S novým palivem ušetříte. Musíte ale jezdit častěji než na chalupu

Doposud méně známý způsob, kterým lze pohánět automobily, se rozšiřuje v Česku. Směs nafty a plynu zvaná dieselgas ušetří náklady hlavně dopravcům a firmám. Desetitisícové náklady na pořízení se vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů.

Miroslav Petr 4.3.2019
(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto: Shutterstock
Nákladní doprava. Ilustrační foto

Až dvě stě korun na plné nádrži může uspořit ten, kdo si nechá naftové auto přestavět na pohon zvaný dieselgas. Ten kombinuje naftu s propan-butanem LPG a zemním plynem CNG a v závislosti na typu auta a spotřebě nabízí úsporu kolem třiceti haléřů za kilometr jízdy. Krom toho pohon na dieselgas slibuje delší životnost filtru pevných částic a pro toho, kdo jezdí do Německa, úlevy z mýtného na tamních dálnicích. V Česku zatím není dieselgas příliš rozšířený, ale jeho výhody lákají stále víc řidičů.

Zejména v případě flotil služebních aut nebo kamionů dopravců. Servisů, které přestavby na dieselgas zajišťují, postupně přibývá. V současné době jich funguje v Česku na základě schválení ministerstvem dopravy šest.

„Doba tomu nazrála. Naše šestadvacetiletá zkušenost s přestavbami na LPG a posléze CNG nás přivedla k myšlence na dieselgas. V Česku je k dispozici rostoucí nabídka výrobců potřebného zařízení a pro zákazníky je lákavá ekologie i ekonomika provozu takto upravených vozů,“ vysvětluje jednatel strakonické společnosti AutoGas Centrum Jaroslav Liška. Firma v těchto dnech začíná naftovoplynový pohon nabízet po měsících testů na základě zkoušek v laboratořích společnosti TÜV SÜD a schválení technické způsobilosti pro vybrané typy vozů na ministerstvu dopravy. Princip vyžaduje, podobně jako u přestaveb benzinových motorů na LPG a CNG, instalaci nádrže s plynem.

V případě takzvaného duálního pohonu dieselgas ale neběží motor odděleně, zvlášť na tradiční palivo a po přepnutí zvlášť na plyn. LPG nebo CNG dávkuje speciální zařízení do nasávaného vzduchu a spalují se s naftou současně. Dodavatelé uvádějí, že plyn v tomto případě nahradí v průměru 30 až 40 procent spotřeby nafty, přitom obě plynná paliva stojí u pump zhruba polovinu její ceny.

Samotná přestavba na dieselgas vyjde při použití LPG v průměru na třicet až čtyřicet tisíc korun, v případě využití CNG je o poznání dražší, v některých případech se vyšplhá až na 100 tisíc.

Pohon se hodí jenom pro někoho

Dieselgas tedy evidentně není určen pro občasné jízdy osobními automobily na nákupy nebo o víkendu na chalupy. Náklady na pořízení se v brzké době vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů. Zejména flotilám služebních aut, dodávkám poštovních doručovatelů a dopravců zboží z e-shopů, kamionům nebo zemědělské technice. Dodavatelé ale často instalují dieselgas i do osobních aut typu SUV nebo do karavanů. „Zpočátku jsme měli objednávky v řádu několika kusů ročně, postupně ale zájem roste,“ připomíná Petr Linhart, jednatel pražské společnosti Gasinsight, která byla v České republice před osmi lety prvním a nyní je i největším dodavatelem přestaveb na dieselgas ve vozech všech kategorií – od osobních aut až po tahače a traktory.

Dieselgas není určen pro občasné jízdy osobními automobily na nákupy nebo o víkendu na chalupy. Náklady na pořízení se v brzké době vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů.

Po Česku jezdí takto vybavených vozů už stovky a naději na výrazné rozšíření přestaveb do budoucna dává od letošního roku i opatření zavedené v Německu.

Spolková republika od letošního ledna osvobodila od mýtného na německých dálnicích nákladní vozy s pohonem na alternativní paliva, kam patří i stlačený zemní plyn CNG a duální pohon dieselgas. „Výhodou je při použití CNG také méně hlučný motor. V Německu některá města omezují možnost zásobování různých provozoven v centru jen na noční hodiny a na to jsou klasické diesely příliš hlučné,“ připomíná Linhart další výhodu pohonu dieselgas.

Podpora ekologických paliv je lepší v Německu

Takto přestavěné vozy nepotřebují k tankování zvláštní infrastrukturu či speciální tankovací místa, protože síť plnicích stanic na doplnění plynových nádrží je ve zdejší zemi poměrně rozšířená (zejména v případě, že vůz jezdí na LPG).

Takto přestavěné vozy nepotřebují k tankování zvláštní infrastrukturu či speciální tankovací místa, protože síť plnicích stanic na doplnění plynových nádrží je ve zdejší zemi poměrně rozšířená.

Jinak se však tento pohon netěší v Česku státní podpoře alternativních, k životnímu prostředí šetrných paliv jako třeba ve zmíněném Německu.

Netěší se jí ani samotný LPG, který je sice v České republice vyráběn v rafineriích jako fosilní palivo, ale úrovní emisí je stejně ekologický a úsporný jako zemní (také fosilní) plyn CNG, který přitom stát – třeba v rámci Národního akčního plánu čisté mobility – společně s elektřinou hodlá zvýhodňovat. Například slevou z poplatků za užívání dálnic. „Ministerstvo dopravy v rámci schvalovacího procesu posuzuje výhradně plnění technických požadavků. Co se týká úspory, je na každém provozovateli, do jaké míry je pro něj tento typ pohonu přínosný,“ komentuje využití dieselgasu tisková mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Co je dieselgas

Jedná se o systém, který umožňuje pohon na takzvané duální palivo, tedy diesel spolu s propan-butanem LPG anebo zemním plynem CNG. Smícháním propan-butanu či zemního plynu s naftou se dosáhne dokonalejšího hoření palivové směsi, a tím i k efektivnějšího využití energie paliv. Zároveň se výrazně sníží produkce emisí ve výfukových plynech. Ubude zejména prachových částic neboli sazí. U vozidel vybavených DPF filtrem neboli filtrem pevných částic dochází v důsledku toho k výraznému prodloužení životnosti této součástky. Při vypnutí systému tlačítkem zůstává původní pohon na naftu beze změny. Dávkování plynného paliva je řízeno plynovou řídicí jednotkou, která na základě signálů z jednotlivých senzorů vypočítává dávku paliva a v případě abnormálního chování motoru (jakými jsou výrazné klepání či zvýšená teplota výfukových plynů) přepne na naftu.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.