíše je to tím, že jsme v Česku mnohem dál. Řada věcí, které nyní zažívá Home Credit třeba v Asii, jsme už v Česku zažili a jsme o krok napřed. Je u nás větší konkurence, trh je složitější a existuje větší spolupráce s partnery. Můžeme sdílet naše know-how a zkušenosti s ostatními byznysy skupiny.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se podle vás mění trh nebankovních půjček?

BYSTRZYCKI: Ten koláč, který se úvěruje, je pořád stejný a noví hráči ho jen víc a víc drobí. Proto dochází například k tomu, že banky jdou více do nebankovního segmentu. Počet lidí a jejich ochota si půjčovat je však roky skoro stejná.

LIDOVÉ NOVINY: Každou chvíli se objevují zprávy o počtu osobních bankrotů, počtu exekucí. Nesete podle vás nějakou přímou odpovědnost za zadlužování lidí?

BYSTRZYCKI: Věřitel vždycky nese určitou část odpovědnosti, to je naprosto jasné. Úvěr ale jako institut plní nějakou společenskou funkci, po které je poptávka. Naším úkolem je správně vyhodnotit riziko klienta, odhadnout, zda bude dobře splácet, a nepřivést ho do problémů tím, že mu půjčíme třeba zbytečně moc.

Naším úkolem je správně vyhodnotit riziko klienta, odhadnout, zda bude dobře splácet, a nepřivést ho do problémů tím, že mu půjčíme třeba zbytečně moc

Vezměte v úvahu, že loni celý trh činil asi 300 miliard a my jsme z toho rozpůjčovali přibližně osm miliard. Záleží na tom, jak k celé věci přistupujete. My jsme si u mikropůjček Click Credit řekli, že 50procentní úrok je maximum. To představuje asi 30 korun měsíčně. Úrok u konkurence se pohybuje v řádu stovek i tisíců procent.

LIDOVÉ NOVINY: Prověřujete dnes více své klienty?

BYSTRZYCKI: Určitě. Představa, že úvěrová společnost jako Home Credit půjčuje peníze každému na potkání, je mylná. Oddělení rizika, které vyhodnocuje schopnost klienta splácet, je pro náš byznys naprosto zásadní. Stejně jako neustálý vývoj scoringových modelů. Dnes už nehraje roli jen příjem žadatele, ale řada dalších informací. Nahlížíme do Solusu a dalších úvěrových registrů. Výsledkem je, že schválíme asi polovinu žádostí.

David Bystrzycki

  • Generální ředitel a předseda představenstva společností Home Credit a Home Credit Slovakia.
  • Ve skupině Home Credit působí již od roku 2006, generálním ředitelem se stal o pět let později.
  • Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze a University of Pittsburgh.
  • V minulosti pracoval ve firmě Philip Morris v oblasti výzkumu trhu a posléze na manažerských postech v GE Money Bank.