Schválí sněmovna vůbec někdy volební zákon pro Prahu?

Sjednocení termínů voleb do pražského zastupitelstva a krajských voleb je ryze politické rozhodnutí. Jak se ho třináct poslanců snaží obhájit coby ekonomickou úsporu, je proti základním kupeckým počtům, jež (snad) ovládá i žák druhého stupně základní školy.

Volební urna pro Prahu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volební urna pro Prahu. | foto: Česká pozice
Volební urna pro Prahu.

V roce 2010 a na počátku následujícího vzbuzovalo emoce a poutalo pozornost médií účelové rozdělení území hlavního města Prahy pro komunální volby na sedm volebních obvodů, jež uskutečnila ODS. Toto opatření zabránilo Věcem veřejným a koalici zelených a SNK-ED zasednout v pražském zastupitelstvu, přestože překonaly pětiprocentní klauzuli, a umožnilo získat většinu mandátů občanským a sociálním demokratům, kteří by ji jinak neměli.

V té době se také ozývaly hlasy, aby se příště něčemu podobnému zabránilo zákonem, což se objevilo ve věcném záměru volebního zákoníku na jaře 2011. Toto téma však nakonec na čas zapadlo a opětovně ožilo letos. Nejprve pražští zastupitelé schválili, že Praha bude pro nastávající volby opět jedním obvodem, a ve sněmovně také leží dva návrhy, které by dělení Prahy definitivně ukončily.

První od pražských zastupitelů, druhý původně od čtrnácti, ale poté co tento post opustil Michal Hašek (ČSSD), třinácti poslanců – Františka Adámka, Štěpána Stupčuka, Jiřího Koskuby, Jaroslava Zavadila, Jeronýma Tejce (ČSSD), Jiřího Dolejše, Marty Semelové (KSČM), Milana Šarapatky (Úsvit přímé demokracie), Jiřího Holečka, Jaroslavy Jermanové, Matěje Fichtnera (ANO 2011) a Daniela Hermana a Tomáše Jana Podivínského (KDU-ČSL).

Jednorázové zkrácení volebního období

Pražští zastupitelé navrhli jednoduchou legislativní úpravu, jež neobsahuje nic nového vyjma zákazu dělení obvodů, třináct poslanců kromě toho přidalo pevný počet 65 zastupitelů.

Návrh ústavního zákona jednorázově zkracuje pražským zastupitelům, kteří vzejdou z nadcházejících voleb, volební období ze čtyř na dva roky

V návaznosti na tento návrh ale titíž poslanci poslali do legislativního procesu návrh ústavního zákona, jenž jednorázově zkracuje pražským zastupitelům, kteří vzejdou z nadcházejících voleb, volební období ze čtyř na dva roky. S tím, že by se další volby konaly souběžně s krajskými, jelikož Praha má stejně jako kraje postavení vyššího územně správního celku.

Jde o čistě politické rozhodnutí, zda budou sjednoceny termíny voleb do pražského zastupitelstva a krajských voleb, ale to, jak se ho v důvodové zprávě daní poslanci snaží obhájit coby ekonomickou úsporu, je proti základním kupeckým počtům, jež (snad) ovládá i žák druhého stupně základní školy.

Dvoje volby za „jedny peníze“

Státu by prý ušetřili prostředky, jelikož by „odstraněním této dvoukolejnosti bylo možné ušetřit personální, věcné i finanční náklady spojené s dvojí aktivací stejného mechanismu, který je používán v případě voleb do zastupitelstev krajů a pro volby do zastupitelstva hlavního města Prahy vždy každé dva roky“.

Dvoje, případně troje volby lze zvládnou za „jedny peníze“, protože lidé odvolí současně v jedné volební místnosti do magistrátu i zastupitelstva městské části

Netuším, zda si daní poslanci a poslankyně všimli, že i proto, že zastupitelstvo hlavního města je voleno dle stejného volebního zákona jako v dalších více než šesti tisících obcích v České republice, žádná „aktivace stejného mechanismu“ jako v krajských volbách nenastává a příprava voleb do pražského zastupitelstva se odehrává dle stejných mechanismů jako například v Brně či Opavě. Místo deklarovaných úspor by muselo být na dalších nákladech vyplaceno více peněz než nyní.

Při každé volbě do pražského magistrátu se současně volí do malých pražských radnic (v mezidobí se konají jen senátní volby v části města). Dvoje, a někde i kvůli senátním volbám troje volby se tedy zvládnou za „jedny peníze“, protože lidé odvolí současně v jedné volební místnosti do magistrátu i zastupitelstva městské části.

Synergický efekt nákladů

Bude-li se střídavě každé dva roky volit jednou do celopražského zastupitelstva a podruhé do zastupitelstev městských částí, z erární pokladny bude nutné zaplatit pokaždé lidi ve volebních komisích či pronájem počítačů. To se nemůže stát, když se obojí volby odehrávají současně jednou za čtyři roky. Tedy podobná úspora, jako když na ministerstvu práce a sociálních věcí „šetřil“ tehdejší ministr Jaromír Drábek na IT a stát se značně prohnul.

Velmi divné je i tvrzení, že „na straně zúčastněných subjektů ve volební soutěži by to znamenalo rovněž úsporu nákladů spojenou s činností všech mechanismů zapojených do předvolební kampaně a s jejich vynucenou aktivací každé dva roky“. Jaké mechanismy ve volební kampani každé dva roky zúčastněné strany v Praze aktivují, když Pražany v době, kdy se konají ve zbytku země krajské volby, tam, kde nevolí do senátu, nikdo s žádnými volbami neobtěžuje.

Znepokojuje, pod nakolik snadno vyvratitelnou hloupost se třináct poslanců dokázalo podepsat

Naopak, když se volby do magistrátního zastupitelstva i v městských částech konají současně, mohou kandidující strany ve své prezentaci využít v případě nákladů synergického efektu – ať už při tisku volebních materiálů, jejich roznosu či nákupu inzerce, kdy se mohou prezentovat za výhodnějších podmínek ve dvou volbách.

Jelikož tento návrh je stále v prvním čtení, pak možnost, že by jej poslanci stihli do voleb schválit, se blíží nule. Navzdory tomu znepokojuje, pod nakolik snadno vyvratitelnou hloupost se třináct z nich včetně současného ministra kultury Hermana a bývalého ministra životního prostředí Podivínského dokázalo podepsat.

Počet příspěvků: 2, poslední 31.7.2014 09:33 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.