Šéf Hiltonu pro Evropu: V Praze rosteme. Otevřeme další hotel.

Světoznámý hotelový řetězec Hilton chystá velkou expanzi. Podle šéfa společnosti pro Evropu, Střední východ a Afriku Simona Vincenta by k nám firma chtěla přivést některé další značky, které již provozuje v jiných zemích.

Petr Kain 10.4.2016
Pražský hotel Hilton v Karlíně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražský hotel Hilton v Karlíně | foto:  František Vlček, MAFRA
Pražský hotel Hilton v Karlíně

V rozhovoru v reakci na uprchlickou krizi říká Simon Vincent, šéf Hiltonu pro Evropu, Střední východ a Afriku, že o hotelnictví strach nemá: „Zákazníci jsou opatrní, pokud jde o některé méně stabilní oblasti, které se nejen v souvislosti s uprchlickou krizí potýkají s těžkostmi. Ale to pomine. Jestli pro hotelový byznys něco platí, pak to, že je velmi odolný.“

LIDOVÉ NOVINY: Když se ocitnete v jiném hotelu, než je Hilton, jdete se podívat, jak je vybavený, a sledujete, co tam dělají jinak než u vás?

VINCENT: Pokaždé. A nedívám se jen na vybavení a doplňky, ale sleduji i personál, kvalitu servisu, pozoruji, jak je hotel uvnitř rozvržený, jaké produkty nabízí. V tomto byznysu musíte neustále hledat nové cesty, jak věci dělat. Takové pozorování se pro mě stalo něčím zcela běžným, je to životní zvyk.

LIDOVÉ NOVINY: Když pozorujete společnost Hilton Worldwide, jak se jí v poslední době daří?

Evropa, Střední východ a Afrika je jednou z nejrychleji rostoucích součástí našeho byznysu. V tomto regionu máme přes 400 fungujících hotelů.

VINCENT: Skvěle, loňský rok byl velmi dobrý. Máme teď po celém světě kolem čtyř a půl tisíce hotelů, dalších tisíc pět set by se mělo v příštích několika málo letech otevřít. A platí, že Evropa, Střední východ a Afrika, což je část, o kterou se starám já, je jednou z nejrychleji rostoucích součástí našeho byznysu. V tomto regionu máme přes 400 fungujících hotelů a dalších více než 250 by se jich mělo během pár let otevřít. Tahle oblast má obrovskou perspektivu. Je to dané tím, že na rozvíjejících se trzích je obrovská poptávka po kvalitních mezinárodních hotelech. Praha a celá Česká republika jsou toho velmi dobrým příkladem.

LIDOVÉ NOVINY: Které země ve vašem regionu rostou nejrychleji?

VINCENT: Určitě mezi nimi bude Česká republika. Praha v loňském roce rostla o 20 procent. Máme tu dva hotely a oběma se loni dařilo velmi dobře. Myslím, že částečně to bylo i díky řetězové reakci, která se spustila v důsledku některých politických a sociálních potíží, jimž čelí ostatní části regionu. A Praha z toho těží. Pražský Hilton je obrovský konferenční hotel a loni počet akcí, které se v něm konaly, výrazně narostl.

LIDOVÉ NOVINY: Chtěli byste tedy v Česku expandovat?

VINCENT: Bezpochyby. Praha je unikátní město, jedno z nejvíce navštěvovaných míst na světě. V současnosti je na cestovatelském portálu TripAdvisor na pátém místě v žebříčku nejpopulárnějších měst. Je tak třeba před New Yorkem nebo Londýnem. Je to město s bohatou historií, kulturním životem, stále nabízí vysokou hodnotu za poměrně solidní ceny.

LIDOVÉ NOVINY: Takže je možné, že otevřete v Praze další hotel?

VINCENT: Bezpochyby.

LIDOVÉ NOVINY: A kdy se tak stane?

V některých oblastech jsou samozřejmě těžkosti, ale působíme ve více než stovce zemí. A to je na našem byznysu skvělé, protože je tím pádem velmi diverzifikovaný.

VINCENT: Nejde o nic, co bych mohl dnes oznámit. Máme tu zatím dva hotely Hilton, provozujeme ale celosvětově více hotelových značek a některé bychom do Česka rádi přivedli. Určitě Hampton by Hilton a Hilton Garden Inn, které cílí na střední klientelu. Myslím, že v řadě měst v ostatních regionech České republiky je pro nové hotely mnoho příležitostí. Viděli jsme to v Německu nebo Turecku, kde měl tento druh hotelů v menších regionálních městech úspěch.

LIDOVÉ NOVINY: Když se zmiňujete o Turecku, nebojíte se, že by hotelový byznys v této zemi, nebo dokonce ve značné části Evropy mohla poškodit migrační krize?

VINCENT: Jsme společnost, která operuje v podstatě po celém světě. V některých oblastech jsou samozřejmě těžkosti, ale působíme ve více než stovce zemí. A to je na našem byznysu skvělé, protože je tím pádem velmi diverzifikovaný. A také je zapotřebí zdůraznit, že naše investice jsou dlouhodobé. Krátkodobé těžkosti je třeba překonat a soustředit se na dlouhodobý pohled.

LIDOVÉ NOVINY: Sledujete nicméně, že migrační krize už v současnosti hotelový byznys ovlivňuje?

