Saúdští šejkové chtějí stavět vlastní auta

Saúdům vývoz ropy nestačí a vrhají se na výrobu levných aut. Společný projekt s Korejci za půl miliardy USD má i exportní ambice.

Andreas Wimmer 29.12.2010

Saúdská Arábie se chce osvobodit ze závislosti na vývozu ropy a plánuje výrobu vlastních automobilů. Zprávu přinesla místní státní média, dle nichž šéf saúdské královské univerzity (SAU) podepsal v neděli 26. prosince smlouvu s jihokorejským výrobcem Digm Automotive Technology o založení společné firmy. Jejím úkolem bude vybudování automobilové továrny v hodnotě půl miliardy dolarů.

Deset až patnáct procent této částky dodá společnost Riyadh Techno Valley, která je investiční pobočkou SAU. Dalších 30 procent kapitálu bude v držení korejské firmy a zbytek mají upsat investoři, jako je saúdský státní Public Investment Fund.

Zkušený parťák

Korejský partner Digm Automotive Technology se zatím téměř výhradně koncentroval na domácí trh, kde pro jiné automobilky vyvíjí, navrhuje a vyrábí komponenty a také celé vozy. V Evropě je firma téměř neznámá, přestože k jejím zákazníkům patří značky, jako je Daewoo či specialista na terénní vozy Ssang Yong.

Jde o ambiciózní společnost, která začínala v roce 2000 jako IT firma specializovaná na automobilový průmysl. Postupně expandovala i do dalších oblastí tohoto výrobního odvětví. Nyní má kromě Koreje partnerské projekty v Egyptě, Polsku, Rusku, Číně a Indii.

Spolupráce s Korejci má přinést první plody poměrně brzy. Šéf SAU potvrdil, že s prvním prototypem počítají během dvou let. Má jít o vůz s pěti místy k sezení a prodejní cenou v přepočtu mezi 6900 až 8800 eury. Tím by se saúdská novinka zařadila do rostoucího segmentu levných aut.

Exportní choutky

Vůz bude kromě Saúdské Arábie určen na export do dalších zemí Perského zálivu a severní Afriky. Přitom samotný saúdský trh je poměrně zajímavý - vloni se zde prodalo přibližně půl milionu vozů a meziroční přírůstek se pohybuje kolem slušných 25 procent. I proto není dohoda s Korejci jedinou saúdskou ambicí etablovat se na automobilovém trhu.

Již na letošním autosalonu v Ženevě představila SAU model terénního auta Gazal 1 (v překladu Gazela), vyvinutý jedním z jejích studentů. Kromě toho byl počátkem prosince na autosalonu v Rijádu představen organizací King Abdul Aziz City for Science and Technology vůz Aseelah založený na limuzíně Persona malajského výrobce Proton.