S USA na celém světě na věčné časy. Zatím na poštovní známce.

Americká finta s celou zeměkoulí nemusí vyjít. Sovětský svaz měl ve státním znaku také celou zeměkouli, píše Bohumil Studýnka.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

GLOBAL FOREVER 2013 USA – letošní známka americké poštovní služby US Mail posílá zahraničním adresátům i americkým rezidentům-odesílatelům jasnou zprávu: „S USA na celém světě na věčné časy.“ Světu i americkým občanům má připomenout skutečnost, či již jen zbožné přání, že USA i po pádu bipolárního rozdělení světa na dvě supervelmoci neztratily své postavení, jen je rozšířily na celou zeměkouli.

Někteří novináři napsali, že USA opustily doktrínu schopnosti čelit protivníkům současně na dvou frontách, jako tomu bylo ve druhé světové válce. Ostatně „říkali to na WikiLeaks“ – a ti mají vždy pravdu, i když vlastizrádnou.

Není tomu však tak, stále na to mají. V zemi, kde pracující pochodovali na Prvního máje s transparenty „Se Sovětským svazem na věčné časy“, taková myšlenka napadne příjemce pohlednice z letošních letních USA při prvním pohledu na ni – Čecha tedy určitě. Proto se raději zeptá odesílatele na smysl oné zprávy – a ona to je pouhá technická záležitost poštovního styku.

Kouzlo nechtěného

Jde možná jen o kouzlo nechtěného. V USA totiž vydávají poštovní známky s neomezenou platností bez uvedení aktuální výše poštovného, jak se stalo územ. Odstraňují tím zkušenost známou řádnému a plánujícímu občanu, jež je k vzteku – poštovní známky nakoupené do zásoby mu starost s ofrankováním zásilky neusnadní, poněvadž v mezičase je poštovné zvýšeno, a proto si musí koupit novou známku, jíž chybějící částku doplatí.

V USA i v jiných zemích si lze koupit poštovní známky „forever“ – na věčné časy. Jsou sice zřejmě o odhadovanou inflaci dražší, ale trvale použitelné.

V USA i v jiných zemích tento problém vyřešili. Lze si v nich koupit poštovní známky „forever“ – navždy, nadosmrti, na věčné časy. Jsou sice zřejmě o odhadovanou inflaci dražší, ale trvale použitelné. Pořádným lidem se líbí, mají-li věci smysl a jsou v pořádku. A taková poštovní známka je jednou z nich, protože nemůže selhat. Selhat však může téma na ní.

Takové dlouhodobě platné poštovní známky se totiž zejména v Evropě tisknou s hlavou panovníka, vladaře, vůdce či prezidenta. I u nás ve střední Evropě. A o jejich důstojné použití poštovní služby pečují. I v Česku máme takovou známku – s novým prezidentem Milošem Zemanem –, na níž není uvedena výše poštovného, ale velké písmeno „A“. A platí navždy. Zdražujte si, jak chcete, tento státník je trvalý. Česká pošta zdražila od 1. srpna a – „A“ platí dál.

Odlišná kontinentální Evropa

Americké „forever“ poštovní známky, jako je ta se zeměkoulí, jsou trvanlivé. Horší je to u podobných evropských známek. Změna režimu zasáhne usměvavého monarchu i vládce. Císař a král František Josef I. to po roce 1918 odskákal jen údery razítka Pošta československá a nakonec se stal filatelisticky ještě cennější.

Nedávno dopadly špatně obrazy státníka ve školách a úřadech – stejně jako obraz císaře pána v hospodě U kalicha z Haškova Švejka

Současné evropské monarchie se o hlavu svého vladaře na známce díky ustálené a pevné demokratičnosti, kultivovanosti a tradice obávat nemusejí. Domnívám se, že případná britská známka s nově narozeným královským dědicem by ho při poštovném „forever“ mohla potěšit i v důchodu.

Totéž neplatí pro kontinentální Evropu. Náhle například skončila platnosti známek říšského vůdce A. H. Gottwaldovy známky se prý také vytratily rychle. Oba Antonínové (Zápotocký a Novotný) pak zmizeli v tichosti. A Gustáv (Husák) byl již zcela lhostejný. Proto je třeba být v případě „A“ namísto přesného poštovného opravdu, ale opravdu opatrný. Člověk nikdy neví. Nedávno dopadly špatně obrazy státníka ve školách a úřadech – stejně jako obraz císaře pána v hospodě U kalicha z Haškova Švejka.

Možná nebezpečí

Ani ta americká finta s celou zeměkoulí (neutrální, ale mazaná) nemusí vyjít. Sovětský svaz měl ve státním znaku také celou zeměkouli. A bylo i heslo „… na věčné časy“ – a jak to dopadlo. V šedesátých letech je studenti jako výzvu na Pražském majálesu na transparentu mírně pozměnili: „Se Sovětským svazem na věčnost.“ A ani záhy přikvačivší sovětské tanky toto proroctví nezvrátily. Zhruba za 20 let bylo vymalováno. Jestli ono to nebude stejné jako v případě Vlasty Buriana coby Antona Špelce ostrostřelce: „Císař pán je vůlí národa zvolen.“

Existují i jiná nebezpečí pro známky „forever“ – na věčné časy. Například bankrot poštovní služby. K té americké se hlásí US Mail, s níž to však je dost nahnuté. Neobsluhuje všude a namísto ní fungují i kiosky či bary, čímž se vytrácí pořádek. Moje poštovní známka je skutečně použitá a využitá (forever), což potvrzuje jen povrchní škrt propisovací tužky. Nezmohli se ani na časové razítko, a proto se rozradostněný adresát nedozví dobu, kdy byla zpráva poslaná. Šlendrián! A tak to nemá byt!

Známky „forever“ – na věčné časy – ohrožuje například bankrot či privatizace poštovní služeb

Ostatně US Mail má být kvůli „neefektivnosti“ zprivatizovaná. Asi skrývá něco cenného. I Českou poštu chce stále někdo pro dobro vlasti a rozpočtu zprivatizovat. A cenného je v ní na kšeft mnoho – třeba Poštovní spořitelna. Stejně levný provoz platebních přepážek nikde jinde nenajdete. Navíc státní úředníci nabízejí finanční produkty jedné soukromé banky. A jsou podle píle i hodnoceni. Náklady ovšem nese stále státní Česká pošta. Geniální.

Na poctivé a státu prospěšné privatizace jsem věřil a dosud věřím jen ve Velké Británii Margaret Thatcherové – od úspěšné a prospěšné privatizace na zkoušku firmy Amersham přes veřejné služby až po doly a jiné společnosti. Dnes Britové chtějí privatizovat poštovní službu Royal Mail. Pevně věřím, že to od nich nebude žádná bouda.



Počet příspěvků: 2, poslední 17.8.2013 01:49 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.