VINCENT: Podle prvních ukazatelů jsme loni měli velmi silný rok, především ale díky západní a jižní Evropě. Zákazníci jsou opatrní, pokud jde o některé méně stabilní oblasti, které se nejen v souvislosti s uprchlickou krizí potýkají s těžkostmi. Ale to pomine. Jestli pro hotelový byznys něco platí, pak to, že je velmi odolný.

LIDOVÉ NOVINY: Máte na starosti celou Evropu, Afriku a Střední východ. Co je na provozování hotelového byznysu v tak rozsáhlé oblasti nejtěžší?

VINCENT: Velmi obtížné je samozřejmě otevírání a provozování nových hotelů. Řada zemí v tomto regionu patří k rozvíjejícím se trhům, takže tam není příliš rozsáhlá infrastruktura, pokud jde o hotelnictví. Můžeme se potýkat s nedostatkem zkušeného personálu, technologií, obecného know-how. Ale je to vlastně příjemná obtíž, protože znamená, že rosteme.

LIDOVÉ NOVINY: Jak perspektivní je z pohledu hotelového byznysu africký kontinent?

Máme stavebnicový pokoj a chodby, které se vyrábějí v čínské továrně, uloží se do kontejneru, odvezou na lodi do Afriky a tam je zkompletují. Stavebník v Africe musí jen postavit základy a první patro.

VINCENT: Velice perspektivní. Panuje tam obrovský nepoměr mezi velkou poptávkou po kvalitních hotelových službách a její nedostatečnou nabídkou. To samozřejmě neznamená, že je tam všechno bezproblémové. Mohou být potíže s financováním, mohou se objevit problémy se zprovozněním hotelu. Abychom se vyhnuli některým logistickým potížím v těchto oblastech, vyvinuli jsme takzvaný stavebnicový hotel. Máme stavebnicový pokoj a chodby, které se vyrábějí v čínské továrně, uloží se do kontejneru, odvezou na lodi do Afriky a tam je zkompletují. Všechno, co musí stavebník v Africe udělat, je postavit základy a první patro - a na to pak naskládat pokoje a chodby.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte, že akvizice hotelů Starwood řetězcem Marriott, případně akvizice hotelů Orbitz společností Expedia jsou signálem, že v hotelovém byznysu dojde k nějaké rozsáhlejší konsolidaci?

VINCENT: Náš byznys je velmi cyklický a vždy, když se blíží vrchol cyklu, kdy už není moc kam růst, tak se mluví o konsolidaci, která by takový růst přece jen umožnila. My si ale myslíme, že můžeme stále ještě růst organicky. Navíc pro nás není nejdůležitější být největší, ale být nejlepší a co nejefektivnější. Jsme naprosto spokojení s tím, kde momentálně jsme, a s tím, jakou máme strategii.

LIDOVÉ NOVINY: Žijeme v digitálním věku, jak se s tím hotelový byznys a Hilton vyrovnává?

VINCENT: Do digitalizace investujeme obrovské množství peněz, nedávno jsme například spustili velkou marketingovou kampaň „Stop clicking around“. Tou vyzýváme zákazníky, aby si rezervovali ubytování přímo přes nás, a ne přes třetí stranu. Je to nejrozsáhlejší marketingová akce v sedmadevadesátileté historii Hiltonu.

LIDOVÉ NOVINY: Když mluvíme o moderních technologiích, jak ovlivňují váš byznys společnosti využívající myšlenky sdílené ekonomiky, jako je například Airbnb?

Airbnb je zajímavý byznys model, ale není to přímá náhrada hotelu a naše konkurence.

VINCENT: Je to zajímavý byznys model, ale není to přímá náhrada hotelu a naše konkurence. Nenabízejí šíři služeb jako my, takovou spolehlivost, bezpečnost, stálost. Je kolem nich hodně povyku a pro určitou skupinu zákazníků, jakou jsou například takzvaní millennials, jsou bezpochyby lákavé. My ale musíme být sebevědomí a uvědomit si, jak kvalitní služby nabízíme.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké jsou nejdůležitější trendy, které budou ovlivňovat podobu hotelnictví v následujících letech?

VINCENT: Určitě to bude snaha o důvěrný vztah se zákazníkem, snaha nabídnout mu unikátní službu, která ho přiměje se stále a znovu vracet. A samozřejmě digitalizace. Budeme se snažit rozšířit povědomí o naší značce mezi širokou skupinu lidí, všemi možnými kanály. Je nutné komunikovat s lidmi. První věc, kterou musí každý ředitel hotelu Hilton ráno udělat, je najít si na stránce TripAdvisor komentáře hostů k jeho hotelu a na všechny odpovědět. Ať jsou jakékoli.

Simon Vincent (52)

Prezident společnosti Hilton Worldwide pro celou Evropu, Střední východ a Afriku pochází z relativně skromných poměrů. Už na střední škole si v šestnácti letech přivydělával jako číšník v restauraci. Po ukončení studia na City University London začal pracovat jako bankéř v HSBC. Z bankovního byznysu posléze přešel do byznysu cestovního ruchu, když působil ve vysokých manažerských pozicích ve firmách Opodo a Thomas Cook Group, v níž strávil 13 let. Od roku 2007 pracuje pro společnost Hilton Worldwide, kde pod něj v současnosti spadá přes 400 hotelů ve více než 50 zemích.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.